Connect with us

technokrata

Dreamliner: csúszás és halasztás

Dotkom

Dreamliner: csúszás és halasztás

Le kell mondania a világ legnagyobb repülőgépgyártójának, a Boeingnak arról az álmáról, hogy 100 százalékos sikersztoriként tálalja a repüléstörténet korszakalkotó gépének tartott Boeing-787 Dreamliner megalkotását.

A nagyobb részt kompozit anyagokból készülő, s ezért a gyár szerint versenytársainál 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztó repülőgép első példányának átadása 15 hónapot csúszik. A japán All Nippon Airways, az első vevő 2008 májusa helyett csak 2009 harmadik negyedévében jut hozzá a géphez, és hozzá hasonló cipőben jár a Japan Airlines, az Air New Zealand, az Air India és az ausztrál Qantas. A repülőgép kisebb, 787-3-as változatának átadását ráadásul meghatározatlan időre halasztotta el a Boeing, pedig a japán JAL és az ANA légitársaságok ennek gazdaságosságára építették középtávú üzleti tervüket.

A Dreamliner eddig szeplőtlen imázsát csúfító folt kemény pénzügyi következményekkel is párosul: a Qantas a korábbi határidő-módosítások nyomán már benyújtotta kártérítési igényét a gyártó ellen, a többi légitársaság pedig mérlegeli, milyen kárpótlást kérjen. A Boeing az összeszerelési nehézségeket, illetve a beszállítók késlekedését okolja, mint közleményében írja: módosítják a termelési terveket, hogy megelőzzék a program további csúszását. Az első 787-es tesztgép csak az idei negyedik negyedévben szállhat fel. A Dreamlinerre, amely a Boeing első teljesen új gépe 1995 óta, összesen 802 megrendelés érkezett 2008 elejéig.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek