Connect with us

technokrata

A vezetési tanácsadási tevékenység profitálhat a GPS-piac növekedéséből

Dotkom

A vezetési tanácsadási tevékenység profitálhat a GPS-piac növekedéséből

Robbanásszerűen kezdenek terjedni a navigációs megoldások, s erre a tanácsadó társaságoknak is egyre jobban oda kell figyelniük – jelentette ki lapunknak Gombás László, az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt. tanácsadója, akit a területet jellemző trendekről kérdeztünk.

– A GPS, illetve GNSS a polgári felhasználás milyen területekre terjedhet ki?– A polgári felhasználói oldalról megkülönböztethetünk egyéni, közcélú és üzleti felhasználókat. Az egyéni célú GNSS-alkalmazások, mint például járműnavigáció, telekommunikáció, szabadidős tevékenységek (geocaching), útvonaltervezés, forgalmi információk, élet- és vagyonvédelem, stb. egyre szélesebb körben válnak ismerté. Kibontakozóban vannak a közcélú alkalmazások és több ponton összekapcsolódnak az egyéni célú alkalmazásokkal. Ezekre példa a gépjárműnavigációt segítő, valós idejű forgalmi diszpécserszolgáltatás, de különösen fontos szerephez jutnak a tömegközlekedés, a katasztrófa elhárítás, a közbiztonság, a környezetvédelem, sőt a csökkent cselekvőképességű emberek támogatása terén is. Az üzleti alkalmazások közül a logisztikát, a mezőgazdaságot, az eszközmenedzsmentet (az áramszolgáltatóknál a villamos szerelvények nyilvántartása), vagy a mérnöki felhasználást (építőipar, gépvezérlés, térképészet), és egyéb speciális alkalmazási területeket (régészet, kontinensek mozgásvizsgálata) említhetem meg, persze a teljesség igénye nélkül.– Milyen irányba fejlődik ez a technológia?– A legnagyobb áttörés a személyi célú alkalmazások terén várható. Példa erre az a nemrégiben bemutatott, a fiatalok életvédelmét szolgáló útvonalkövető rendszer, mely autóba építve tájékoztatja a szülőket, ha a gépkocsi egy bizonyos sugarú területet elhagy, vagy túllépi a megengedett sebességet. A gpsmagazin.hu szerint a rendszer távoli eléréssel beavatkozási lehetőséget is kínál.

A GPS, illetve, hogy precíz legyek a GNSS földi háttér infrastruktúrájának – az úgynevezett permanens állomáshálózatok kialakításának – köszönhetően a precíziós mérnöki alkalmazások is nagy lökést kaphatnak. A permanens hálózatok ismert koordinátákkal rendelkező GNSS-vevők hálózata, amelyek a pontos – centi- vagy milliméter pontosságú – méréshez szükséges korrekciós adatokat GPRS-kapcsolat révén juttatják el a felhasználókhoz. A magyarországi hálózat az állami földmérés kezelésében, a Földmérési és Távérzékelési Intézet Kozmikus Geodéziai Obszervatóriumánál, de részben magántőke bevonásával üzemel. E hálózatok működésének eredményeként a precíziós gépvezérlés (például földmunkagépek irányítása út-, vasútépítés esetén), a földmérés, és az építőipar helymeghatározással kapcsolatos mérési módszerei gyökeresen meg fognak változni.– Az európai GNSS mikortól fog üzemelni, s ez a rendszer milyen változásokat hozhat az európaiak számára?– Nagy várakozás kíséri a GALILEO projektet, ami Európa valaha indított legnagyobb infrastrukturális beruházásaként méltó versenytársa, de egyben kiegészítője is az amerikai NAVSTAR GPS-nek. A program az Európai Unió és az Európai Űrügynökség közös vállalkozása, amelyet a köz- és magánszféra keretei között kívánnak megvalósíta ni. A műszaki előnyök mellett – például a nagyobb műholdszámból fakadó jobb vétel a beépített vagy erdős területekről, mely nagyobb pontosságot is jelent – olyan stratégiai szempontok emelhetők ki, mint az amerikai és orosz rendszerektől való függetlenség. Az európai megoldásnak köszönhetően a kapcsolódó termékek és szolgáltatások bővülése, s így gazdaság növekedés is várható. A rendszer teljes üzembe állítását 2012-re tervezik, hacsak nem lesz csúszás a konzorciumi tagok – 8 magáncég – között jelenleg fennálló nézeteltérés miatt.– Miért foglalkozik egyre intenzívebben egy vezetői tanácsadó cég a GPS-rendszerekkel?– Húsz évvel ezelőtt – különösen a hidegháborús hadszíntér keleti blokkjában – a légi és űrfotók, a topográfiai térképek egy része polgári használatra elérhetetlen volt. Tizenöt éve még szórakoztató műsor is készült arról, hogy az utca embere hogyan igazít útba turistákat térképnek látszó szabásminták alapján. Tíz éve még mindig diplomás szakembernek kellett lenni ahhoz, hogy digitális térképi alkalmazásokat, műholdas helymeghatározó rendszereket kezeljen valaki. A telekommunikáció, az internet, az elektronikus tartalomipar fejlődése azonban szélesre tárta a kaput a tömegpiacok előtt az elektronikus térképi adatok, térinformatikai alkalmazások felé. A napi életünkbe beépült a digitális térképhasználat igénye és kultúrája. E piac fejlődéséhez szorosan kapcsolódik a műholdas helymeghatározás polgári alkalmazásainak egyre bővülő tárháza is, amely nemcsak a felhasználók egyre szélesebb körét, hanem a szolgáltatókat, így a vezetési tanácsadást is érinti.– Mégis, hogyan? Miért fontos a tanácsadó cégek számára a navigációs piac fejlődésének követése? – A nagyobb GNSS-alkalmazások, vagy azok fejlesztése kivétel nélkül beruházási döntéseket igényelnek. Sok esetben ezek az alkalmazások informatikai, azon belül térinformatikai rendszerbevezetésekhez, fejlesztésekhez kapcsolódnak. Minden olyan vezetési tanácsadási tevékenység tehát profitálhat a GNSS-piac növekedéséből, amely a szállító kiválasztásához, beszerzési tenderek kiírásához, vagy éppen kiírt pályázatok elkészítéséhez, vonatkozó informatikai stratégia elkészítéséhez, vagy informatikai rendszerek megvalósításának támogatásához, hatástanulmányok és elemzések elkészítéséhez kapcsolódik. Magyarországon bizonyosan jelentkezik igény a tömegközlekedés, azon belül a vasúti szolgáltatások területén. A Vasutak Nemzetközi Szövetsége (UIC) például külön projektet koordinál TMG (Track Machine Guidance – Vasúti gépvezérlés) néven, amelynek az a célja, hogy támogassa és előmozdítsa a valós idejű műholdas helymeghatározáson alapuló vasúti gépvezérlési alkalmazásokat a hatékonyabb infrastruktúra-menedzsment érdekében. Az eszközmenedzsment, különös tekintettel a különböző közműszolgáltatókra, szintén olyan terület, mely együttműködési lehetőséget jelenthet a tanácsadók részére. A földi támogató infrastruktúrák – mint például a permanens GPS-hálózatok – kiépítése nemzeti programok keretén belül napjainkban valósul meg a volt szocialista országokban. Az ezekhez kapcsolódó beszerzés, kiválasztás, forrásszerzés és programmenedzsment sok lehetőséget ad számunkra. Az olyan klasszikus tevékenységekkel kapcsolatban, mint például a hatástanulmányok készítése, pedig elég csak megemlíteni, hogy az Európai Unió a GALILEO projekt finanszírozási lehetőségeinek és megvalósíthatóságának elemzésével egy neves nemzetközi tanácsadó céget bízott meg.

GPS-e a GPS?A műholdas helymeghatározó rendszerek jelölésére a GPS szó terjedt el, holott ez kifejezetten az USA által fejlesztett és működtetett rendszert (NAVSTAR GPS) jelenti. E mellett azonban más országok, vagy régiók által is működtetett, vagy a közeljövőben működésbe állítandó rendszerek is léteznek. A műholdas helymeghatározó rendszereket, illetve az azokat támogató kiegészítő rendszereket közös néven GNSS (Global Navigation Satellite System – Globális navigációs műhold rendszer) hívják.

GNSS-rendszerekGPSAz Amerikai Nemzetvédelmi Minisztérium (DoD) által fejlesztett és üzemeltetett, alapvetően katonai célú rendszer.

GLONASSAz orosz rendszer előbb létezett, mint az amerikai rendszer és alapvetően polgári célú felhasználásra született. Oroszország gazdasági problémái miatt azonban sokáig nem, vagy csak részlegesen működött. A gazdasági stabilizálódás eredményeként a közelmúltban újra megbízhatóvá vált működése, így jelentősen növeli a GNSS alkalmazások pontosságát, megbízhatóságát.

GALILEOAz EU, még jelenleg is fejlesztés alatt álló rendszere, amely 2012-től válik elérhetővé.

Wide Area Augmentation SystemEgy másik Észak-Amerika rendszerEuropean Geostationary Navigation Overlay ServiceA GALILEO előfutára.MTSAT Satellite based Augmentation SystemA japán rendszer.Forrás: AAM



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek