Connect with us

technokrata

Ketten versengenek a gsm-rail kiépítéséért

Dotkom

Ketten versengenek a gsm-rail kiépítéséért

Pénz már biztos lesz a digitális rádiókommunikációs rendszer, a gsm-rail kiépítésére, Brüsszel ugyanis jelentős összeggel támogatja a 60 milliárd forintra becsült vasúti kommunikációs beruházást. Az azonban még nem dőlt el, hogy ezt a Nokia Siemens Networks Kft. vagy a Kapsch-Nortel végezheti-e el. A döntésre már csak heteket kell várni.

A tervek szerint még az év vége előtt eldől, hogy a közbeszerzési pályázaton induló két pályázó közül melyik építheti ki a MÁV digitális rádiókommunikációs rendszerét, a gsm-railt – jelentette ki lapunknak Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója. Jelenleg is folynak az egyeztetések, az ajánlatokban szereplő árak között ugyanis jelentős az eltérés. Most megpróbálják azonos technológiai platformra hozni a pályázatokat, ezt követően – várhatóan szeptember-október környékén – születhet meg a végső árjavaslat. A pályázati dokumentumot hárman vették meg, de végül a kínai Huawei nem adott be ajánlatot, csak a Kapsch-Nortel konzorcium és a Nokia Siemens Networks verseng a több tíz milliárd forintos megrendelésért. (Miután a Siemens és a Nokia telekommunikációs részlegeinek egyesítésével új vállalatot hozott létre, s ez a lépés érintette a magyar piacot is, habár eredetileg a MÁV pályázatán a Siemens kvalifikálta magát, végső ajánlatot a Nokia Siemens Networks Kft. adja be). Információnk szerint az árajánlatok között 30-40 százalékos az eltérés, ez részint abból adódik, hogy a pályázók nem ugyanarra vonatkozóan adtak be ajánlatot, az ajánlattevők más-más építési munkákkal számolnak. (Például hogy új vagy meglévő létesítményben helyeznék-e el a berendezéseket vagy hogy mennyi torony építését tartják indokoltnak.) Szakemberek szerint ez nagyon érzékeny része lehet a beruházásnak. A most zajló egyeztetések célja, hogy a műszaki tartalmakban ne legyen jelentős eltérés és hogy az árak is összevethetők legyenek. A hasonló osztrák tenderen a pályázatok között csak kétszázaléknyi különbség volt. Azt tehát egyelőre nem lehet megmondani, hogy a pályázók milyen végső árral állnak majd elő, a fővonalakat, illetve bizonyos nagy forgalmú elővárosi vonalat lefedő, háromezer kilométert meghaladó hálózat úgynevezett mérnökára 50-60 milliárd forint körüli (egy korábbi elképzelés még 80 milliárddal számolt, de ebben az esetben négyezer kilométeren kellett volna kiépíteni a rendszert, s ennek során optikai kábeleket is le kellett volna fektetni).

A 60 milliárdos beruházásnak épp a napokban teremtődött meg a fedezete, a kormány ugyanis jóváhagyta – az unió által is támogatott beruházásként – a gsm-rail-fejlesztést. Brüsszel 85 százalékát állja a beruházás költségeinek, ami emellett a központi büdzséből a következő három évben mintegy 6-7 milliárdot igényel. Ebből 2008-ban, a beruházás indításakor körülbelül egymilliárd forintra lesz szükség, a következőkben pedig évi mintegy 2,5 milliárdra. Heinczinger szerint ennek a költségvetésben külön soron kell majd megjelennie és a MÁV nem fordíthatja más célokra. Az Európai Unió azért is támogatja a gsm-rail kiépítését, mert földrajzi átjárhatóságot is biztosító egységes kommunikációs rendszert szeretne a területén. Szakemberek szerint ma a gsm-rail az egyetlen olyan vezeték nélküli vasúti távközlési rendszer, amellyel kielégíthető az európai vasutak rádiózás terén megfogalmazott – forgalomirányítási és technológiai – interoperabilitási igénye. A beruházás mellett szól – sőt szinte kikényszeríti -, hogy a vasúttársaság által jelenleg üzemeltetett rádiós berendezések jelentős része húsz évnél idősebb és mind fizikailag, mind pedig műszakilag elavult, tehát megérett a cserére, amit ha most nem valósít meg Magyarország, 2013 után már uniós támogatás nélkül kell megtennie. A kiépítendő gsm-rail hálózattal kiválthatók a jelenleg elavult, analógvonali rádiórendszerek, ráadásul a Nemzeti Hírközlési Hatóság határozata szerint a MÁV-nak el is kell hagynia a jelenleg használt 160 MHz-es tartományt. A beruházás elmaradása a nemzetközi forgalom jelentős csökkenését vonhatja maga után, ugyanis az Európai Unió felében – például Svédországban, Németországban, Hollandiában, Dániában, Belgiumban, Olaszországban, Spanyolországban – már ez a rendszer működik és egyes elemeit már használják Szlovákiában és Csehországban is.

A gsm-rail mellett szól, hogy az uniós interoperabilitás keretében Magyarországon is ki kell építeni a vonatbefolyásoló rendszert. Ezt – egy másik beruházás keretében – szintén uniós támogatással tervezik megvalósítani a Bajánsenye-Boba, illetve Budapest-Lőkösháza, valamint a Szolnok-Debrecen vonalakon. Az etcs l2-höz pedig elengedhetetlen a gsm-rail, ami a már most is működő Budapest-Hegyeshalom közötti etcs l1-hez nem kellett.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek

kiemelt-kep
2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd