Connect with us

Hirdetés

technokrata

Befékezett a reklámpiaci forradalom

Dotkom

Befékezett a reklámpiaci forradalom

Néhány héttel ezelőtt az internettel foglalkozó sajtó még az online hirdetőipar megújítását harsogta a Facebook nevű közösségi portál bejelentése kapcsán – mára ezzel szemben a site üzemeltetői bocsánatkérésre kényszerültek felhasználóikkal szemben. Mi történt közben?

A Facebook a világ egyik legdinamikusabban fejlődő közösségi oldala, melyet 2004-ben alapított Mark Zuckerberg, a Harvard Egyetem egykori diákja. Eredetileg csak az egyetem tanulói használhattak a portált, 2006 szeptember 11. óta azonban bárki (13 év felett) beléphet a kapcsolati hálóba, meghívás alapján. A rendszer ismerős lehet a magyar iWiw-oldalról, de itt egyrészt világméretekről van szó, másrészt sokkal több belső alkalmazási lehetőséget biztosít a felhasználóknak. Mindennek köszönhetően 2006-ban már 100 millió dollár bevételhez jutott a vállalat. A siker a nagyok figyelmét is felkeltette – 2007 szeptemberében a Microsoft 240 millió dollárért 1,6 százalékos részesedést szerzett a vállalatban. Novemberben érkezett aztán a bejelentés – egy új belső alkalmazás (a Beacon) segítségével bárki nyomon követheti majd ismerősei internetes aktivitását. Ennek elsődleges jelentőségét természetesen az internetes vásárlások adják, mert ezzel az alkalmazással a felhasználók láthatják, hogy mások mit vásárolnak például az eBayen vagy az Amazonon. A hirdetőipar számára természetesen óriási jelentőségű változást jelenthet ez. Minden bizonnyal sokkal erősebb ösztönzést jelent bármiféle tárgy vagy szolgáltatás megvásárlására, hogy látja a fogyasztó, hogy a hozzá (többé-kevésbé) közel állók is megveszik azt, mint bármiféle marketingügynökség működése. A reklámipar ugyanakkor hatalmas eszközt kap a kezébe – egy 25 milliós adatbázist a felhasználók legrészletesebb adataival, amely alapján pontosan feltérképezhetőek a csoport egyéneinek vásárlásai és internetezési szokásai. Néhány hónapja még a YouTube-ot nevezték néhány hónappal ezelőtt óriási fókuszcsoportnak, a Facebookra ez többszörösen igaz lehet.

A Beacon használata persze ellentmondásokat is rejt, hiszen a felhasználók jelentős része valószínűleg nem akarja az egész közösséggel megosztani vásárlási szokásait, ráadásul ismét felmerül az a probléma is (akárcsak a Google esetében), hogy mekkora adatmennyiség összpontosul egyetlen cég kezében. A Facebookon elhelyezett reklámfelület árát mindenestre jelentősen megdobja az újítás. December elején meg is érkezett a hivatalos bocsánatkérés Mark Zuckenbergtől. Nem vagyok büszke arra, ahogy kezeltük ezt a helyzetet, biztos, hogy jobban is meg tudjuk oldani – írta blogján a Facebook alapítója, miután számos megbeszélést folytatott reklámügynökségek képviselőivel, és főleg miután elolvasta a beérkező tiltakozó levelek tömegeit (egy petíciót például 50 ezer felhasználó írt alá). Érdemi változás is történt: november óta, ha a felhasználó nem akarta, hogy ismerősei tudomást szerezzenek vásárlásairól, egy külön pontot ki kellett ikszelnie (vagyis az alapbeállítás az volt, hogy kimegy az információ), a bocsánatkérés óta az épp fordítva van, vagyis hangsúlyosabb a saját döntése.

A Facebooknak jelenleg mintegy húszezer magyar felhasználója van – ők, akárcsak a többiek, jobban teszik, ha karácsonyi internetes vásárlásaik előtt megbizonyosodnak arról, hogy ismerőseik számára meglepetés marad a meglepetés.

Az egyik alapító örülhet a sikernek



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés