Connect with us

technokrata

A feketepiacot erősíti az iPhone

Dotkom

A feketepiacot erősíti az iPhone

Az európai felhasználóknak nem tetszik az Apple versenyt korlátozó eljárása.

A Newsweek kollumnistája szerint az iPhone körül az Egyesült Államokban kialakult rendkívüli divathullámot az öreg kontinensen egyetlen tényező fogta vissza: az Apple okostelefonja megköti használója kezét. Míg az amerikaiak számára akár természetes is lehet, hogy a mobiltelefonéria történetének legújabb nagy dobását a tengerentúl legnagyobb távközlési szolgáltatójának – az AT&T-nek – a hálózatán keresztül lehet csak használni, addig az európai felhasználók egyáltalán nem örültek annak, hogy telefonjukhoz nem választhatnak szabadon szolgáltatót.

Az M:Metrics seattle-i társaság felmérése szerint a Nagy-Britanniában, Németországban és Franciaországban használt 165 millió vezetéknélküli telefonból mindössze 165 ezer lehet iPhone. Ez az arány annak ellenére sem változik, hogy például az Apple kizárólagos németországi partnere, a T-Mobile nemrég 200 euróval 99 euróra csökkentette a készülékek árát, míg az O2 brit szolgáltató és a Carphone Warehouse készülékforgalmazó 100 fonttal 169 fontra mérsékelte árait a szigetországban.

Steve Jobs cége a legújabb adatok tanulmányozását követően stratégiaváltásra szánta el magát, a korábbi gyakorlattal ellentétben abban a hét országban, ahol az Apple telefonjai a közeljövőben kerülnek majd bevezetésre a felhasználóknak lehetőségük nyílik arra, hogy maguk válasszanak szolgáltatót készülékükhöz. Ausztráliában két társaság verseng majd az iPhone-használókért, míg a Dominikai Köztársaságban, Egyiptomban, Indiában, Olaszországban, Portugáliában és Svájcban is hasonló versenyhelyzet alakulhat ki.

Az Apple-lel szerződött távközlési szolgáltató cégek, mint az América Movil, a Bharti Airtel, az Orange, az Optus, a SingTel, a Swisscom, a Telecom Italia és a Vodafone a Newsweek megkeresésére sem voltak hajlandók további részleteket elárulni a megállapodásról.

Az iPhone-t eddig hivatalosan mindössze hat országban – az Egyesült Államokban, Nagy Britanniában, Németországban, Franciaországban, Írországban és Ausztriában – hozták forgalomba, ennek ellenére Európában rendkívüli méreteket öltött a készülék feketepiaca. A szemfüles hackerek kártyafüggetlenné teszik a készüléket, amelyeket aztán busás haszonnal értékesítenek szerte a kontinensen. Az olaszországi boltokban annak ellenére bukkant fel a készülék – immár hálózati korlátozás nélkül -, hogy az Apple egyelőre nem adott engedélyt annak forgalmazására. Az olasz távközlési szakemberek szerint Jobs cégének reputációja jelentős mértékben megcsappant a versenyt korlátozó magatartása miatt.Ázsiában olyannyira nem szeretik az Apple legújabb csodáját, hogy amikor Jobs cége a szingapúri bevetésről tárgyalt, megállapodás nélkül kellett felállnia az asztal mellől, mert az M1 távközlési szolgáltató szerint nevetségessé válna a cég, ha a nevét adná az iPhone-hoz. Az ázsiai standardok szerint ugyanis nemcsak drága, de ráadásul lassú is az Apple telefonja, annak ellenére, hogy az új, 3G-s modellt a nemzetközi sajtó az egekig magasztalta internet-kapcsolatának gyorsasága miatt.

Az iPhone azonban Ázsiában nem lehet versenytársa a 3,5G-s internet-kapcsolattal rendelkező telefonoknak, amelyek a Nokia, a Samsung, vagy a Sony-Ericsson műhelyeiből kerülnek ki. Jobs csapatának azonban mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy mire végső stádiumába érkezik a China Mobile-lal a kínai bevezetésről szóló tárgyalássorozat, addigra élhető megoldással álljon elő, ellenkező esetben egy rendkívüli lehetőségtől eshet el. Becslések szerint Kínában mintegy 600 millió embernek lesz mobiltelefonja az idei év végére és ez a szám csak növekedni fog a jövőben.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek