Connect with us

technokrata

A mobil szélessávú interneté a jövő

Dotkom

A mobil szélessávú interneté a jövő

Néhány év múlva a mobil-szélessávú internet elterjedtebb lesz, mint a vezetékes megoldások – állítja Lakatos Péter, a Vodafone Magyarország stratégiai igazgatója. Mint elmondta, a nagyjából egy éve bevezetett úgynevezett flat rate internetszolgáltatásuk sikerének titka, hogy e szolgáltatásra is sikeresen alkalmazták a cég filozófiájának alapelvét, a fair és transzparens üzletmenetet.

– A statisztikák szerint egyre népszerűbb a mobilinternet. Ez mivel magyarázható?- Nagyjából egy évvel ezelőtt nem nagyon lehetett tízezer forint alatt mobilinternet-hozzáférésre előfizetni. Ráadásul ezért az összegért körülbelül egy gigabájtnyi letöltés járt. Az akkori szolgáltatást úgy pozicionálták a szolgáltatók, hogy gyakorlatilag csak azoknak érte meg az előfizetés, akiknek ez a pénz nem igazán számított, és valamiért “élet-halál” kérdése volt, hogy bárhonnan elérhessék a világhálót. Azaz kifejezetten az üzleti előfizetőkre fokuszált, nem csoda, hogy ez a szolgáltatás csak szűk körben vált népszerűvé. Az első időszakban tagadhatatlanul prémium szolgáltatásként áraztuk be a mobilinternetet, ráadásul az akkori 3G nem nyújtja a hagyományos szélessávú élményét. A fordulópont tavaly tavasszal következett be, amikor már mind a lefedettség, mind pedig az adatátvitel sebessége elegendő volt ahhoz, hogy a lakosság jelentős része számára elérhető és vonzó csomagokat tudjunk kínálni.- Mi volt a kiút?- Nem beszélhetünk szokatlan helyzetről. A mobiltávközlésben korábban is jellemző volt, hogy a szolgáltatások a bevezetéskor a prémium kategóriába tartoznak, majd egyre szélesebb fogyasztói rétegek számára válnak elérhetővé. A mobilinternet terén is új célcsoportot kellett keresni. Ma Magyarországon már körülbelül 1,3 millió ember fér hozzá a szélessávú internethez. Biztosak voltunk abban, hogy ez tovább fog növekedni, ezért a lakossági piacot kellett megcéloznunk. Világossá vált, hogy 10 ezer forintért egy gigabájt nem csábító. Úgy próbáltuk pozicionálni az új konstrukciót, hogy ne csak azok fizessenek elő rá, akiknek szükségük van egy második mobil-előfizetésre, hanem azoknak is megérje lecserélni mobilkapcsolatra, akik már rendelkeznek vezetékes szélessávval.- Nem volt túl széles a kijelölt vásárlói kör?- Ma már nyugodtan állíthatom, hogy nem. Minden várakozásunkat felülmúlta az elmúlt évben eladott előfizetések száma. Ha fokozhatom: legszebb álmainkban sem gondoltuk, hogy ekkora igény lesz az új konstrukciónkra. Persze az is segített, hogy a vezetékes szolgáltatók akciós ajánlatait a már vezetékes internettel rendelkezők jellemzően három hónapig nem vehetik igénybe. Ezért nagyon sokan pártoltak el a vonalas internettől. De megmutatkozott az előnyünk, ha az előfizetőnek költözködnie kellett – hiszen a mobilinternet személyhez és nem lakóhelyhez kötött -, vagy ha munkájából vagy életviteléből adódóan több különböző helyszínen is fontos számára az internetelérés. Ráadásul a nyaralás alkalmával sem kell lemondania az internetről, hiszen állandóan kéznél lehet a világháló.- Vizsgálták a siker okait?- Végeztünk egy felmérést a mobilinternetes előfizetőink között, és döbbenetes számok jöttek ki. Több mint ötven százalékuknak még sohasem volt internet-előfizetése. Ez azért megdöbbentő, mert egy évvel ezelőtt tényleg “kiváltság” volt a mobilnet. A másik, még meglepőbb eredmény az volt, hogy azoknak, akik már rendelkeztek vezetékes szélessávú előfizetéssel, a negyven százaléka lemondta azt. Mindez azt bizonyítja, hogy a mobilnetezés nagyon komoly versenytársa lett a vezetékesnek, azaz ha valaki szélessávú elérés előfizetésén gondolkodik, az most már a kábel- és az adsl mellett a mobilinternetet is választhatja.- Milyen további fejlődési lehetőségeket látnak a mobilinternetben?- Szerintem három év múlva legalább annyi mobilinternetes előfizető lesz, mint vezetékes. Ez a trend nem fog megfordulni, azaz 2011 után már több lesz a mobilos netpolgár, mint a vezetékes. Azt hiszem nem tévedek, ha azt állítom, kísértetiesen ugyanaz fog lejátszódni, mint a hangpiacon: a mobiltelefonónia elindulásakor drága volt és kevesek számára volt elérhető, mára viszont egyeduralkodóvá vált. A mobilinternet terjedését tovább erősítheti, hogy a mobiltelefonok, a mobileszközök egyre gyorsabban fejlődnek, és egyre több fogyasztója lesz a mobilinternetes tartalmaknak is.- Meg lehet-e osztani, azaz egyszerre több géppel is fel lehet-e csatlakozni a világhálóra a mobilinternettel?- Office Box néven olyan megoldást forgalmazunk, amely a HDSPA szélessávú netet lakáson vagy irodán belül wifin keresztül osztja meg.- Miben különbözik a Vodafone a többi mobilszolgáltatótól?- Mivel harmadikként csatlakoztunk a magyarországi piachoz, mindig arra törekedtünk, hogy valami mást, jobbat nyújtsunk, mint vetélytársaink. Ebből következően mindig igyekeztünk a megmerevedett struktúrákat szétfeszíteni és előfizetőinket valamilyen extra szolgáltatáshoz, előnyhöz juttatni. A cégcsoport filozófiája, hogy fairek és transzparensek legyünk a szolgáltatásaink és ajánlataink tekintetében. Ez különösen jellemző az internetes szolgáltatásunkra.- Ez miben mutatkozik meg?- Például abban, hogy egyik versenytársunk sem nyújt fix havidí-jért normál használat mellett korlátlan internetet. Vagy abban, hogy kizárólag nálunk kötelezettség nélkül kipróbálható a szolgáltatás. Az előbbinek az a legnagyobb előnye, hogy gondtalan internetezést biztosít, nem kell figyelni az adott hónapban lebonyolított adatforgalom mennyiségét, továbbá nálunk nem fordulhat elő, hogy a havidíjban foglalt adatmennyiség túllépése miatt esetlegesen a havidíjat lényegesen meghaladó számlát kap készhez az ügyfél. Ma még keveseket érint, de csak mi kínálunk adatroaming-napijegyet.

Az új vezető 2005-ben csatlakozott a Vodafone-hoz, és jelenlegi kinevezését megelőzően a vállalati üzletág marketingigazgatójaként dolgozott. Irányítása alatt a Vodafone Magyarország kidolgozta személyre szabott kisvállalati ajánlatait, illetve megvalósult a kisvállalatok felé irányuló arculat teljes átalakítása. Mindezek eredményeként közel egy év alatt a társaság kisvállalati ügyfeleinek száma másfélszeresére nőtt. Szintén ez idő alatt a Vodafone mind lakossági, mind vállalati ügyfelei részére kialakította és meg is valósította szélessávú mobilinter-netes (HSDPA) stratégiáját.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek