Connect with us

technokrata

Webkettő: siker, pénz, csillogás

Dotkom

Webkettő: siker, pénz, csillogás

Nem könnyű a megrendelőknek elmagyarázni, hogy mitől lesz egy portál Web 2.0-s – írja Bayer József András, a Qualysoft Zrt. portálüzetágának menedzsere. Egyéni hangvételű írásából olvasóink megtudhatják, hogyan lopózik be a webkettő világa a vállalati hálózatokba.

Web 2.0-s, vagy ahogy a szakmában meghonosodni látszik, webkettes vízügyi rendszerre kértek tőlünk ajánlatot nemrégen egy osztrák projektben. Örültem neki, mert az iwiw biznisz óta mindenki tudja mit jelent a web2. Sikert, pénzt, csillogást.

Na de mégis mitől lenne webkettes egy vízügyi rendszer? Mosolyogtam magamban és mutattam a megrendelőnek egy fóliát a webkettes lehetőségekről, tudván, hogy biztos csak Ajaxot akarnak. Az Ajaxszal fémjelzett aszinkron weboldalak már a szokásos “windows” programokra hasonlíthatnak. A hagyományos HTML-oldalak ugyanis közel alkalmatlanok voltak webalkalmazások készítésére. Ha egy névlistát végigböngésztünk, a hozzátartozó fotót csak úgy lehetett megjeleníteni, ha az egész oldalt újratöltöttük, ami 3-5 másodperc is lehetett. Ajaxal a fotó fürgén cserélődik. Modern felfogású megbízónk jól tudta, hogy ha nem akar sztrájkoló felhasználókat, a webalkalmazásának Ajaxot kell használnia. De ez csak az egyik a web2 legfontosabb nyolc-tíz jellemzője közül.

Azok a diákok is csak a külsőségeket látták meg, akik egy friss kutatásban így írták le a webkettes oldalakat: “Béta” logó van rajta; az egész oldal kék; tükröződik a céglogó valami vízben; legalább 18 pontos betűk és nagy lila login gombok vannak rajta. Nos, ha valaki biztosra akar menni, akkor tréfás weboldalak, mint a web2.0validator.com megmondják mennyire webkettes egy oldal. Az iwiw 11 pontos, az index 12. A Startlap csak 6 pontot érdemel, de a hvg.hu már 13-at! Ja, és mindez a lehetséges 65 pontból.És mit követnénk el mi, ha szabad kezet kapnánk? A vízügyi rendszert szépen össze lehetne hozni (mashupolni) a Google térképével, hogy grafikusan is megjelenítsük néhány tereptárgy helyét. És a webkettes radikális transzparenciájába ugyancsak beleillik, hogy olyan kisméretű, ablakszerű widget-eket csináljunk, amellyel más portálok kirakhatják adatainkat saját oldalaikra. A mi kis táblázatunkat jeleníti majd meg néhány tucat weboldal, amire kattintva egyenesen hozzánk érkeznek az érdeklődők. Továbbá, mert a web2 erősségét a felhasználók által összelapátolt adatok jelentik, miért ne fogadnánk el a GPS-szel kiránduló “geocaching” őrültek által feltöltött koordinátákat belvízről vagy bármi másról? És ha valóban ilyen lelkes önkénteseink vannak, illene nekik egy kis közösségi hálót is adni, ahol boldogan tereferélhetnek és fúrhatják egymást. Megmagyarázhatatlan, miért teszik ezt oly lelkesen az önkéntesek? A közösséghez való tartozás késztetése és az önkifejezés vágya rengeteg energiát felszabadít, de ezernyi más még nem is sejthető motiváció lappanghat mögötte.

Segítsük a rengeteg adat közötti eligazodást az információk kulcsszavakkal való megjelölésével, “taggelésével” és csináljunk “szófelhőt” a gyakori kulcsszavakból. Jár még hozzá egy blogmotor a fanatikus tagoknak és belső szakértőknek egy céges Wiki tudástár amit speciális tapasztalatokkal tölthetnek. A konferenciákat pedig mp3-lejátszóra letölthető előadások – podcastanyagok – készítsék elő. Mire mindezzel készen leszünk a járulékos üzleti modelleket is kitaláljuk (szigorúan többes számban, ha már webkettőről van szó).

A megbízóm figyelmesen hallgatta az ötleteket, bár nagy bánatomra nem lett belőle 3000 napos megbízás. Németországban egyre több vállalati intranet rendelkezik már webkettes jellemzőkkel és a Websphere portálcsomag legújabb változata egy kész “out of the box” webkettes vállalati intranetet tartalmaz. Van benne taskmanagement, blog, wiki, user profile-ok, céges-közösségi háló, csoportalkotás, dokumentummanagement, tag, kulcsszófelhő, közösségi-webhelykedvencek gyűjtés webinar-szeminárium készítő, RSS-publikáló és szavazógép is. Nem tisztem a portálszállítók népszerűsítése, de sok vállalatnál lesz szükség olyan belső vállalati rendszerre, amelynek célja a vállalat legfőbb értékének az elősegítése: a munkatársak közötti informális és formális munkacsoportok kialakításának és együttműködésének a segítése. Hiszen emiatt több egy vállalat a kósza szabadúszók együttesénél.

Hogy lehet eligazodni a sok webkettes kacat között és egyáltalán ki találta fel a webkettőt? – értetlenkedett a megbízóm. Nos, ezt mindenki tudja; a webkettőt Tom Sawyer találta fel. Utált kerítést festeni, ezért az első arra járó barátját be is palizta kerítést mázolni, sőt rövidesen egész közösség bontakoztatta ki nála az alkotói vénáját. Volt benne ugye önkéntesség, kifejeződött a közösséghez való tartozás igénye, a userek együttműködési készsége (collaboration), sőt a végén még kreatív business modell is volt, hiszen a festési jogokat jól el lehetett adni.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek