Connect with us

technokrata

Húzódik az elektronikus útdíj ügye

Dotkom

Húzódik az elektronikus útdíj ügye

Jogszabályi és egyéb okokból is kötve volt a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) keze az elektronikus útdíjfizetési rendszer (ED) ellenőrzési pályázata során – érvelt a KKK jogi képviselője a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) keddi tárgyalásán.

A KDB pedig épp ezeket a körülményeket igyekezett tisztázni, vagyis azt, milyen okok miatt döntött úgy a KKK, hogy egyetlen ajánlattevővel, az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt.-vel kezd tárgyalásos eljárást az ellenőrzési rendszer szállításáról és ötéves üzemeltetéséről. A KKK szerint a jogszabályok szerint jelenleg a közútkezelő szervezetek vagy az általuk megbízott gazdasági társaság jogosult az útdíj, valamint a pótdíj beszedésére és az ehhez szükséges személyes adatok kezelésére. Ebből jutott a KKK arra a következtetésre, hogy e feladatra csak az ÁAK jogosult.

Emellett – bár a KKK szerint ez is elegendő érv lett volna arra, hogy csak az ÁAK-val tárgyaljon – egy másik ok is volt. Egy uniós irányelv szerint az ilyen beruházások során a meglévő rendszerek költséges cseréje nélkül kell továbblépni. Ez pedig egy újabb “bebetonozást” eredményezett. A jelenlegi ellenőrzési rendszert fejlesztő Getronics Magyarország Kft. az ÁAK-val kötött megállapodás alapján ugyanis nem járult hozzá, hogy a rendszert más, harmadik személy továbbfejlessze, erre csak e cégnek van kizárólagossági joga. Mindemellett csak az ÁAK rendelkezik jelenleg az ellenőrzéshez szükséges adatbázissal, jóllehet ez a matricás díjszedésre vonatkozik. Miután azonban az ED bevezetését követően sem szüntetik meg a vignettás fizetést, erre a későbbiekben is szükség lesz, ráadásul a két rendszernek együtt is működnie kell. A tárgyalás bírója arra is rákérdezett, hogy miként biztosítható az ellenőrzési rendszer és az elektronikus díjfizetési rendszer technikai összekapcsolása. A KKK illetékese szerint a tárgyalásos közbeszerzési eljárás során ez a látszólagos probléma feloldható, ugyanis kötelező műszaki követelményrendszert fognak meghatározni, mégpedig technológiai kötöttségektől függetlenül. Az ÁAK illetékese elmondta, hogy kizárólagosan csak a cég képes megfelelni az ellenőrzési pályázatban foglaltaknak. A KDB a mostani tárgyalás után szeptember 16-áig hozza meg határozatát, de ha ez az időszak nem lenne elegendő ehhez, további 10 nappal meghosszabbíthatja a döntéshozatal idejét.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek