Hacker miatt fedték fel a titkolt bolygót

Hacker miatt fedték fel a titkolt bolygót

Állítólag a csillagászok már jó ideje tudomást szereztek a Naprendszer titokzatos tizedik bolygójáról, ám egészen addig nem hozták ezt nyilvánosságra, amíg egy hacker a bizalmas információk birtokába nem jutott és meg nem fenyegette az érintetteket.

A Naprendszer kilenc bolygója már régóta ismert; legutoljára a Plútót fedezték fel, 1930 februárjában (az esemény Clyde Tombaugh USA-beli csillagász nevéhez köthető). Azóta azonban nagyot fejlődött a csillagászat, és az ember egyre jobban megismerhette többek között az úgynevezett Kuiper-övet is. A Naprendszer ezen területe a Naptól durván 5,3 milliárd kilométeres távolságban kezdődik, és nagyjából 10 milliárd kilométeren át tart. Az övben kisebb-nagyobb sziklák, meteor-felhők, üstökösök találhatók; a legújabb teóriák szerint kicsiny mérete miatt ide tartozik a Plútó is. A mai csillagászok jelentős része ugyanis úgy véli, hogy ez utóbbi nem kaphat(na) bolygó státuszt; így a minap bejelentett tizedik bolygó besorolása is kérdéses egyelőre. Persze, ha a közvéleményen múlik…

A jelenleg 2003 UB313 „munkanév” alatt „futó” tizedik ugyan nagyobb valamivel a Plútónál, de a csillagászati mérések szerint nem jelentősen; csupán pár száz kilométerrel hosszabb az átmérője. Körülbelül 9 milliárd kilométernyi távolságra helyezkedik el a Naptól, habár a pályája nem szabályos kör, hanem ellipszis (egyes feltételezések szerint a központi csillagunkat 560 évenként megkerülő égitest bizonyos időközönként „beljebb” is van, mint a Plútó). Ez a Föld-Nap távolságának hozzávetőleg a százszorosa. Egy szemléletes példával talán illusztrálni lehet ezt az irdatlan messzeséget: ha képzeletben ott teremhetnénk az abszolút nulla fok fölött alig valamivel magasabb hőmérsékletű felszínnel bíró tizedik planétán, akkor a Nap gyakorlatilag csupán akkorának látszana, mint bármelyik másik csillag.

Hack

A 2003 UB313-ast már „régóta” ismerik: már januárban „meglátták” a szerencsés csillagászok. A tudósok azóta folyamatosan méréseket végeztek: többször is ellenőrizték a helyzetét és méretét. Eredetileg nem most akarták bemutatni a bolygót, ám az élet közbeszólt. Egy biztonságos(nak hitt) website, amelyen többek között a felfedezés részletei is megtalálhatók voltak, áldozatul esett egy hackernek. A meghackelt oldal tartalmának értékét felfogó támadó nem sokkal az esetet követően azzal fenyegetőzött, hogy ő maga fogja nyilvánosság elé tárni az információt – és ezt szerették volna elkerülni a tudósok azzal, hogy bejelentették a planéta létezését. A tizedik egyelőre nem rendelkezik nemzetközileg is elfogadott névvel (igaz, megvolt enélkül több milliárd évig, még egy kis idő már nem számít), de többen javasolták már számára a Xena elnevezést.

Végezetül egy érdekesség. Michael Brown, a bolygót a Palomar Obszervatórium (San Diego, Kalifornia) távcsövei révén felfedező csillagászcsapat egyik tagja öt és fél évvel ezelőtt fogadott egy csillagász kollégájával (Sabine Airieau) öt üveg pezsgőbe, hogy tavaly decemberig rá fognak akadni legalább egy olyan égitestre a Kuiper-övben, amely nagyobb a Plútónál. Az év elmúlt, és Brown vesztett – január 8-án aztán felfedezték a 2003 UB313-ast. Kolléganője azonban nagyvonalú volt, és úgy egyeztek meg, hogy a férfi nyerte a fogadást.

Szólj hozzá!