Connect with us

technokrata

A távmunka aktuális kérdései – interjú Rohály Gáborral

Dotkom

A távmunka aktuális kérdései – interjú Rohály Gáborral

A távmunka a megfelelő előkészítés és mérlegelés után nem csak gazdaságosabb, de hatékonyabb és munkavállalói szempontból is kedvezőbb megoldás mindazon tevékenységek esetében, ahol ez megoldható.

A távmunka népszerűsítésére és elterjesztésének segítésére életre hívott Távmunka Szövetség már a megalakulásakor döntött arról, hogy rendezvénysorozatot indít a szakmai tudnivalók közvetlen átadása érdekében. A szövetség alapítói közé tartozó amerikai Avaya Inc. magyarországi leányvállalatának ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Terminal – Miért tartja fontosnak az Avaya a Távmunka Szövetség munkáját?

Rohály Gábor – A távmunka esetében az infrastrukturális és a technológiai kérdések mára viszonylag kiforrottnak tekinthetők. Az Avaya profiljánál fogva rugalmas IP telefóniás megoldásokkal, az erre épülő telefóniás applikációkkal, valamint kontakt center megoldásaival tud részt venni ebben. Mivel azonban láttuk, hogy a távmunka hazai elterjedésnek nem technológiai akadályai vannak, fontosnak tartottuk a távmunka szövetség megalapításában való részvételünket. Ez a szervezet ugyanis azokkal a kérdésekkel is foglalkozik, amelyek jelenleg még a tisztázatlanabbak közé tartoznak, vagy éppen kevesebb esetükben a gyakorlat – így például: munkaszervezés, HR, vagy éppen a távmunka jogi területei.

Terminal – Milyen operatív segítséget nyújtanak a Szövetségnek?

Rohály Gábor – Az Avaya kiveszi a részét a Szövetség munkájából. Igyekszünk aktívan részt venni azon alapdokumentumok megalkotásában, amelyek segítségével a távmunkával foglalkozó vállalatok eligazodhatnak az útvesztőkben. Emellett fontosnak tartjuk a Szövetség által szervezett azon rendezvényeket is, amelyeken megoszthatjuk tapasztalatainkat, valamint különböző esettanulmányokon, példákon keresztül felkelthetjük azon vállalatok, cégek érdeklődését is, akik addig csupán az érdekesség szintjén foglalkoznak a távmunkával. Fontos, hogy bemutassuk: a távmunka lehetséges alternatíva. A vállalatok jelentős költségeket takaríthatnak meg, és az alkalmazottak távoli menedzselésére kidolgozott módszerekkel hatékonyan irányíthatóak és ellenőrizhetőek a beosztottak.

Terminal – Mennyire adaptálhatók a tengerentúli tapasztalatok a hazai viszonyokra?

Rohály Gábor – Magyarországon mindenképpen érdemes a távmunkát népszerűsíteni – bár nem feltétlenül azért, mert a tengerentúli tapasztalatok jók ezen a téren. Amerikában a távmunka jóval elterjedtebb. Az Avaya esetében is nélkülözhetetlen, különösen azokon a területeken, ahol az anyavállalathoz kapcsolódunk. Mivel az időeltolódás eleve egy rugalmas munkaidőt feltételez, sok kollégám különböző távmunka-megoldásokkal tartja velünk a kapcsolatot.

Terminal – Miben látja a távmunka elterjedésének legfőbb akadályait?

Rohály Gábor – Probléma a jogi környezet, a munkakultúra, a munkaszervezés területén tapasztalható. A távmunka egyik központi kérdése: hogyan tudja egy vezető mérni távmunkásai teljesítményét. Éppen ezért pontosan tudnia kell, hogy mit is vár attól az alkalmazottól, akit úgymond elenged a szeme elől. Ahhoz, hogy ezt meg lehessen fogalmazni, meg kell határozni a vállalat céljait és munkafolyamatait. Ezek azok a kulcsfeladatok, amelyek akár perdöntőek is lehetnek abban a kérdésben, hogy valaki tud-e, mer-e távmunkát alkalmazni. Mindez persze erősen függ a helyi munkakultúrától.

Terminal – Miben látja a távmunka elterjedésének legfőbb lehetőségeit?

Rohály Gábor – A távmunka a hozzáadott értékű szolgáltatásokkal foglalkozó vállalatok számára jóval evidensebb, melynek fejlődését igazán a klasszikus munkaviszonyok kinyitása jelentené. Ezzel olyan csoportok is beállhatnának az alkalmaztatásba távmunka útján, akik ebből eddig kimaradtak.

Terminal – Létezik-e megfelelő törvényi szabályozás?

Rohály Gábor – A munka törvénykönyve foglalkozik a távmunkával, mint atipikus foglalkoztatási formával; közel egy éve került bele az a módosítás, ami megfogalmazza, hogy mit tekint távmunkának: olyan munkavégzést, amely alkalmazotti viszonyban történik, de nem a munkaadó telephelyén, hanem távolról, elektronikus eszközön végzett munka, amit elektronikus úton juttatunk vissza a munkaadóhoz. Ezzel a meghatározással meg kellett különböztetni a bedolgozástól. Azonban ma Magyarországon a távmunka jóval szélesebb kört takar, hiszen sokan kényszervállalkozóként végeznek távolról munkát. Az Avaya célja, hogy a munkaviszonyra alapuló távmunkára a munkavállalók legszélesebb rétegeinek nyíljon lehetősége, s minél jobban kitágítsuk ezt a spektrumot.

Tovább
Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek