Connect with us

technokrata

Vírus támadta meg a kocsim!?

Dotkom

Vírus támadta meg a kocsim!?

Az autógyártók komolyan veszik a digitális kártevők fertőzésének lehetőségét.

Még májusban írtunk arról, hogy az F-Secure szakértői maguk jártak utána a digitális világ egy „városi legendájának”, hogy bebizonyítsák, a mobiltelefonos vírus által megfertőzött személygépkocsi pletykája nem igaz. Ehhez a japán Toyota gyár egyik modelljét, a Prius-t választották tesztalanyként, s egy Cabir változat révén próbálták megfertőzni a gépjármű komputerét. A kísérlet során megállapították, hogy a mobiltelefonos vírusok még nem árthatnak a kocsinak.

Komolyodik a helyzet

Nemrég azonban arról számoltak be az autóiparban (is) érdekelt szakértők és elemzők, hogy a hackerek egyre nagyobb érdeklődést tanúsítanak a vezetékmentes eszközökre való víruskészítésnek, amik előbb-utóbb a gépkocsik fedélzeti számítógépére is veszélyesek lehetnek. Jevgenyij Kaspersky, az orosz Kaspersky Lab által elvégzett kutatás vezetője szerint a Bluetooth kapcsolatok alkalmazása biztonsági kockázatot jelent, ahogy mind több, ezt a vezetékmentes adatátviteli csatornát felhasználó vírus jelenik meg.

„Ha az okostelefonok és a fedélzeti számítógépek ugyanazt az adatforgalmi közeget használják, [..] a hackerek találni fognak olyan sebezhetőségeket, amelyek az autókat vezérlő számítógépek operációs rendszerében vannak, [..] és ki is fogják használni azokat.” – jegyezte meg a szakértő. A legrosszabb, ami történhet, hogy a motorteljesítmény és a károsanyag-kibocsátás hatásfoka leromlik, a navigációs és a szórakoztató rendszerek pedig leállnak. Az utazás a tervezett úti cél helyett így a szervizben végződhet, netán újra kell indítani a rendszert. Guido Sanchidrian, a Symantec mobilvírusokkal foglalkozó specialistája úgy véli, arra viszont nem kerülhet sor, hogy a sofőr egy ilyen támadást követően ne tudná továbbra is elvezetni a kocsit.

Az autóipar éber és fejleszt

Az autógyártó cégek számára nem ismeretlen a biztonsági kockázat jelentette probléma: évtizedes fejlesztéseknek köszönhetően váltak sokkal biztonságosabbá járműveink. Gondoljunk csak a légzsákra, a biztonsági övre, a törészónákra – ezek mind személyes védelmünket hivatottak szolgálni. Éppen ezért nem meglepő, hogy a fejlesztők figyelemmel kísérik a wireless támadási formák fejlődését. „Elvileg lehetőség van egy vírus bevitelére, így évek óta dolgozunk azon, hogy megoldjuk a problémát.” – reagált a fenyegetésre a német BMW cég egyik szóvivője.

A szintén német Siemens VDO, több más vállalattal egyetemben titkosítást alkalmaz, hogy ellehetetlenítse a nem kívánt programok és adatok behatolását a fedélzeti komputer rendszerébe. „Ha egy vírusszerű valami bejut oda, ahova nem kellene, akkor hibaüzenettel reagál a rendszer, vagy egyszerűen nem fogadja el [az általa kezdeményezett parancsokat].” – mondta a cég egyik szóvivője.

A legfőbb probléma megint az ember?

Kaspersky szerint az emberek mindaddig nem fogják igazán komolyan venni a vírusveszélyt, és nem fognak védekezni ellene, amíg pár nagyobb „járvány” ki nem tör, és komoly problémákat nem okoz. Mindazonáltal a mobil biztonsági szoftverek piaca lendületesen bővül: míg 2003-ban „mindössze” 70 millió dollárosra rúgott az értéke, addig 2008-ra már majdnem el fogja érni az 1 milliárd dollárt. Az IDC jóslata szerint ez átlagosan évi 70 százalékos emelkedést jelent a még szárnyait bontogató piac résztvevői számára.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek