Connect with us

Hirdetés

technokrata

Gyakori a mobilos átverés – itthon is rossz a helyzet

Dotkom

Gyakori a mobilos átverés – itthon is rossz a helyzet

Gyakran átverik a vevőket a mobiltelefonos tartalmakat kínáló weboldalak, szolgáltatások.

A repülőjegyeket online forgalmazó európai vállalkozásokat ellenőrző tavalyi átfogó vizsgálat mintájára zajlott június elején egy újabb, mely a mobiltelefonokra letölthető tartalmakat (csengőhangok, háttérképek, játékok) kínáló weboldalakat vette nagyító alá – írja a HWSW.hu. Az eredmény lesújtó: a szolgáltatások többségénél félrevezető tájékoztatást adnak az üzemeltetők, az átvert vagy csalódott ügyfelek pedig gyakran azt sem tudják kideríteni, hogy kinél reklamálhatnak. Itthon minden vizsgált vállalkozásnál találtak hiányosságot.

Ezen az áldatlan állapoton kíván most változtatni az EU illetékes szerve Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi biztos vezetésével. A szervezet által kezdeményezett, 27 országra kiterjedő vizsgálat június elején Európa-szerte 558 olyan weboldalt vizsgált meg, mely mobiltelefonos tartalmakat (csengőhang, háttérkép, játék stb.) kínál letöltésre, ezek közül 466 bizonyult fogyasztóvédelmi szempontból aggályosnak. Az oldalak 20 százalékánál egyáltalán nem sikerült azonosítani a szolgáltatást üzemeltető vállalkozást, a fennmaradó weboldalakat pedig összesen 340 vállalat – köztük több nemzetközi cég – működteti.

Töltsd le a mobilodra most! A júniusi vizsgálat során leginkább az EU-s fogyasztóvédelmi jogszabályok betartását ellenőrizték a bizottság emberei, így elsősorban a tisztességtelennek minősülő kereskedelem visszaszorítására alkotott 2005/29/EK rendeletben, a távollévő felek közt létrejött szerződéseket szabályozó 1997/7/EK, valamint az e-kereskedelem feltételrendszerét megszabó 2000/31/EK rendeletben foglaltak voltak az irányadók. Ezek a jogszabályok – melyeket a jogharmonizáció során a legtöbb tagország részben vagy egészében átültetett saját jogrendszerébe – egyebek mellett előírják, hogy a vásárlót minden esetben tájékoztatni kell arról, hogy kivel, milyen feltételek mellett köt szerződést és pontosan mekkora a szolgáltatás ellenértéke. A hivatkozott rendeletekben ezzel együtt az is szerepel, hogy ingyenesnek hirdetett termékért vagy szolgáltatásért semmilyen formában nem lehet pénzt kérni, a vásárlót pedig pontosan tájékoztatni kell arról, hogy miért is fizetett.

Ingyen van, de mégsincs ingyenUtóbbi szabályt előszeretettel hágják át a mobilokra letölthető tartalmakat áruló vállalkozások, amelyek közül jó néhány nem tájékoztatja az ügyfelet arról, hogy nem egy egyszeri, emelt díjas szolgáltatásért fizetett, hanem voltaképpen egy előfizetési szerződést kötött azzal, hogy elküldte a megadott számra a reklámban feltüntetett kódot. Túl sok ember szembesül kellemetlen meglepetéssel, amikor kézhez kapja havi mobilszámláját, amelyen mindenféle rejtélyes összegek és előfizetési díjak szerepelnek – fogalmazott Kuneva a vizsgálat kezdeti fázisának eredményeit ismertető sajtókonferencián. Mindenkit figyelmeztetnünk kell, különösen a gyermekeket és a tinédzsereket – vigyázzatok, minden az apró betűs részről szól! – tette hozzá a biztos.

A gyerek és a tinédzser a legfőbb célpont A szakemberek különösen aggályosnak tartják, hogy a mobiltelefonos tartalmakat kínáló vállalkozások nem fordítanak kellő figyelmet az egyik elsődleges célcsoport, a gyermekkorúak és a tizenévesek tájékoztatására. A vizsgálat során 279 olyan oldalt néztek át az illetékesek, melyek kifejezetten gyermekeknek és fiataloknak hirdetnek letöltésre tartalmakat, ezek 85 százaléka hiányosan tájékoztatja a vásárlókat. Az érintett oldalak túlnyomó többsége ismert rajzfilmfigurákhoz, rajzfilmsorozatokhoz kapcsolódó tartalmakat kínált emelt díjas SMS-ért cserébe, ám a 279-ből pusztán 50 kötötte szülői engedélyhez a vásárlást.

Az ügyfeleket rosszul-, vagy félretájékoztató cégek közt olyan nemzetközi nagyvállalatok is találhatók, mint a News Corporation által üzemeltetett Jamba, a VeriSign vagy éppen a Vodafone – ezek a vállalatok, akárcsak a kisebb piaci szereplők, a tagországok helyi szabályozási rendszerétől függően komoly büntetésekre, szankciókra számíthatnak. A kezdeti vizsgálat tanúságai alapján most a tagországok illetékes hatóságain a sor, hogy meghozzák a szükséges intézkedéseket, melyekről legkésőbb 2009 nyaráig kell beszámolniuk a bizottságnak.

Itthon mindenki megbukott  A vizsgálat a magyar piacon működő, mobiltelefonos tartalmakat kínáló webes szolgáltatásokat is érintette, és a nagyító alá vont mind a 23 vállalkozással (köztük hat nemzetközi szolgáltatással) kapcsolatban további intézkedéseket írt elő. Az üggyel kapcsolatban a HWSW.hu kereste a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság illetékesét, ám mindeddig nem kapott választ a kérdéseire.

A mobiltelefonokhoz letölthető bónusztartalmak piaca az előfizetői kör bővülésével és a modern készülékek terjedésével dinamikusan növekszik: 2007-ben a 27 tagországban, illetve Izlandon és Norvégiában összesen 691 millió euró – többségében csengőhangok értékesítéséből származó – forgalmat generáltak az ebben utazó vállalkozások, azaz minden egyes európai mobiltelefonra 1,4 eurónyi költés jutott.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés