Connect with us

technokrata

Miért (nem) büntetik a spammereket itthon?

Dotkom

Miért (nem) büntetik a spammereket itthon?

A hazai szabályozás elnéző – kell-e ezen változtatni?

Magyarországon egyre intenzívebb a spam áradat, melynek leküzdésére azonban nincs 100 százalékos hatékonysággal működő informatikai megoldás. „Bár átlagosan a naponta kapott húsz spamből 19 külföldről érkezik, a hazai kéretlen levelek visszaszorításában kulcsszerepe lehetne a már 6 éve létező szabályozás ismertebbé tételének és betartatásának.” – állította Kulcsár Zoltán adatvédelmi szakértő, az adatvédelemmel foglalkozó PPOS (Privacy Policy Online Services) vezetője. A 2001. évi CVIII. „spamtörvény” értelmében elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű egyéni kommunikációs eszköz (pl. SMS) útján kizárólag a fogyasztó egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus hirdetés. Bár a vonatkozó magyar jogszabályok teljes mértékben megfelelnek az uniós irányelveknek, sőt szigorúbbak is, ezek érvényesítése elmarad az uniós szinttől

„A Nemzeti Hírközlési Hatóság évente több száz ügyet vizsgál. Első feljelentés esetében azonban a spameket küldő személyek és vállalatok egy figyelmeztetéssel megússzák, s általában csak visszaesőknek róják ki az ötven és ötszázezer forint közötti bírságot. Ez a méltányos eljárás azonban nem indokolt, hiszen az ilyen típusú levelek küldői tisztában vannak azzal, hogy jogsértően cselekednek. Ráadásul a kiróható összeg nincs arányban az okozott kárral.” – vélte Kulcsár Zoltán. A spamekkel bombázott felhasználók az illetékes hivataloknál bejelenthetik a spamküldőket, s ha a jogalap nélküli személyes adatkezelés jelentős érdeksérüléssel jár, büntetőeljárást is kezdeményezhetnek, ez azonban Magyarországon nem jellemző.

Az adatvédelmi szakértő szerint az e-mail filterek és a jogszabályok együttes alkalmazása kell a spamáradat visszaszorításához, de emellett szükségszerű, hogy a vállalatok körében is igény legyen a jogszerű eljárások iránt. A Hírek Média – egy jelentős adatbázisvagyonnal rendelkező cég – például saját szolgáltatásaira a napokban kapta meg a PPOS tanúsítványt. Így már független szakértő is igazolja, hogy a médiacéghez tartozó MAXIMA és MAXIMA Light online direkt marketing szolgáltatások igénybevevői, valamint az online piackutatással foglalkozó KutatóCentrum ügyfelei jogkövető megoldásokat kapnak.

„Az elvünk, hogy meg kell felelni azoknak az elvárásoknak, melyeket a hazai és az uniós jogszabályok támasztanak az adatvédelemmel és az elektronikus kereskedelemmel szemben.” – magyarázta Trentin Tamás, a Hírek Média ügyvezető igazgatója, hogy miért tartották fontosnak a PPOS tanúsítvány megszerzését – „A PPOS pedig ezen szabályok betartatását nagyon szigorúan veszi, így ügyfeleink számára a megszerzett minősítés biztosíték arra nézve, hogy az általunk nyújtott online piackutatás és direkt marketing szolgáltatások esetében hangsúlyt helyezünk a jogtisztaságra, és ezáltal a minőségre is.”



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek