Connect with us

technokrata

Jön a vihar, futás a gép elé!

Dotkom

Jön a vihar, futás a gép elé!

Az időjárási és internetes látogatottsági adatokat egymás mellé helyezve beigazolódott, hogy az online média számára a nyári vakáció idején a jó idő a rossz. Ha ügyes a hirdető, viharban nem reklámoz klímát.

A napsütéses órák száma és a honlapok látogatottsági adatai fordítottan arányosak egymással, magyarul a szabadságok idején jó időben kevesebb érdeklődőt vonz a világháló. A jelenség magyarázata roppant egyszerű, hiszen például nyáron sokkal többen töltik szabadságukat utazással, strandolással, mint az irodában, lakásban ücsörögve. Elvileg az egyre terjedő mobil internet ezt a jelenséget ugyan tompíthatja, de a szabadidős tevékenységek közepette az emberek elsősorban nem a technikai korlátok miatt nem neteznek.

Jól kirajzolódik ez az összefüggés az idei nyár változékony időjárását tekintve. A hőmérséklet olykor egy-két nap leforgása alatt akár tíz Celsius-foknál is nagyobb mértékben változott meg, amit heves esők, gyakran viharok kísértek.

Az online szférában is ismert a szezonalitás jelensége. A magyar lakosság internetes ellátottsága ugyan egyre növekszik, de a nyári hónapokban rendre visszaesik némileg a látogatottság az év többi időszakához képest. Az olvasók száma a hét vége felé közeledve is csökken: az érdeklődés általában szombaton a legalacsonyabb az internetes oldalak iránt, míg hétfőn a legnagyobb.

Olykor azonban váratlan időjárási jelenségek, például az évszakhoz képest alacsony hőmérséklet felboríthatja a sormintát. Ilyen volt az idei július utolsó előtti hete, amikor is a napi maximális hőmérséklet az évszakban megszokotthoz képest igen alacsony, mindössze 11-23 fok között alakult. Az ország nagy részén július 21. és 24. között alig-alig bújt elő a nap, ráadásul igencsak esős napok voltak ezek, különösen a szerda és a csütörtök.

Ezt tükrözik az internetes látogatottsági adatok is, ugyanis azon a kiemelkedően rossz időt hozó héten a szokásostól eltérően szerdáig nőtt a látogatottság, amikor is a Webaudit adatai szerint a havi rekordot jelentő 11 789 140 látogatás történt a teljes magyar honlapkínálatban, az átlagosan 10,6-10,8 millió hét közepi látogatáshoz képest. Igaz, mindez “csak” 3 102 418 látogatóhoz köthető, ami átlagos hétfői adatnak számít a júliusi hónapban.

A nyári látogatottsági csúcs is a rossz időnek köszönhető. Június 18-án, ugyancsak egy szerdai napon 11 897 376 látogatás történt – esős, borús és hűvösebb nap volt a szokásosnál. A nyári rekord azonban nem tűnik olyan magasnak, ha azt vesszük, hogy az év korábbi hónapjaiban 12 milliónál jóval több látogatás is volt bizonyos napokon.

Mindez azt jelenti, hogy az időjárás ingadozásai akár 1 millió fővel is módosíthatják a látogatási adatot, ami több mint 10 százalékos, jelentős kilengést mutat. Ez olyan nagyságrend, amit már az egyre inkább az internet felé elmozduló reklámpiac sem hagyhat figyelmen kívül. Az online marketing az időjárással mint tényezővel elsősorban a szezonalitás kapcsán számol, de ma már működnek olyan hirdetési rendszerek, amelyek az időjárási adatok függvényében változtatják meg az aktuális reklámfelület tartalmát – mondta el a Napi Online-nak Berényi Konrád, az OnlineMarketing vezető tanácsadója. Az úgynevezett meteo-target rendszer a hőmérséklet vagy a csapadékhelyzet változásának függvényében cseréli a hirdetéseket: például a kánikulában ésszerű klímaberendezés-reklámot a hőmérséklet adott mértékű csökkenése esetén mondjuk nagyképernyős televízió hirdetésével váltja föl.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek