Connect with us

technokrata

Amit a fotóhamisításról tudni érdemes

Dotkom

Amit a fotóhamisításról tudni érdemes

Viszonylag könnyen végezhető, de szakértők számára kiszúrni sem nehéz a változtatásokat.

Neal Krawetz neve tegnap bukkant fel a Terminalon, de a témában jártasabbak talán tudják, hogy a Hacker Factor alapítója. Krawetz nem először vesz részt az amerikai Black Hat konferencián, ezúttal a képmanipulálás felé fordította figyelmét. Ezirányú munkásságát azzal tette ismertté, hogy ő volt az, aki körülírta – pusztán a képek alapján -, hogy ki lophatta ki a végső Harry Potter könyv lefényképezett változatát az Internetre.

Egy, a News.com által készített interjúban az amerikai férfi elárulta, hogy a profi szintű képhamisítás sem igényel feltétlenül speciális szoftver/hardvert. Olyan, boltban bárki által megvásárolható eszközökkel dolgoznak többnyire, amelyeknek pusztán el kell sajátítani a használatát. Az a fotó például, amely Buzz Aldrin asztronautát ábrázolta a Holdon sétálva, például 3DS Max és Combustion révén készült, valamint az Adobe Photoshop programját használták hozzá – ezeket bárki könnyen beszerezheti.

Az emberek döntő többsége nem szakértő, nem szúrja ki a módosításokat. Krawetz szerint ezért ezzel olyan gyakran élnek (vissza) például a politikusok, amilyen gyakran csak alkalmuk nyílik rá. A férfi állítja, hogy az USA-ban megjelenő hírújságokban található képek egyike sem az eredeti, fényképész által készített példány, mindet módosították valamilyen módon. Például a fényerősség növelésével, aminek segítségével a ráncok eltüntethetők a politikus arcáról, vagyis fiatalabbnak, tettrekészebbnek látszik, mint amilyen valójában. Mégis, a módosított képek fő gyűjtőhelyének maga az Internet tekinthető. Krawetz szerint az olyan képmegosztó szolgáltatások, mint amilyen a Flickr, nagy mennyiségben tartalmaznak ilyen fotókat. Nem szabad elfelejteni ugyanis, hogy még az olyan beavatkozások is, mint a vörösszem-hatás csökkentése, az eredeti kép módosítását jelenti.

Általában a számítógép által készített (vagyis renderelt) képek többségét is módosítják utólag. Az alkotás elkészülte után ugyanis Photoshopban digitális változtatásokat eszközölnek rajta, például több textúrát raknak bele, javítják, élethűbbé teszik a színeket, esetleg olyan dolgokat tesznek bele, amik eredetileg nem is voltak ott. Ebből a szempontból a Buzz Aldrin fénykép hibridnek számít: a háttér ugyanis valóban a Holdat ábrázolja, a NASA készítette a felvételt az égitestről.

Maguk a képek rétegekből állnak – aki egy kicsit mélyebben foglalkozott már Photoshoppal, annak ez bizonyára nem új információ. Az ezek módosítására használt eszközök pedig rajta hagyják digitális ujjlenyomatukat a fényképen. Igazából ez alapján (még) nem lehet a beavatkozást végző nyomára akadni, viszont kideríthető, hogy az illető milyen képességekkel rendelkezik. Ebből pedig következtetni lehet arra, hogy valaki (mennyire) profi a szakmájában. Erről egyébként leginkább az utoljára használt eszköz árulkodik, hiszen ennek a nyoma ismerhető fel a legjobban a képek digitális elemzésekor.

Krawetz példákat is említett. Ha valaki elrontja bőr árnyalatainak megváltoztatását, akkor azt számos módosítás alkalmával el fogja rontani – amíg meg nem tanulja tökéletesre fejleszteni ezt a technikát. Ha Photoshopot használ bizonyos effektekhez, dolgok beillesztésére, akkor ennek mintája szintén felfedezhető a képen. Sokat segíthet a változtatást készítő beazonosításában, ha ritkább szoftvert használ – könnyebben kibukik például az, aki Macintosh-hoz készült Photoshoppal dolgozik; hiszen ez esetben olyasvalakit kell keresni, akinek Mac-je van, vagyis nem Windows előtt ül. Kicsit olyan folyamat a hamisítványok felismerése, mint az ókori, közép- és újkori, festékkel és ecsettel készült festmények és másodpéldányaik megkülönböztetésének folyamata. Csak ma már mindez számítógéppel történik, és gyakran egészen más ismereteket igényel, mint például egy Michelangelo freskó beazonosítása.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek