Connect with us

technokrata

Hobbiként indult, piacvezető portál lett

Dotkom

Hobbiként indult, piacvezető portál lett

Hobbiként indult, s mire eladták, lapcsaláddá nőtte ki magát a portál. Ma még mindig sok olyan lehetőség van a weben, amit még nem csináltak meg – állítja Gál Tamás, aki a PDAMánia értékesítése után tanácsadóként tevékenykedik, ám az új internetes ötleteinek a megvalósítását sem adta fel.

– Mikor és hogyan indította el a pdamania.hu-t?- A PDAMánia 2001 júniusában alakult meg az epocportal.hu és a palmtop.info.hu weblapok egyesülésével. Még ez előtt indítottam a magyar EPOC-portált, mert akkor itthon csak Psion-gépek voltak kaphatók, annak volt az operációs rendszere az EPOC. Nagyon szerethetők voltak ezek a tenyérgépek, lejártam a Neumann-társaság Psion klubjába, amit anno még a Psion hazai képviselete szervezett. Ahogy elmélyültem a Psion Revóm használatában és programozásában, jött a gondolat, hogy készíteni kellene egy magyar személyi számítógépekkel foglalkozó weboldalt. Akkoriban nem volt magyar webszájt, csak külföldi hírportálokról, szájtokról lehetett információkat szerezni mobilinformatikával kapcsolatos dolgokról. Elkezdtem híreket fordítgatni, semmi másért, csak hogy magyarul is olvashatók legyenek. Talán fél év sem telt el, amikor megkeresett a palmtop.info.hu szerkesztője, aki windowsos mobilgépekről írt a saját oldalán, hogy egyesítsük tartalmainkat. Kitaláltuk a közös szájt nevét, ez lett a PDAMánia.- Hogyan fejlődött az oldal?- Folyamatosan fejlesztettük, magam programoztam az utolsó bájtjáig, mindezt a rendes állásom mellett, többnyire éjszaka. Eleinte egy nagyon egyszerű hírfelviteli felületet használtunk, szinte az adatbázis-kezelőben vittem be a híreket. Ahogy az időm engedte és amit a látogatóink igényeltek, aszerint fejlesztettem tovább az oldalt. Először hírfelviteli felületet, szavazógépet, majd fórumot és egyszer csak azt vettük észre, hogy egyre több a látogatónk. A szerkesztőséget is el kellett kezdeni bővíteni, amit úgy oldottunk meg, hogy a fórumot folyamatosan figyeltük, és onnan kértünk fel tagokat, hogy írjanak egy-egy cikket, hírt. Ezzel rögtön tudtuk tesztelni őket, és aki arra érdemes volt, azt megpróbáltuk átcsábítani. Ez a módszer jól működött, mert elég jó szerkesztői csapat jött létre. Amikor eladtam a szájtot, már több mint félmillió volt a bejegyzések száma és közel 35 ezer regisztrált tag volt, közülük nagyjából másfél ezren rendszeresen fórumoztak.- Hogyan tudta fenntartani magát az oldal?- Amikor 2001-ben elindultunk, elég gyorsan találtunk olyan stratégiai partnereket, amelyekkel megállapodást tudtunk kötni. Havi fix díjért teszteltük termékeiket, híreket jelentettünk meg és hirdetési felületeket adtunk. Nagyon fontos volt, hogy úgy kötöttük a megállapodásokat, hogy csak és kizárólag a saját benyomásainkat, objektív információkat teszünk közzé. Talán ennek is volt köszönhető, hogy sokan kezdtek olvasni minket. Miközben több dizájnváltás is zajlott a felületen, 2003-ban kísérleti jelleggel, elindítottuk a webáruházat. Tényleg csak kísérleti jelleggel mert tudtam, hogy itthon nagyon szűk a piac, drágák a gépek, kiegészítők, ám úgy gondoltam, ha sikerül egy ilyen prémium kategóriát megfogni, abból lehet valami. Ahogy nőtt az olvasótábor – és ahogy a PDAMánia lapcsoporttá nőtte ki magát -, egyre könnyebben találtunk partnereket, és a webáruház segítségével egyre nagyobb lett az ismertségünk és egyre emelkedett a bevételünk.- Hogyan szervezték meg az áruház működését?- A webáruház arra az elvre épült, hogy csak egy kirakatot és egy kiszolgálási workflow-t adunk, semmi mást, magát a tényleges szállítást, illetőleg azt a fajta kapcsolattartást, hogy ki szolgálja ki az ügyfelet, azt a velünk szerződött boltok végzik el. Két üzlettel állapodtunk meg, az egyik egy nagy alkatrész-kereskedő volt, a másik pedig inkább a gépeladásra fokuszált. Mit mondjak, szerencsénk volt, mert két-három hónap alatt bebizonyosodott, hogy várakozásokon felül bejött a webshop. A szerződéses partnereink száma ezután fölfutott, egy időben hét-nyolc beszállítóval dolgoztunk. Néhány partnerünkkel elégedetlenek voltunk a sok minőségi probléma miatt, ezért egy idő után tudatosan szűkítettük a beszállítók számát. Nagyon magas elvárásokat támasztottunk a partnereinkkel szemben, de nem is nagyon tehettünk mást, hiszen egy prémium szegmenssel foglalkoztunk. Végül egy, a legjobb beszállítónál maradtunk, akivel nagyon jól tudtunk együttműködni, kimagasló piaci részesedést értünk el.- Ezek a boltok mennyire vették önöket komolyan a kezdetekben?- Komolyan vettek, mert komolyan növeltük a forgalmukat. A webáruház indításakor már egy olyan szakmai pont voltunk az interneten, hogy mindenki hozzánk jött információért. Megkerülhetetlen szereplője lettünk a mobilinternetes, a mobileszközökkel foglalkozó piacnak. Míg a kezdetekkor mi mentünk a hirdetések után, addig ez végül megfordult és minket kerestek a hirdetők.- Mára számtalan áruház próbálkozik több-kevesebb sikerrel a világhálón. Mitől lett az önök megoldása sikeres? – Sokat és behatóan foglalkoztam a webes eladás-vásárlás pszichológiájával, azzal, hogy hogyan, milyen technikákkal lehet elnyerni az ügyfél bizalmát és arra ösztönözni, hogy amikor meglátogatja a weboldalt, akkor minél gyorsabban vásároljon. És persze úgy vásároljon, hogy a vásárlás a legnagyobb megelégedésére ténylegesen meg is történjen. Ennek elég érdekes a metodikája, de működik: a termékbemutató oldalnak nagyon informatívnak kell lennie. Fontosak a hívószavak, már a termék nevének is ütősnek, a termékleírásnak figyelemfelkeltőnek kell lennie; nagyon lényeges, hogy legyen kép az áruról. Elengedhetetlen a bruttó ár feltüntetése és az, hogy van-e raktáron vagy nincs, valamint kell egy nagy-nagy “kosárba teszem” gomb. A kosár áttekintésnek is informatívnak kell lennie, ott viszont semmilyen reklám nem lehet, hogy a vevő a vásárlás hátralévő folyamatára fokuszáljon.- Hogyan és miért adta el a lapcsaládot?- A PDAMániát soha nem hirdettük meg, ez nem olyan eladás volt, hogy elkezdtem volna kínálgatni az oldalt. A szájt működése alatt többször is fölmerült az eladás gondolata, hiszen rengeteg energiámat lekötötte az üzemeltetés, s mindezt a főállásom mellett végeztem. Egy véletlen szerencse folytán kapcsolatba kerültem az egyik legnagyobb magyarországi kiadó új médiadivízió-igazgatójával, egy baráti beszélgetés indította el a folyamatot. A PDAMánia nagyon erős szakmai közönséget, az úgynevezett early adoptereket, a korai elfogadókat vonzotta, úgyhogy ezért is voltak az oldalaink érdekesek a vevők számára.- Az eladás után döntenie kellett, hogyan tovább.- Maga az eladás hosszú folyamat volt, munkás és stresszes. Nem az eladás miatt, ám közben kiléptem a munkahelyemről. Tizenkét évi közvetlen banki múltamat zártam le és egy tulajdonostárssal alapítottam új céget. A Nyarna Kft. kifejezetten pénzintézeteket megcélzó tanácsadó cég, amely üzleti tanácsadás mellett, technológiai és outsourcing-szolgáltatásokat nyújt. Tulajdonostársam külföldön volt topmenedzser és audittársaságok tagja, komplex rálátása van a banki folyamatokra, ami persze adaptálható bármilyen multicégre. Az én vonalam pedig az elektronikus kiszolgáló csatornák és értékesítésük, illetve it-szakértés.- Véleménye szerint hogyan lehet ma érvényesülni a világhálón?- Meg kell vizsgálni, hogy milyen megoldások találhatók a piacon és azok hibáiból, hiányosságaiból tanulva, sokkal jobbat és optimálisabbat kell készíteni. Ma még mindig sok olyan dolog van, amit nem csináltak meg a weben. Az én tarsolyomban is van néhány ötlet, amit a közeljövőben szeretnék megvalósítani. Aminek egyre nagyobb jövője van: a tranzakcionális folyamatok webre vitele. És persze egyre fontosabbá válik az intuitív, lehető legjobban használható felületek kialakítása.

PályaívGál Tamás műszaki menedzser szakon szerzett informatikus mérnök, valamint programozó és rendszerszervező végzettséggel rendelkezik. Tizenkét éves banki tapasztalatta van. Dolgozott az ING, Raiffeisen és az MKB Bankban. Középvezetőként az üzlet és az it közötti híd szerepét betöltve, több pénzintézeti szolgáltatási csatorna indításánál bábáskodott, majd továbbfejlesztette azokat. Több összbanki feladatban elismert szakemberként vett részt a Magyar Bankszövetség, Fizetésforgalmi Rendszerek Fórumában. Az elsők között foglalkozott a mobiltelefonok és PDA-k felhasználási területeivel, a banki webes értékesítés és webes felületek használhatósági kérdéseivel. Banki munkája mellett, 2001-ben hobbiként megalapította a PDAMánia.hu portált, amelyet több tematikus aloldal nyitásával és egy webáruház fejlesztésével piacvezetővé tett. 2006 végére a PDAMánia szerkesztősége hat főt foglalkoztatott távmunkában, a webáruház mögött pedig egy huszonhat fős beszállító cég áll. Az elmúlt év januárja óta a weblapcsoport tulajdonosa a Sanoma Budapest Zrt.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek