Connect with us

technokrata

e-working vagy teleworking?

Dotkom

e-working vagy teleworking?

Sorozatunkban a távmunkával kapcsolatban felmerülő elméleti kérdéseket tisztázzuk.

Az e-working esetében a munkát végző személy az információs és kommunikációs technológiákat használja fel tevékenysége során, függetlenül attól, hogy éppen hol van. Az e-work nem foglalkozás, hanem módszer a munkavégzésre. A teleworking csupán egy régebbi kifejezés, amelyet többnyire az otthonról végzett munkával azonosítanak. Napjainkban a technológiák révén az e-munkások bárhonnan dolgozhatnak – út közben, vállalati ügyfelektől, vagy akár otthonról is.

Mi a távmunka?

Olyan szabályos foglalkozási tevékenység, amelynek megvalósítása távoli helyszínen történik, felhasználva a modern számítástechnikai és kommunikációs technológiákat.

Mely feladatok elvégzésére alkalmas?

Tulajdonképpen minden olyan munka elvégezhető távolról, amely nem helyhez kötött tevékenységet takar. Például az ügyvitel, az igazgatás, pénzügy, tervezés, kutatás, és több szolgáltatás is. Ám az ügyfélszolgálat egyértelműen nem váltható ki távmunkával, de mint ismeretes a fapados repülőjáratok jegyfoglalását végzők szintén távmunkások. A társaság központi telefonjára érkező hívások automatikusan átirányítódnak az éppen ügyeletes munkatárs telefonjára, aki a számítógépéhez ülve máris kész végrehajtani a foglalással kapcsolatos teendőket.

Mégis mi a különbség az e-work és a telework között?

Az e-work része a teleworknek, ám az utóbbi lefedi a telefonos értékesítést, a fent említett call center rendszerek keretében végzett munkát, a mobil munkásokat (például: PDA-val járkáló vízóra-leolvasók) és az olyan vállalkozókat, akik tevékenységüket otthonukban végzik (például: varrónők, asztalosok). Szakértői becslések szerint a telework munkások száma több ezerszerese az e-munkások számának, annak ellenére, hogy a lehetőségek adottak.

Miért jó a távmunka?

  • Növeli a termelékenységet: kutatások alátámasztják, hogy azokon a piacokon, ahol létezik a távmunka a gyakorlatban, a termelékenység megnövekedett. A Nortel Networks 22%-os gyarapodást jelentett bizonyos országokban ennek köszönhetően.

  • Javítja a “személyes” kapcsolatokat: azoknál a cégeknél, amelyeknél az e-munka opcionálisan választható, alacsony a fluktuáció, és magasabb a szakember gárda minősége.
  • Fejlődésösztönző: azon vállalatok, amelyek magukévá tették a távmunkát, rugalmasabbakká válnak, könnyebben kezelik a változásokat, jóval körültekintőbbek az IT és kommunikációs területeken, és bátrabban néznek szembe újabb és újabb kihívásokkal, mint például az e-commerce.
  • Terjeszkedés és infrastrukturális haszon: a távmunka olyan foglalkoztatottsági űrt tölt ki, amely lendít a vállalkozásokon, felszabadítva eddig nem (ki)használt erőforrásokat.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek