Connect with us

technokrata

Befékezett a reklámpiaci forradalom

Dotkom

Befékezett a reklámpiaci forradalom

Néhány héttel ezelőtt az internettel foglalkozó sajtó még az online hirdetőipar megújítását harsogta a Facebook nevű közösségi portál bejelentése kapcsán – mára ezzel szemben a site üzemeltetői bocsánatkérésre kényszerültek felhasználóikkal szemben. Mi történt közben?

A Facebook a világ egyik legdinamikusabban fejlődő közösségi oldala, melyet 2004-ben alapított Mark Zuckerberg, a Harvard Egyetem egykori diákja. Eredetileg csak az egyetem tanulói használhattak a portált, 2006 szeptember 11. óta azonban bárki (13 év felett) beléphet a kapcsolati hálóba, meghívás alapján. A rendszer ismerős lehet a magyar iWiw-oldalról, de itt egyrészt világméretekről van szó, másrészt sokkal több belső alkalmazási lehetőséget biztosít a felhasználóknak. Mindennek köszönhetően 2006-ban már 100 millió dollár bevételhez jutott a vállalat. A siker a nagyok figyelmét is felkeltette – 2007 szeptemberében a Microsoft 240 millió dollárért 1,6 százalékos részesedést szerzett a vállalatban. Novemberben érkezett aztán a bejelentés – egy új belső alkalmazás (a Beacon) segítségével bárki nyomon követheti majd ismerősei internetes aktivitását. Ennek elsődleges jelentőségét természetesen az internetes vásárlások adják, mert ezzel az alkalmazással a felhasználók láthatják, hogy mások mit vásárolnak például az eBayen vagy az Amazonon. A hirdetőipar számára természetesen óriási jelentőségű változást jelenthet ez. Minden bizonnyal sokkal erősebb ösztönzést jelent bármiféle tárgy vagy szolgáltatás megvásárlására, hogy látja a fogyasztó, hogy a hozzá (többé-kevésbé) közel állók is megveszik azt, mint bármiféle marketingügynökség működése. A reklámipar ugyanakkor hatalmas eszközt kap a kezébe – egy 25 milliós adatbázist a felhasználók legrészletesebb adataival, amely alapján pontosan feltérképezhetőek a csoport egyéneinek vásárlásai és internetezési szokásai. Néhány hónapja még a YouTube-ot nevezték néhány hónappal ezelőtt óriási fókuszcsoportnak, a Facebookra ez többszörösen igaz lehet.

A Beacon használata persze ellentmondásokat is rejt, hiszen a felhasználók jelentős része valószínűleg nem akarja az egész közösséggel megosztani vásárlási szokásait, ráadásul ismét felmerül az a probléma is (akárcsak a Google esetében), hogy mekkora adatmennyiség összpontosul egyetlen cég kezében. A Facebookon elhelyezett reklámfelület árát mindenestre jelentősen megdobja az újítás. December elején meg is érkezett a hivatalos bocsánatkérés Mark Zuckenbergtől. Nem vagyok büszke arra, ahogy kezeltük ezt a helyzetet, biztos, hogy jobban is meg tudjuk oldani – írta blogján a Facebook alapítója, miután számos megbeszélést folytatott reklámügynökségek képviselőivel, és főleg miután elolvasta a beérkező tiltakozó levelek tömegeit (egy petíciót például 50 ezer felhasználó írt alá). Érdemi változás is történt: november óta, ha a felhasználó nem akarta, hogy ismerősei tudomást szerezzenek vásárlásairól, egy külön pontot ki kellett ikszelnie (vagyis az alapbeállítás az volt, hogy kimegy az információ), a bocsánatkérés óta az épp fordítva van, vagyis hangsúlyosabb a saját döntése.

A Facebooknak jelenleg mintegy húszezer magyar felhasználója van – ők, akárcsak a többiek, jobban teszik, ha karácsonyi internetes vásárlásaik előtt megbizonyosodnak arról, hogy ismerőseik számára meglepetés marad a meglepetés.

Az egyik alapító örülhet a sikernek



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek