Connect with us

technokrata

NetLock – elsőként a legfelső szinten

Dotkom

NetLock – elsőként a legfelső szinten

A NetLock Kft. 2006. április 25-én elsőként kapta kézhez a Nemzeti Hírközlési Hatóság nyilvántartásba vételi határozatát, mely a közigazgatási eljárásokban alkalmazható tanúsítványok kibocsátásához szükséges.

A NetLock Kft. elsőként szerezte meg a közigazgatási hatósági eljárásokban való alkalmazáshoz szükséges nyilvántartásba vételről szóló határozatot. A Nemzeti Hírközlési Hatóság által kiadott határozat szerint a NetLock Kft. Szolgáltatási Szabályzata eljárásjogi és műszaki szempontból is megfelel az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) által kibocsátott ajánlásoknak és Hitelesítési rendeknek, tanúsítványai pedig feltétel nélkül alkalmasak a közigazgatási hatósági ügyek elektronikus intézésére. A határozat alapján a következő technikai lépés a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) által fenntartott közigazgatási gyökér hitelesítés-szolgáltató felülhitelesítési eljárása. A NetLock Kft. szolgáltatói tanúsítványának napokban megtörténő felülhitelesítése után 2006. májusától Magyarországon elsőként jogosult közigazgatásban használható elektronikus tanúsítványok kibocsátására is.

A 2005. november 1-jén hatályba lépett, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) által előírt szabályozások szerint a közigazgatási hatósági ügyek elektronikus formában történő intézéséhez már nem volt elegendő a korábban is szigorúan ellenőrzött módon kibocsátott minősített elektronikus tanúsítványok alkalmazása. A hitelesítés-szolgáltató szervezeteknek azóta ugyanis szükségük van főtanúsítványuk nyilvános kulcsának közigazgatási gyökér-hitelesítésszolgáltató általi minősítésére is.

A közigazgatási gyökér hitelesítés-szolgáltató által most felülhitelesítendő szolgáltatói tanúsítvány igazolja, hogy az adott hitelesítés-szolgáltató tanúsítványai megfelelnek a 194/2005. (IX. 22.) Korm. rendeletben meghatározott közigazgatási felhasználásra vonatkozó újabb követelményeknek, használatukkal mostantól minden magánszemély, intézmény és természetesen a gazdasági élet szereplői számára ismét lehetővé válik a hiteles elektronikus közigazgatási hatósági ügyintézés.

Elektronikus ügyintézés
A közigazgatási gyökér hitelesítés-szolgáltató megjelenésével és az újabb minősítési eljárások bevezetésével ismét azt tapasztalhattuk, hogy a magyar elektronikus ügyintézés elterjesztése nem könnyű feladat. Amint eltűnik egy akadály az elektronikus aláírás jól bevált alkalmazásának útjából, hamarosan újabbak jelennek meg, amelyek Magyarország indokolatlan technológiai visszalépését támogatják, vagyis a PIN-kód kizárólagosságát szorgalmazzák. Ez jelentősen lassítja az elektronikus ügyintézés elterjedését, és lehetetlenné teszi az elektronikus aláírási törvény és a technológia által biztosított letagadhatatlansági és számonkérhetőségi előnyöket. Ellentmond a jelenlegi APEH gyakorlatnak, a minisztériumok eddigi bejelentéseinek, kommunikációjának, a Közigazgatási Hatósági Eljárás és Szolgáltatás szabályairól szóló törvény (KET) rendelkezéseinek, illetve megvonja a közigazgatás ügyfeleinek választási szabadságát.

Az elektronikus aláírás technológiáját – mely a biztonságos elektronikus ügyintézéshez nélkülözhetetlen letagadhatatlanságot, felelősségvállalást, hitelességet és sértetlenséget biztosítja – hazánkban több fontos területen alkalmazzák: többek közt az elektronikus számlázásnál, az elektronikus magánnyugdíjpénztári tagdíjbevallásnál, az ügyvédi ellenjegyzéseknél, az elektronikus cégeljárásoknál, az elektronikus vizsgajelentéseknél. Hazánkban és az Európai Unió országaiban több éve az elektronikus ügyintézés bizonyítottan legalkalmasabb technológiájának tekintik mind a műszaki szakemberek, mind a jogászok. Nem véletlen, hogy ez az egyetlen információs technológia, amely külön jogszabályba lett foglalva.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek