Connect with us

technokrata

Fejlesztés alatt a BKV járműkövető irányítási rendszere

Dotkom

Fejlesztés alatt a BKV járműkövető irányítási rendszere

Lecseréli a legforgalmasabb buszjáratok felügyeleti és irányítási rendszerének elavult központi berendezéseit a Budapesti Közlekedési Részvénytársaság. A közbeszerzési eljárás nyertese a KFKI Csoport lett, melynek a beruházással december 12-ére kell elkészülnie.

A BKV automatikus vonali megfigyelőrendszerét (AVM) még 1994-ben építették ki, hogy a legzsúfoltabb buszjáratok mozgását egy központból lehessen nyomon követni, baleset idején beavatkozni, szükség esetén a vezetővel beszélni. Mivel abban az időben Magyarország még nem csatlakozhatott a GPS műholdas navigációs rendszerhez, ezért egy olasz cég a járatok útvonalán több helyre telepített napelemes rádiós jeladó és a buszokba szerelt rádió berendezések segítségével oldotta meg a feladatot. A forgalomirányításról jelenleg műszakonként nyolc diszpécser gondoskodik, és a BKV napi kiadott 1.800 járműegységéből 618 buszon (összesen 1.175 autóbusz megy forgalomba) működik ez a berendezés.

“A jeladó berendezések még jól működnek, azonban a rádiójeleket feldolgozó központi informatikai berendezések mára annyira elöregedtek, hogy a működésük legfeljebb csak további egy-két évig volna biztosítható.” – húzta alá Antal Mihály, forgalmi igazgató. A szoftverek az Y2K néven elhíresült 2000-es évszámváltás problémáját sem tudták megoldani, ezért az 1970-es évekre vannak visszadatálva. A javítás és az alkatrészek cseréje igen nehezen megoldható, gazdaságtalan feladat. A rendszerre azonban nagy szükség van, nélküle a tömegközlekedés irányítása elképzelhetetlen lenne.

“Az infokommunikációs iparban 11 év rendkívül nagy idő, de mivel a feladatok lényegében nem változtak, még hét-nyolc évig használható marad a rádiós rendszer, és csupán a legszükségesebb változtatásokat hajtjuk végre, már csak a BKV szűkös forrásai miatt is.” – fejtette ki Antal Mihály. Nehezíti a helyzetet, hogy a fejlesztéseket a régi eszközök zavartalan működésének biztosítása mellett kell végrehajtani, továbbá a nyári időszakban plusz száz autóbuszt is ennek a rendszernek kell irányítania a HÉV- és a metrópótlások miatt. A közbeszerzési tenderkiírásban a vállalat ezért azt is kikötötte, hogy az új központot később tovább lehessen bővíteni, integrálni lehessen GPS, vagy GPRS technológiákkal működő rendszerekhez – ha egyszer csak megteremtődnének az ehhez szükséges források. “Ez nem biztos, hogy nagyon távoli jövő. Egyre nagyobb a törekvés a Budapesti Közlekedési Szövetség, valamint az egységes chipkártyás tarifarendszer bevezetésére, amelyek miatt már akár a jövő évben szükség lehet a járművek GPS-es helyzetjelző eszközökkel történő ellátására, s amelyek jelét felhasználva a KFKI Csoport által átalakított forgalomirányító központot egy új integrált forgalomirányító és dinamikus utastájékoztató rendszerhez kell majd csatlakoztatni.”

A közbeszerzési pályázat iránt több jelentős informatikai cég érdeklődött, amelyből végül kettő, a HP és a KFKI Csoport között, az utóbbi javára dőlt el a verseny. A tenderen természetesen az ár, de a jótállási idő, a karbantartási és alkatrészellátási szolgáltatások színvonala is számított.

“A beruházásokat a KFKI Csoport két tagvállalata, az infrastrukturálisakat az LNX Hálózatintegrációs Rt., míg a szoftverfejlesztést az IQSYS Informatikai Rt. végzi el.” – mondta Lakatos András, az IQSYS szakértője. Korszerű szervereket kell beállítani, melyekkel meg kell oldani az eredeti rádiós vezérlő egység működtetését, továbbá bővítéssel le kell cserélni a digitális hangrögzítőt. A szoftver oldalon a szabványos Java program BEA alkalmazás-szerverre és Oracle adatbázis-kezelőre épül. A projekt során meg kell fejteniük a rádiós jelfeldolgozó program működését, és az új, Microsoft rendszerkörnyezethez kell átprogramozni a pluszigényeknek megfelelő módosításokkal együtt.

A forgalomirányítási rendszer adatait egyébként nemcsak a diszpécserek és a járművezetők láthatják, hanem a város több autóbusz végállomásán elhelyezett utastájékoztató kijelzők is ezek alapján működnek, dinamikusan tűntetve fel az indulásig várható perceket. “Az utasok kényelmét szolgáló kijelzőkből több is lehetne a városban, ezekre azonban jelenleg nincs forrása a BKV-nak.” – mondta Madák Pál, az AVM szolgálat vezetője. A forgalom irányításának színvonalemelésében ma már egyre jelentősebb teret kell nyújtani az utasok tájékoztatásának, ami csak pontos járműkövetésen alapuló forgalomirányító és korszerű online információs rendszerrel lehetséges.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek