Connect with us

technokrata

A költségcsökkentés ma már nem elég

Dotkom

A költségcsökkentés ma már nem elég

Az adatbiztonság és az üzleti titkok miatt aggódnak leginkább a kiszervezett szolgáltatást igénybe vevők vállalatok vezetői, s noha ma már a költségcsökkentés nem a legelső szempont, azért az elérhető eredmények meggyőzőek tudnak lenni – állítja Gáspár László, a Qualysoft Informatikai Zrt. szakértője. A szakembert az it-üzemeltetés titkairól kérdeztük.

– Outsourcinggal vagy házon belül érdemes üzemeltetni az it-rendszereket?- Onnan lehet megismerni egy korrekt outsourcing-szolgáltatót, hogy együtt gondolkodik a vállalat vezetésével, és közösen dolgozzák ki aszervezet számára optimális feltételeket. Ez különösen igaz az it-outsourcing esetén, mivel mára nagyon erőssé vált a cégek informatikától való függősége. Egy vállalat működése akkor a leghatékonyabb, ha minél nagyobb mértékben tud az üzletére, core kompetenciáira fokuszálni.Általánosságban igaz az, hogy nem feltétlenül gazdaságos házon belül felépíteni azt, amit a piacon is meg lehet vásárolni. Azoutsourcing vs. insourcing döntés nemcsak pénzügyi kérdés, a vállalati stratégia, a biztonsági megközelítés is jelentős szempont.

A vállalat egyes osztályainak vezetői (például it, pénzügy, hr, gyártás) más-más motivációt láthatnak az outsourcingban, de a döntés függ a vállalat tevékenységétől, felépítésétől, üzleti modelljétől is.- Mi az, ami az egyes döntéshozókat vezérli?- Korábban az it-vezető az it-szakemberek létszámával érzékeltette az it szerepét a vállalaton belül. Mára már jól definiált mérőszámok alapján mérik az it teljesítményét. Az ipari ügyfeleinknél a legalapvetőbb elvárás az outsourcinggal szemben, hogy 7×24 órában működjön a gyártástámogató it, mivel ezen rendszerek néhány percnyi kiesése több millió forint veszteséget is jelenthet a vállalatnak. Amíg a 90-es évek elején a költségcsökkentés volt az outsourcing fő célja, ma úgy érünk el még nagyobb fokú megtakarítást, hogy a költségstruktúrát is megvizsgáljuk. Konkrét példát említve, egy gyártással foglalkozó ügyfelünk megbízásából vizsgáltuk meg az it- költségek további csökkentésének lehetőségét. Azt találtuk, hogy a szükséges erőforrások jobb kihasználásával nem szükséges teljes időben üzemeltetői személyzetről gondoskodni és az események többsége távolról kezelhető. Így a vállalat most már csak az érdemi üzemeltetési feladatokat fizeti ki. Ezt on demand vásárlásnak nevezik. Másik gyakori helyzet, hogy a napi üzemeltetés mellett nem jut elég idő a projekt jellegű feladatokra. Amikor a projektek felgyűlnek, a határidők veszélybe kerülnek, könnyen lehet olyan döntést hozni, ami a későbbiekben többletköltséget okozhat (például további szakértők felvétele, betanítása és bérköltsége). Az időszakos erőforráshiányokat mindig érdemes partneren keresztül megoldani.- Magyarországon gyakran csak a költségek csökkentése miatt választják az outsourcingot. Milyen további előnyei lehetnek az így igénybe vett szolgáltatásoknak?- A költségcsökkentés ígérete ma már nem elég. A magasabb színvonalú szolgáltatás és számonkérhetőség legalább olyan fontos. Csak akkor lehet egy outsourcing-szolgáltató hiteles, ha folyamatosan továbbképzett, tapasztalattal rendelkező szakembereket biztosít. Ez azért lehetséges, mert a szolgáltatók erre specializálódnak, főtevékenységként űzik, több ügyfélnek hasonlót szolgáltatnak. Outsourcing esetén a szolgáltatást nem ember-napban vagy jelenlétben mérik. Egy felsővezető számára nem az it-szervezet szerkezete, hanem annak eredményei számítanak. Az outsourcing-szerződésekben az SLA (Service Level Aggrement) a minőségi követelményeket írja le. Kialakítható egy egységes mérő- és riporting rendszer is, amely pontos információkat közöl a hibajegyekről, felhasználói elégedettségről, a rendszer megbízhatóságáról, a szolgáltatáskiesésekről. Mindez segíti az it-menedzsment munkáját is, mivel a partner irányítja azt a csapatot, amely a vállalatot szolgálja ki. Mentesít a humán jellegű beruházásoktól és oktatásoktól, amelyek specializált nyújtásában a partner tapasztalattal rendelkezik.- Az it-outsourcing mindenképp megéri?- Az outsourcing-kapcsolatok kockázatokkal is járnak, melyeket megfelelő technikákkal ki kell védeni. Az adatbiztonság és az üzleti titkok miatt aggódik a legtöbb vezető, de a humán faktor és a kommunikáció szervezése legalább akkora feladat. Az outsourcing-kapcsolat menedzselésével az ügyfélnek is feladata van. Az outsourcing nem szólhat arról, hogy a rossz folyamatokat áttoljuk az üzemeltető oldalára és nem foglalkozunk vele többet. Az ügyfél és a partner között szoros, napi együttműködés szükséges. Összegezve: az outsourcing egy stratégiai döntés, és a legfőbb cél, hogy megérje a vállalatnak. A legkényesebb pont a megfelelő szolgáltató kiválasztása és a cégen belüli elfogadtatása.- Hogyan tervezhetőek az üzemeltetési költségek? Lehet-e egyáltalán pontosan tervezni?- Az it pénzügyi keretének megtervezésekor nagy segítséget jelent az outsourcing kiszámítható költségstruktúrája. Ez lehet havi fix és lehet változó összeg, például a számítógépek mennyiségének, a felhasználói incidensek számának függvényében. Egy szolgáltatáskatalógus alapján meghatározzuk az egységárakat és a felhasználás függvényében is számlázhatunk. Mulasztás esetén kötbért kell fizetnie a partnernek. Ez garancia arra, hogy a szolgáltatás színvonala az SLA-kban meghatározott szinten maradjon.- Hogyan kell, lehet az erőforrásokkal gazdálkodni?- A bécsi szimfonikus zenekar világhírű, több mint 100 éves múltra tekint vissza. A zenekar ügyel arra, hogy tagjainak többsége osztrák legyen, de ahogy nőtt a zenekar hírneve, számos nemzetközi zenészt is fogadtak. Ez a döntés nemhogy rossz hatással lett volna a zenei teljesítményükre, inkább még kiválóbbak a fellépéseik. Ugyanígy mi is azt ajánljuk ügyfeleinknek, hogy legyen egy saját core it-csapat a vállalaton belül, de egy ideális it-szervezetben meg kell lennie a vegyes struktúrának. A belső csapat és a partner tudásbázisa így könnyen megosztható, ezáltal mindkét oldal szakmai tudása frissen tartható. Ezenkívül kompetitív helyzetet tart fenn, a belső csapat tudja, hogy mi a piaci színvonal, amivel a szintet tartaniuk kell. Nem utolsósorban a vállalat számára feloldja a kiszolgáltatottságot akár a belső it-vel, akár a partnerrel szemben.- Mi a szerepe – már ha vannak ilyenek egy cégnél – a különböző ellenőrzési, üzemeltetési szabályzatoknak?- Ahogy a közlekedés is káoszba fordulna szabályok nélkül, ugyanúgy a szabályzatok nyújtják az it KRESZ-ét. Amellett hogy ezek a dokumentációk hozzájárulnak az it-folyamatok betartásában, személyi függetlenséget és számonkérhetőséget biztosítanak, megszűnik a helyettesíthetetlen kulcsember szerep, tisztázzák a felelősségi kérdéseket.- Milyen arányban felelősek a biztonságos üzemelésért a felhasználók, a cégvezetés és az üzemeltetők?- A Qualysoft üzemeltetési üzletágának vezetőjeként úgy vélem, végső soron mindig a vezető felelőssége, hogy a felhasználók megfelelő képzést kapjanak (akik egyébként a biztonsági incidensek körülbelül 80 százalékát okozzák) és a képzés mellett szankciókat is definiáljanak. A biztonságos üzemeltetés alapfeltétele az is, hogy az it és az üzemeltetés számára a megfelelő feltételek adottak legyenek. Sajnos az a tapasztalatunk, hogy a cégvezetés által meghatározott szabályokat legtöbbször pont a felsővezetők nem tartják be. Ezért nagyon fontos a munkavállalók elkötelezettsége és támogató hozzáállása.

Ahogy a közlekedés is káoszba fordulna szabályok nélkül, ugyanúgy a szabályzatok nyújtják az it KRESZ-ét.

Azt találtuk, hogy a szükséges erőforrások jobb kihasználásával nem szükséges teljes időben üzemeltetői személyzetről gondoskodni és az események többsége távolról kezelhető. Így a vállalat csak az érdemi üzemeltetési feladatokat fizeti ki. Ezt on demand vásárlásnak nevezik.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek