Connect with us

Hirdetés

technokrata

Leáldozóban az iWiW csillaga?

Dotkom

Leáldozóban az iWiW csillaga?

A közösségi oldalak hirdetéseiből származó bevételek a várakozásoknál nagyobb mértékben növekedtek, a hirdetők viszont nem látják a befektetéseik megtérülését. A labda ugyanakkor az ő térfelükön pattog.

Az iWiW.hu közösségi portált 2006. májusában vásárolta meg a T-Online Magyarország Zrt, és tagadhatatlanul jó üzletet csinált. A T-Online számára akkor 1 milliárd forintot érő iWiW.hu az átvételkor a tartalomszolgáltató piac negyedik legnagyobb szereplője volt. Az [origo] csoportot is tulajdonló társaságnál hosszú távú megtérülést vártak a befektetéstől, abban bízva, hogy az iWiW népszerűsége és ismertsége garancia lehet a távlati tervekre, és a közösségi oldal – egyes portálokhoz és ingyenes levelezőrendszerekhez hasonlóan – a net intézményévé válhat. Simó György, a T-Online vezérigazgatója az átvételkor bizakodó képet festett az iWiW jövőjéről. (A cég számításai, úgy tűnik, beváltak, hiszen a Google 2007 Year-End Zeitgeist felmérése szerint az iWiW tavaly már a második legtöbbször keresett kifejezés volt a magyarországi internetes társadalom körében.)Vonzó befektetésekA 2005-ben a News Corporation által megszerzett MySpace-szel kapcsolatban Rupert Murdochnak, a médiabirodalom tulajdonosának is hasonlóan fényes elképzelései voltak. A News Corp. az akkoriban a legnépszerűbb kapcsolatépítő portálnak számító MySpace minden felhasználója után 37 eurót fizetett az előző tulajdonosnak, ami jelentősen meghaladta a sokak által magasnak tartott, felhasználónként 6,25 eurós árat, amelyet a T-Online tett le az asztalra az iWiW-ért.

Mindkét akvizíció ugyanarra az elképzelésre épített: a rohamléptekben bővülő internetes közösségek tökéletes célpontjai az online reklámoknak és a hasonló, bevételi forrást is jelentő szolgáltatásoknak. Simkó az iWiW.hu felvásárlásakor úgy vélte, hogy bár a magyar webes társadalmat abszolút nem jellemzi a reklámaverzió, az iWiW-re kerülő hirdetések visszafogottabbak lesznek a más portálokon láthatóknál. Ugyan elképzelhetőnek tartotta, hogy egyes szolgáltatások fizetőssé válnak majd az oldalon, ám rövid távon legfőképpen a hirdetésekből tervezte megszervezni az oldal bevételeit.

Elégedetlen hirdetőkA BusinessWeek által megkérdezett hirdetők elégedetlenek a MySpace.com reklámpolitikájával. A Fox Media 2006 nyarán egy rendkívül jól jövedelmező hosszú távú szerződést kötött a Google-lal. A megállapodás értelmében a Google-nak kizárólagos joga van arra, hogy a MySpace oldalain a keresőmotort üzemelje, valamint a keresésekhez csatolt reklámokat elhelyezze. A FIM örömmel nyugtázta az összesen 900 millió dollárt érő együttműködést amely a 62 millió dolláros bevételeinek mintegy 26 százalékát adta a múlt év során. A hirdetők azonban elégedetlenek, hiszen a Google bevonását követően nem tudnak közvetlen kapcsolatba lépni a közösségi portállal, hogy a fejlesztés lehetőségeiről tárgyaljanak. A Google ugyanis – közvetítőként – minden esetben fizet az oldalakon elhelyezett reklámokért, még akkor is, ha azok nem generálnak a hirdetőnek bevételt.

Az [origo] portfóliója idén január elejétől lépett be a kattintásalapú piacra. Az iWiW.hu-ra a továbbiakban a Nobilis Kristóf médiabirodalma által felvásárolt eTarget közbenjárásával lehet majd hirdetéseket elhelyezni, azaz a Myspace-nél kialakult helyzethez hasonló várható a hazai piacon is.

Majdnem mindenki örülSzabó Márton, az iWiW.kft ügyvezető igazgatója a jelenlegi stratégiával kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a portál üzemeltetőinek célja továbbra is az, hogy olyan reklámok jelenjenek meg az oldalon, amelyek az iWiW felhasználói számára elfogadhatók. Természetesen mindig lesznek olyanok – fűzte hozzá-, akik elutasítják a reklámok minden formáját (nem csak az iWiW-en), ugyanakkor a döntő többség számára nem jelent elfogadhatatlan kompromisszumot mindez az ingyenes szolgáltatás használatáért “cserébe”.

Bár az online hirdetések piacán egyelőre nem könnyű meghúzni a választóvonalat a visszafogott és a már tolakodó reklámok között, annyi azonban biztosan elmondható, hogy a MySpace oldalain elhelyezett reklámoknál nem elsődleges szempont a mértékletesség. A médiacápa Murdoch számára azonban ez nem okoz lelkifurdalást, hiszen a MySpace üzemeltetését is végző Fox Interactive Media (FIM) forgalma éves szinten 87 százalékkal nőtt a tavalyi év utolsó negyedévében – elsősorban a MySpace oldalainak forgalomnövekedése miatt. A News Corp. várakozásai szerint a FIM 2008 év végére 1 milliárd dolláros forgalmat is bonyolíthat majd – leginkább a reklámoknak köszönhetően. A közösségi portált kezelő divízió üzemi nyeresége 2006-ban még 1 millió dollár volt, míg 2007 év végére ez az összeg 23 millió dollárra nőtt.

Az iWiWnél hasonlóan rózsásnak látszik a helyzet, hiszen ahogy a portált üzemeltető cég igazgatója kérdésünkre elmondta, a múlt évben folytatódott a hirdetési bevételek dinamikus növekedése: a portálból származó árbevételek 2007-ben több mint duplájára nőttek a korábbi évhez képest, az iWiW-et is felügyelő [origo] portfolió bevételei pedig a piaci növekedést meghaladó mértékben növekedtek.

Azért itt is akadnak kivételekAz iWiW reklámpolitikájában végbement változásokat felgyorsította, hogy a portál bekerült a T-Online portfóliójába, ami jóval könnyebbé tette a hirdetési felületet értékesítését – magyarázta Shenker Dániel, a Starcom Mediawest médiavásárló ügynökség internetes üzletágának igazgatója. Az oldalon a korábbi ígéretekkel szemben valószínűleg azért nem kellett visszafogni a hirdetéseket, mert az üzemeltetők nem érzékeltek nagy fogyasztói nyomás az általuk bevezetett változásokkal szemben – tette hozzá Shenker.

A reklámbevételek növekedésével azonban nem nőtt egyenes arányban a reklámozók és a felhasználók elégedettsége. A BusinessWeek által február elején közölt cikk tanúsága szerint a Google és a FIM hosszú távú szerződése nem tett jót a MySpace ázsiójának a hirdetők felé. Míg a portálon elhelyezett reklámok 2006-ban még a webes standardok szerint kiváló egy a százból átkattintási rátát (CTR: click-through rate) tudtak produkálni, addig ez a mutató 2007 év végére jelentősen – ezerből egyre – csökkent. A szakemberek szerint ugyanez a tendencia várható az iWiW.hu esetében is.

Semmi nincs veszveShenker azt tapasztalja, hogy a legnagyobb magyarországi portálok (Origo, Index) jelenleg egy olyan struktúrát használnak, aminek a lényege az oldalon megjelenített reklámok elkülönítése a fő tartalomtól. Az igazgató úgy véli, hogy mivel ezek a reklámok is általában valamilyen offline reklám banneresítéséből születnek, így nem teljesen használják ki a web kínálta interaktivitást, azaz továbbra is egyoldalú a kommunikáció. A CTR ugyan folyamatosan csökken, de ezért nem feltétlenül csak az adott oldal vagy felület felelős, hanem a hirdetéseket előállító kreatív csapatoknak is lépest kell tartani a technológiával. Egyelőre kevés a kellően webre mutált hirdetések száma, és az adott felhasználók szokását sem követik kielégítően.

A Starcom Mediawest igazgatója szerint a jövő útja az, hogy dialógust alakítsanak ki a lehetséges fogyasztó és a hirdető között, emellett a tartalomhoz és a környezethez jobban hozzáigazítják a hirdetést. Shenker szerint eme szép elgondolás csak azért nem életszerű egy ideig, mert ez túl sok időt és anyagi ráfordítást igényelne a hirdetői oldaltól, és az már a profit rovására menne. Ameddig pedig a hirdetők megfelelőnek találják a jelenlegi szisztémát, addig nem költenek rá.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés