Connect with us

technokrata

Vírus támadta meg a kocsim!?

Dotkom

Vírus támadta meg a kocsim!?

Az autógyártók komolyan veszik a digitális kártevők fertőzésének lehetőségét.

Még májusban írtunk arról, hogy az F-Secure szakértői maguk jártak utána a digitális világ egy „városi legendájának”, hogy bebizonyítsák, a mobiltelefonos vírus által megfertőzött személygépkocsi pletykája nem igaz. Ehhez a japán Toyota gyár egyik modelljét, a Prius-t választották tesztalanyként, s egy Cabir változat révén próbálták megfertőzni a gépjármű komputerét. A kísérlet során megállapították, hogy a mobiltelefonos vírusok még nem árthatnak a kocsinak.

Komolyodik a helyzet

Nemrég azonban arról számoltak be az autóiparban (is) érdekelt szakértők és elemzők, hogy a hackerek egyre nagyobb érdeklődést tanúsítanak a vezetékmentes eszközökre való víruskészítésnek, amik előbb-utóbb a gépkocsik fedélzeti számítógépére is veszélyesek lehetnek. Jevgenyij Kaspersky, az orosz Kaspersky Lab által elvégzett kutatás vezetője szerint a Bluetooth kapcsolatok alkalmazása biztonsági kockázatot jelent, ahogy mind több, ezt a vezetékmentes adatátviteli csatornát felhasználó vírus jelenik meg.

„Ha az okostelefonok és a fedélzeti számítógépek ugyanazt az adatforgalmi közeget használják, [..] a hackerek találni fognak olyan sebezhetőségeket, amelyek az autókat vezérlő számítógépek operációs rendszerében vannak, [..] és ki is fogják használni azokat.” – jegyezte meg a szakértő. A legrosszabb, ami történhet, hogy a motorteljesítmény és a károsanyag-kibocsátás hatásfoka leromlik, a navigációs és a szórakoztató rendszerek pedig leállnak. Az utazás a tervezett úti cél helyett így a szervizben végződhet, netán újra kell indítani a rendszert. Guido Sanchidrian, a Symantec mobilvírusokkal foglalkozó specialistája úgy véli, arra viszont nem kerülhet sor, hogy a sofőr egy ilyen támadást követően ne tudná továbbra is elvezetni a kocsit.

Az autóipar éber és fejleszt

Az autógyártó cégek számára nem ismeretlen a biztonsági kockázat jelentette probléma: évtizedes fejlesztéseknek köszönhetően váltak sokkal biztonságosabbá járműveink. Gondoljunk csak a légzsákra, a biztonsági övre, a törészónákra – ezek mind személyes védelmünket hivatottak szolgálni. Éppen ezért nem meglepő, hogy a fejlesztők figyelemmel kísérik a wireless támadási formák fejlődését. „Elvileg lehetőség van egy vírus bevitelére, így évek óta dolgozunk azon, hogy megoldjuk a problémát.” – reagált a fenyegetésre a német BMW cég egyik szóvivője.

A szintén német Siemens VDO, több más vállalattal egyetemben titkosítást alkalmaz, hogy ellehetetlenítse a nem kívánt programok és adatok behatolását a fedélzeti komputer rendszerébe. „Ha egy vírusszerű valami bejut oda, ahova nem kellene, akkor hibaüzenettel reagál a rendszer, vagy egyszerűen nem fogadja el [az általa kezdeményezett parancsokat].” – mondta a cég egyik szóvivője.

A legfőbb probléma megint az ember?

Kaspersky szerint az emberek mindaddig nem fogják igazán komolyan venni a vírusveszélyt, és nem fognak védekezni ellene, amíg pár nagyobb „járvány” ki nem tör, és komoly problémákat nem okoz. Mindazonáltal a mobil biztonsági szoftverek piaca lendületesen bővül: míg 2003-ban „mindössze” 70 millió dollárosra rúgott az értéke, addig 2008-ra már majdnem el fogja érni az 1 milliárd dollárt. Az IDC jóslata szerint ez átlagosan évi 70 százalékos emelkedést jelent a még szárnyait bontogató piac résztvevői számára.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek

kiemelt-kep
2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd