Connect with us

Hirdetés

technokrata

Nem izgatja a mobiltévé az embereket

Dotkom

Nem izgatja a mobiltévé az embereket

A legfrissebb adatok alapján még az olyan fejlett mobil telekommunikációs piacokon sem sikeres a mobiltelevíziózás, mint Dél-Korea — legalábbis egyelőre.

Bár a Dél-Koreában értékesített DMB-T vevők 13,7 millió embert érnek el az 49 milliós országban, akik közel fele mobiltelefonon tudja venni az adást, a nézettségi adatok lehangoló képet rajzolnak, írta a hwsw.hu. A TNS Media felmérése szerint mindössze a nézők 1,17 százaléka nézett mobil televíziót a vizsgált napon, a napközbeni csúcs, az ingázási órák alatt pedig 3,59 százalékot tett ki maximumként, mely délután 6-7 óra közé esett. A számok azt mutatják, hogy a mobiltelevíziózás jelenleg egy unaloműző eszköz. Szintén meglepő eredménnyel szolgált, hogy a nézők többsége 50-es éveiket taposó férfiak, valamint 30-40-es férfiak, a nők és fiatalok elhanyagolható jelenléttel bírnak.

Az alacsony nézőszám egyenes következménye, hogy a DMB-szolgáltatás üzemeltetése sem lehet nyereséges. A hat koreai DMB-szolgáltató összesen 5,9 millió dollárnak megfelelő árbevételre tettek szert hirdetési bevételeikből, írja a Korea Times, ugyanis az adások önmagukban ingyenesek. Ezzel szemben minden egyes csatorna éves költsége ugyanennyi, vagyis súlyos erősen veszteséges a tevékenység. Az alacsony nézőszám problematikáját súlyosbítja, hogy a hirdetők is bizonytalanok a mobil tévézés hatásosságával kapcsolatban.

Pedig a mobiltelevíziózás nem számít újdonságnak Dél-Koreában, az első szolgáltatás ugyanis 2005 decemberében indult meg, ennek és a hatalmas mennyiségű DVB-T vételre képes eszköz ellenére is azonban láthatóan rendkívül alacsony érdeklődést keltett a országban, ami különösen figyelmeztető lehet az európai mobilszolgáltatók számára, figyelembe véve a koreai piac nyitottságát a technológiai újdonságok felé — a koreai otthonok több mint 90 százalékában megtalálható szélessávú kapcsolatok több mint harmada például optikai összeköttetés, 100 megabites csomagok is elérhetőek, kereskedelmi 3G-s mobilhálózat pedig 2002-ban indult, az előfizetők száma pedig mára meghaladja a tízmilliót is. Újdonságok márpedig vannak. A világ öt legnagyobb mobiltelefon-gyártójából kettő, a Samsung Electronics és az LG Electronics is dél-koreai, legújabb és legfejlettebb modelljeiket hazájukban dobják piacra, ami egyben tesztelési terepként is szolgál számukra. A két vállalat egyúttal a világ vezető elektronikai gyártói közé tartozik, és a legnagyobb két LCD-panelgyártó a világon, így high-tech termékeik elárasztják a koreai piacot. Az SK Telecom mobilszolgáltató nemrég jelentette be, hogy jövőre olyan mobiltelefonokat fog piacra dobni, melyek digitális videórekorderként lesznek képesek funkcionálni, azaz a DMB-T adást egy memóriakártyára rögzíteni.

Európa évekkel Dél-Koreát követi mobiltévézés terén, így a kontinens szolgáltatói számára indikatív lehet a koreaiak alacsony érdeklődése. Brüsszelben csak tavaly november végén döntöttek az európai mobiltelevíziózás szabványosításáról, a DVB-H technológia mellett téve le a voksot. Európában már üzemelnek elszórtan kereskedelmi DVB-H adások, számos tagállamban azonban a hatóságok tétlenkedése a megfelelő frekvenciatartományok biztosításában, vagy tartalomlicencelési problémák miatt folyamatosan kitolódik a premier.

Magyarországon jelenleg folyik a szolgáltatás műszaki tesztelése az Antenna Hungária, a T-Mobile, a Vodafone és a Nokia Siemens Networks részvételétvel, és a szereplők még éve vége elé ígérik a kereskedelmi premiert. Szemben a koreai modellel, itthon biztosan fizetős lesz a szolgáltatás, a kérdés így nemcsak az, hogy érdeklődnek-e majd a magyar fogyasztók a mobilkészüléken fogott adások iránt, hanem mekkora összeget lesznek hajlandóak ezért cserébe havonta kicsengetni.

Olaszországban nagyjából 5 ezer forint az előfizetési díj, ennél azonban itthon biztosan olcsóbb lesz a szolgáltatás, közölte még korábban Winkler János, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese. A 3G-hálózaton sugárzott adásokért a T-Mobile 1900 forintot kér — 10 órányi adásért. Még így is a legolcsóbb azonban a hazai kínálatban, a Vodafone ugyanis 24 órás, a Pannon pedig percenkénti számlázást alkalmaz.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés