Connect with us

technokrata

A pedagógusi tekintély a társadalmi megbecsülés függvénye

Dotkom

A pedagógusi tekintély a társadalmi megbecsülés függvénye

Rátz Tanár Úr Életműdíjjal a szakemberhiány ellen.

Interjú Kroó Norbert akadémikussal, az Alapítvány a Magyar Természettudományos Oktatásért kuratóriumának elnökével.

Kroó Norbert szűkebb szakterülete a szilárdtestek fizikája és az optika. Kísérleti munkái során vizsgálta a szilárd testek és folyadékok mikroszkopikus tulajdonságait neutronsugárzás valamint fény, elsősorban lézerfény segítségével. Foglalkozott új típusú lézerek létrehozásával és alkalmazásával, különös tekintettel az orvosi, technológiai és méréstechnikai felhasználásokra. Legutóbbi munkáiban egy új típusú extrém felbontású mikroszkóp kifejlesztésén illetve felületfizikai alkalmazásán fáradozott.

– A szakemberhiány milyen súlyos hazánkban és mely területeket érinti?
– Elsősorban az egyetemi, természettudományos és mérnöki diplomák száma csökken, viszont egyre több a jogász, a fiatalok inkább a társadalomtudományok felé fordulnak. Egész Európában tapasztalható a mérnök- és kutatóhiány. Magyarországon ezer munkavállalóra 3,8 kutató jut, míg Finnországban több mint 12. Másodsorban rendkívül kevés a szakmunkás, emellett a tanári szakma is egyre inkább elnéptelenedik.

– Európai szinten is tapasztalható a jelenség?
– Igen. Egyes országok radikális módon próbálják megoldani a problémát: Angliában szintén kevés volt a fizikatanár, olyannyira, hogy olykor szakképesítés nélküli pedagógusokat alkalmaztak az oktatásban. Miután belátták, hogy az ország versenyképessége múlik ezen, a fizikatanárok fizetését megduplázták. Ezen tendencia megváltoztatását szolgálja többek között a Rátz Tanár Úr Életműdíj is, melynek célja a magyarországi elit általános- és középiskolai természettudományos oktatók díjazása.

– Hogyan jelentkeznek a tünetek: kevesebb a felvételiző az egyetemeken?
– Egyre kevesebb a felvételiző. Míg néhány évvel ezelőtt az ELTE fizika szakára a maximum pontszámmal lehetett bejutni, addig idén talán 70 pont volt a ponthatár. Ennek sok üzenete van. Hasonló a helyzet a matematikával, mely minden tudomány alapja, valamint a biológiával és a kémiával is. A Rátz Tanár Úr Életműdíj azokat a középiskolai és általános iskolai tanárokat jutalmazza, akik a magyarországi matematika-, fizika-, kémia- és biológiaoktatás területén kimagasló szerepet töltenek be a tantárgyak népszerűsítésében és a tehetséggondozásban.

– A munkaerőpiaci kereslet és kínálat közötti arány erősítése érdekében a hiányszakmák felkutatására vannak kormányzati szinten kezdeményezések?
– Vannak, de sok tényező együttes hatása szükséges ahhoz, hogy a negatív tendencia megforduljon.

– A szakemberhiánnyal küzdő vállalatok kényszerfeladata oktatási kezdeményezéseik révén a saját utánpótlásuk biztosítása?
– Magyarországon divat lett a privatizáció, sajnos átestünk a ló túloldalára: bőven túlprivatizáltuk magunkat a nyugati országokhoz képest. Az oktatás alapvetően állami feladat és társadalmi érdek. Természetesen jó, ha ennek megvannak a mellékhajtásai, a magániskolák is, de ezeknek is számítaniuk kell állami forrásokra. A legfontosabb, hogy egy tehetség se vesszen el. Minden évben van azonban valami változás, és ez bizonytalanságot eredményez. Senki sem megy szívesen például kutatónak, ha tudja, hogy e területet támadások érik, esetleg piszkálni fogják…

– A pedagógusok felelőssége a reáltárgyak megszerettetése?
– Igen. A Nobel-díjas és más hasonló elismerésben részesült tudós szakemberek legtöbbje gimnáziumi tanárát emeli ki sikeres pályafutását meghatározó tényezőként. A tanulási készség ebben a korban alakul ki, nem mindegy, hogy kire bízzuk a felnövekvő generációkat. Olyanra kell, akire a tanuló felnézhet, a pedagógusi tekintély pedig a társadalmi megbecsülés függvénye. Ha egy tanár anyagi gondokkal küzd, az a pedagógia romlását eredményezheti.

– A Rátz Tanár Úr életműdíj mit tesz, és milyen sikerrel?
– A Rátz Tanár Úr életműdíj nagyszerű elismerés. Gazdasági szereplők (Ericsson, Graphisoft, Richter) alapították a magyar természettudományos oktatásért. Örülök, hogy kitartanak. Bölcs döntésnek tartom, hogy a fent említett négy területet választották. Az utóbbi időben történt a felismerés, hogy túl belterjes volt a díj, csupán szűk tanári közösség ismerte. Célunk, hogy az egész ország tudjon róla, a nagyobb népszerűség az igazi mozgatórugója. Ennek révén további vállalatok is csatlakozhatnak hasonló cselekedetekhez majd, a fa terebélyesedik, s remélhetőleg nagyra nő.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek