Connect with us

technokrata

Tudatalattinkba hatol az új spamtechnika

Dotkom

Tudatalattinkba hatol az új spamtechnika

Akaratlanul is befolyásolhat minket a kéretlen levelek új generációja.

Már több évtizeddel ezelőtt kiderült, hogy nem éppen etikus módszerekkel is lehet fokozni egy-egy termék iránt a keresletet. Amerikai mozikban próbálták ki a következő reklámozási formát: egy üdítő márkajelzését mindössze egy-két képkocka erejéig többször is felvillantották a mozivásznon – így az üdítő iránt a nézők tudatalattijában vágy generálódott. A műsor végeztével aztán, a felmérések szerint, a megszokottnál jóval többen tértek be a helyi büfébe, hogy vásároljanak az italból.

A reklám hatása miatt szinte a Föld összes országban betiltották ezt a fajta hirdetési formát. A technika azonban mégis csak utat tör magának.

Tulajdonképpen meglepő, hogy a magukat többnyire feltört PC-k, botnetek és férgek segítségével terjesztő, az e-mailcímeket kérdés nélkül elárasztó, tehát nem éppen etikusságukról ismert spammerek eddig még nem használták ki a fenti hatást. Ez azonban most megváltozott: a Pandalabs nemrég olyan kéretlen elektronikus üzenetre bukkant, mely a tudatalattit igyekszik befolyásolni. Az IT-biztonsággal foglalkozó cég közlése szerint az internetező elsőként egy Interneten keresztül vásárolható részvényekre szóló ajánlat képében találkozhat vele. A monitor előtt ülő azonban nem egy statikus képet lát, hanem képek sorozatát, amik extrém gyorsan jelennek meg. Egészen pontosan arról van szó, hogy négy kép kerül a felhasználó tekintete elé, melyek közül három az angol Buy (venni, felszólító módban vegyél, vásárolj) szót tartalmazza. Ezek a képek az üzenetben különböző helyeken helyezkednek el.

A trükk az egészben az, hogy a legtöbb internetező számára fel sem tűnik, hogy befolyásolni próbálták. A gyors felvillanások lényege, hogy rögtön a tudatalattit érje el a felhívás, a tudatos énünk ne is számítson rá, így ne is tudjon tiltakozni ellene. És ha mégis, akkor is annyiszor kerül felvillantásra a szó, hogy az akaratlanul is elraktározódik a tudatalattinkban. A Buy szócska egyébként maximum 40 ms erejéig (azaz még egyhuszad másodpercig sem) látható a képen, de némely esetben mindössze 10 ms-ra csökken az időtartam.

Luis Corrons, a Pandalabs igazgatója szerint most először tapasztalták a technika megjelenését a spamek világában. A jelenséget igen veszélyesnek tartják, mivel úgy vélik, hogy az első szárnypróbálgatások után komolyan megnőhet az ilyen trükköt is alkalmazó kéretlen levelek száma; és így hatékonyságuk is. Nyilatkozatában főleg a fiatalabb internetezőket féltette Corrons.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek