Connect with us

technokrata

Mobiltelefonos vírusok vs. személygépkocsik

Dotkom

Mobiltelefonos vírusok vs. személygépkocsik

Egy teszttel jártak utána, hogy a mobiltelefonokra írt vírusok valóban fenyegetik-e autóinkat.

Az F-Secure bejelentése szerint csak pletyka azt a hír, hogy a mobiltelefonos vírusok Bluetooth-on keresztül képesek megfertőzni az autók fedélzeti számítógépeit. Az antivírus termékek fejlesztésével foglalkozó cég szakértői maguk jártak utána a digitális világ egy „városi legendájának”, hogy bebizonyítsák, a pletyka nem igaz. Ehhez a japán Toyota gyár egyik modelljét, a Prius-t választották tesztalanyként, s egy Cabir változat révén próbálták megfertőzni a gépjármű komputerét. Amint arról többször is beszámoltunk, a Cabir egy olyan, úgynevezett koncepció vírus, ami Bluetooth vezetékmentes hálózati kapcsolaton keresztül képes terjedni a Symbian operációs rendszerrel bíró kézi elektronikus eszközökön (okostelefonok, PDA-k).

A legenda egyébként az idei év elején született: az orosz Kaspersky Labs januárban adott hírt arról, hogy felvették a kapcsolatot valakivel, aki arra kérte őket, hogy távolítsanak el egy vírust autója fedélzeti számítógépéből. Ennek a történetnek jártak utána az F-Secure szakemberei, s az egyik, Jarno becenevű technikus a következő beszámolót tette a vállalat webes naplójában (blogjában): „Nem lepett meg minket, hogy nem tudtuk megfertőzni az autót; a Prius azonban jobban szerepelt a tesztben, mint amire számítottunk. Bármit is próbáltunk, az autó nem reagált a Bluetooth forgalomra. A Cabir megpróbálta elküldeni magát az autó komputerének, a gépkocsi azonban egyszerűen nem engedélyezte, hogy az adatátvitel megtörténjen.”

Igaz, hogy a városi legenda szerint egy Lexus fedélzeti számítógépét fertőzte meg egy digitális kártevő, de ez a fajta autó ugyanazzal a komputerrel rendelkezik, mint a Prius, és ugyanúgy támogatja a Bluetooth-kapcsolatokat mindkét modell, tehát a teszt mondhatni az eredetivel megegyező környezetben zajlott.

Az intő jel

Nem volt azonban minden probléma nélküli a kísérlet: az F-Secure csapatát valósággal sokkolta, amikor a próbálkozások során egyszer csak mégis rendellenes működést produkált a gépjármű. A műszerfalon ugyanis egyik pillanatról a másikra elkezdett villogni az összes kijelző, míg az összes többi elektronikus funkció „meghalt”. A fedélzeti számítógép pedig a következő hibaüzenetet dobta ki: „Az váltózár rendellenesen működik. Parkolja le a járművét egy sík területen, és teljesen húzza be a kéziféket.”

Miután újra végigismételték azt a manőversorozatot, ami a szakembereket elvezette a jelenséghez (és újfent ezt az eredményt kapták), úgy döntöttek, hogy még egyszer kipróbálják. A harmadik kísérlet során aztán kiderült, hogy az akkumulátor alacsony töltöttségi szintje tehet a történtekről. A végső következtetést tehát levonhatjuk: digitális férgek jönnek-mennek, de az autó nélkülük is egyre sebezhetőbbé válik, „köszönhetően” a mind több beépített elektronikának.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek