Connect with us

technokrata

Biztonság és innováció

Dotkom

Biztonság és innováció

Kadlecovits Ákos: a kereskedőnek és a vevőnek több szempontból is előnyös az online fizetés.

Bőven lát még növekedési lehetőséget az e-kereskedelem piacán Kadlecovits Ákos, a CIB Bank elektronikus üzleti szolgáltatások területének vezetője. A hitelintézet – hangsúlyozza – több csatornán igyekszik felkelteni az érdeklődést az internetes fizetés iránt a kereskedők és a vásárlók számára is, és innovatív szolgáltatásokkal kiegészíteni ezt.

– Mekkora növekedési potenciál rejtőzik az internetes kereskedelemben, és azon belül is az online bankkártyás fizetésben?
– Hazánkban ma 40 százalék fölötti az internet-penetráció, és megfigyelhető, hogy az internet felhasználók több mint 90%-a vásárlás előtti információgyűjtésre is használja a világhálót. Piaci felmérések szerint a gyakori internetezők 65 százaléka már vásárolt neten – tavalyhoz képest 20%-kal többen –, ám csupán körülbelül negyedük fizetett kártyájával. Mindez arra utal, hogy bár az elmúlt időszakban fejlődés érzékelhető a piacon, még mindig bőven mutatkozik növekedési potenciál. Igaz ez a másik oldalra is: tavaly nagyjából 2200 internetes kereskedő működött a hazai piacon, és ezek közül több mint 900 biztosította az online fizetés lehetőségét. A várakozások szerint az online kártyás fizetést biztosító webáruházak száma 50%-ra növekedhet az idén. Ebből a dinamikából az is következik, hogy a megnyíló webáruházak szinte mindegyike, a már meglévők pedig folyamatosan vezetik be az online kártyás fizetés lehetőségét.

Kadlecovits Ákos

– Hogyan zajlik az online bankkártyás fizetés?
– Az online fizetésnél egy virtuális POS terminál helyettesíti az üzletekben használatos fizikai kártyaleolvasó terminált. A virtuális POS – biztonsági protokoll alkalmazásával – kapcsolatot teremt a vásárló és a kereskedő, illetve a kereskedő és az elfogadó bank között. Ezt a szolgáltatást a CIB Bankkal azóta egyesült Inter-Európa Bank vezette be elsőként a hazai piacon 1999-ben, így egyedülálló tapasztalatokra tett szert. Ezt a tapasztalatot a 2008 január elsejei egyesülés óta kiválóan tudja kamatoztatni az elektronikus szolgáltatásokban élen járó – rangos díjakkal is elismert – CIB Bank.

– Miért jó a kereskedőnek, ha lehetővé teszi az online fizetést, és mit nyer a vásárló?
– A hazai piacon még többségben vannak azok, akik az utánvételes fizetést alkalmazzák, holott ennek megvannak a nyilvánvaló hátrányai. Egyrészt folyamatos kintlévőség-kezelést igényel a szolgáltató részéről, ráadásul számolni kell a nemfizetés kockázatával is. A kártyával történő fizetés ezzel szemben biztonságos megoldást jelent, hiszen a sikeres tranzakció visszaigazolása garanciát jelent a kereskedőnek az ellenérték számláján történő jóváírására, ami kétségtelenül tervezhetőbbé teszi a kereskedő pénzügyeit. Végül, de nem utolsó sorban presztízst is jelent a kereskedőnek, hiszen a szolgáltatást csak banki közreműködéssel lehet nyújtani, ami bizalmat feltételez. Külföldi piacra lépő kereskedőink számára nagy előnyt jelent az is, hogy banki fizetőoldalunkat már kilenc nyelven is elérhetik.
Ami pedig a vásárlói oldalt illeti: az online tranzakció gyors, kényelmes, és ami legalább ilyen fontos, biztonságos is. Nem mellékes továbbá, hogy az online fizetés jól nyomon követhető tranzakció, így ha netán a vásárlónak gondja akad a megrendelt termékkel, a reklamáció is eredményesebben intézhető. Kényelmi és időbeli szempontból sok esetben célszerűbb is kártyás fizetést alkalmazni, például a koncert-, vagy színházjegyek vásárlásánál, hiszen ilyenkor a jegy foglalása is azonnal megtörténik.

– Melyek azok a cikkek, amelyeket legszívesebben szereznek be online fizetéssel a vásárlók?
– Az online kártyás fizetés elterjedésében kulcsszerepet játszottak a fapados légitársaságok, hiszen náluk az olcsó ár feltétele az elektronikus fizetés. Továbbra is az utazási- és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások számlájának online kiegyenlítése a legnépszerűbb, de színház és koncertjegyek, biztosítások, könyv, zene, ajándékok is gyakoriak.

– Mi garantálja a tranzakció biztonságát?
– A kártyával történő fizetés biztonságát kártyakibocsátói és -elfogadói oldalról is vizsgálhatjuk. Az előbbihez kapcsolódó szolgáltatás például a bank által a bankkártya tranzakciókról küldött SMS a kártyabirtokos megadott mobilszámára, amely üzenetben a bank azonnal tájékoztat a vásárlás összegéről és a tranzakciós adatokról. Egyre népszerűbbek a kizárólag internetes fizetésre használható kártyák is, amely bankunknál CIB Internetkártya néven elérhető szolgáltatás. A biztonságos fizetés egyedi eleme a kártyához kapcsolt alszámla, amelyre csak annyi összeget célszerű átvezetni, amennyi az éppen aktuális vásárlás összege.
Kártyaelfogadói oldalon az adatok különválasztása garantálja a biztonságot: lényege, hogy a fizetés a kereskedő honlapjától elkülönülő, SSL titkosítással ellátott banki fizetőoldalon történik. Így a kereskedő csupán a kártyás tranzakció eredményéről értesül, a vásárló kártyaadatai csak a bank rendszerébe kerülnek.

– A CIB Bank milyen módon igyekszik hozzájárulni az internetes kereskedelem élénkítéséhez, és milyen innovatív szolgáltatásokat kínál?
– Bankunk kezdeményezésére, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége és a Kirowski Zrt. alapításával 2005-ben létrejött az „Év Internetes Kereskedője Díj”, amelynek célja, hogy megjutalmazza, és egyben ösztönözze a piacon működő és később belépni szándékozó kereskedőket. Fontos, hogy a díj egy piac felett álló szakmai kezdeményezés, így bárki részt vehet a versenyen, aki a szabályzatban foglalt szempontoknak megfelel.
Az e-kereskedelem élénkítésére a CIB Bank egy másik lojalitás programot is indított: ennek keretében az internetbanki szolgáltatásunkat használó több mint 250 ezer ügyfelünk az internetbanki „Klub” menüpont alatt egy virtuális kirakathoz jut. Itt a programban részt vevő kereskedők ügyfeleink részére kedvezményesen kínált termékei, szolgáltatásai találhatók. A platform komoly lehetőségeket jelent a programban részt vevő kereskedőknek vásárlói potenciál megszerzésére, internetbanki ügyfeleinknek pedig gyors és kényelmes internetes vásárlási kedvezmények elérésére.
Ami pedig az innovatív szolgáltatásokat illeti: a Hedz Kft. kezdeményezésére és velük együttműködve kialakítottunk egy mobil fizetési platformot, amelynek a motorját internetes kártyaelfogadási rendszerünk biztosítja, a szolgáltatás üzemeltetését a Hedz végzi. Az ügyfélnek a szolgáltatás használatához csupán egy alkalmazást kell telepíteni a mobiltelefonjára, amelynek hatására a telefon menüje az iziSHOP mobil vásárlási funkciójával bővül. Ezen keresztül egyszerűen – és gyorsan – elindítható például egy autópálya-matrica megvásárlása. Fontos ugyanakkor, hogy a fizetés költsége nem a mobilszámlát terheli, hiszen a tranzakció bankkártyáról történik.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek