Connect with us

technokrata

Bővül az e-demokrácia

Dotkom

Bővül az e-demokrácia

Interjú dr. Dedinszky Ferenccel, a Miniszterelnöki Hivatal Elektronikus Kormányzat Központ főigazgató-helyettesével.

Magyarország aláírta az állampolgári szolgáltatások technológiai fejlesztéséről szóló nyilatkozatot. A nyilatkozat célja az elektronikus kormányzati szolgáltatások fokozott mértékű fejlesztése és széleskörű elterjesztése a közigazgatási ügyintézésben. Az e-kormányzati szolgáltatások bővítése, új formáinak meghonosítása a közigazgatási ügyek egyszerűbb és gyorsabb intézését, a kormányzati munka átláthatóságát, a közvetlen állampolgári vélemény nyilvánítás lehetőségét, s ezen keresztül az e-demokrácia bővítését eredményezi. A magyar kormány nevében dr. Dedinszky Ferenc, a Miniszterelnöki Hivatal Elektronikus Kormányzat Központ főigazgató-helyettese írta alá a nyilatkozatot.

Terminal – Magyarország aláírta az állampolgári szolgáltatások technológiai fejlesztéséről szóló nyilatkozatot. Mit jelent ez hazánk számára?

dr. Dedinszky Ferenc – Elsősorban megerősít minket abban, hogy az e-kormányzat stratégiánkat megfelelő irányba alakítottuk ki, valamint azok az elképzelések a kormányzati informatika területén, amelyet jelenleg valósítunk meg, a nemzetközi trendeknek is megfelelnek.

Terminal – Mik lesznek a következményei?

dr. Dedinszky Ferenc – Hirtelen változás nem történik, hiszen az e-kormányzat stratégiánk abban a – megfelelő – irányban fejlődik, mint amit athéni nyilatkozat is tartalmaz. Annyi változás történhet, hogy a megerősítés révén ezeken a területeken a fejlesztéseket erősíteni próbáljuk. Természetesen a szolgáltatások bővítésének költségvetési feltételei is vannak.

Terminal – Az online ügyintézés lehet-e valamilyen „káros” hatással az emberek azon igényére, hogy szemtől-szemben találkozhassanak egymással?

dr. Dedinszky Ferenc – Lehetnek ilyen veszélyek. Már felhívták a figyelmet arra nálunk fejlettebb országok, hogy a gyakorlatban személytelenné válik a kommunikáció. Ez egy olyan kérdés, amelyet jelenleg nemzetközileg is vizsgálnak szociológusok és pszichológusok. Nálunk egyelőre ilyen veszély nincs, hiszen az elektronikus aláírás bevezetése után is sok olyan okmány lesz, aminek az átvételét személyesen kell megtenni, mint például az anyakönyvi kivonathoz jutás. De annak érdekében, hogy ne kelljen sok időt eltölteni a hivatalban, az időpont foglalási rendszeren keresztül lehetőség van arra, hogy az állampolgár 5 perc alatt átvegye, amire szüksége van.

Terminal – A nyilatkozat célja az elektronikus kormányzati szolgáltatások fokozott mértékű fejlesztése és széleskörű elterjesztése a közigazgatási ügyintézésben. Ez egyet jelent az egységesített felületekkel és szoftverekkel?

dr. Dedinszky Ferenc – Nem, az e-kormányzati szolgáltatások bővítése során a nyílt fejlesztések híve vagyunk. Olyan szabványosított felületeket alakítunk ki, amelyekhez elméletileg bármilyen jellegű fejlesztés kapcsolható. Bár a kormányzatban ugyan nagyon sok Microsoft terméket használnak, de a nyílt forráskódú megoldásokat különösen támogatjuk.

Terminal – Érvényes ez e tűzfalakra, vagy éppen a spam-szűrőkre is?

dr. Dedinszky Ferenc – Ugyanez érvényes minden olyan megoldásra, amely minden intézmény számára kötelező lesz: mi nem azt írjuk elő, hogy pontosan milyen tűzfalat kell venni, hanem milyen paramétereknek, milyen feltételeknek kell, hogy megfeleljenek.

Terminal – Az online ügyintézés során elképzelhető, hogy elvész az egyedi elbírálás lehetősége?

dr. Dedinszky Ferenc – Egyedi elbíráláshoz az állampolgárra vonatkozó olyan információkra van szükség, amelyek speciálisan rá vonatkoznak. Ezek az információk Interneten és e-mailen keresztül ugyanúgy megadhatóak.

Terminal – Az új közigazgatási törvény mikor lép életbe?

dr. Dedinszky Ferenc – A kormány már elfogadta, az országgyűlés elé még ebben az ülésszakban kerül. Várhatóan még ebben az évben elfogadják, és 2005. június elsejétől lép életbe a törvényalkotási menetrend szerint. Ez már tartalmazza azt a kitételt, hogy minden közigazgatási eljárást elektronikusan is el lehet végezni.

Terminal – Az egyes eljárásokat külön-külön bekezdések szabályozzák?

dr. Dedinszky Ferenc – Az eljárások esetében különböző változatok vannak: az úgynevezett keret jellegű a közigazgatási eljárások nagy arányára (80-90%) vonatkozik, azaz egységes törvény. Vannak olyan eljárások, amelyek speciálisak – például a szabálysértési eljárásokra és az adóval kapcsolatos eljárásokra külön törvény van. Azt mondhatom, hogy az új közigazgatási törvény olyan 90%-ban lefedi a közigazgatásban előforduló eljárásokat.

Terminal – Az üvegablak túloldalán gyakran nyugdíjazás előtti dolgozókat találni, valamint számos ügyintézés a társadalom képzetlen rétegét is érinti. A fejlesztések megvalósulnak, de tudja-e majd mindenki használni?

dr. Dedinszky Ferenc – A Miniszterelnöki Hivatal Elektronikus Kormányzat Központ a kormányzati intézkedések részéről biztosítja a szolgáltatásokat. Azt, hogy ezeket a szolgáltatásokat minél szélesebb körben elérhessék, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) feladata. Az IHM az információs társadalom kialakításáért felel, és rendre teljesíti a kitűzött feladatokat. Ilyen például az eMagyarország pontok elhelyezése is.
A lényeg az, hogy mi biztosítjuk a szolgáltatásokat, és hogy azokat elérhessék, az IHM feladata. Ez a munka összhangban folyik, ez abban is meglátszik, hogy az ekormányzat stratégia és a MITS egy dokumentumban került elfogadásra tavaly decemberben.

Terminal – A szükséges authentikáció milyen fázisban van?

dr. Dedinszky Ferenc – Az authentikációs elvek kidolgozása megtörtént, a megvalósítást most indítjuk. A projektek megvalósításához a Nemzetbiztonsági Bizottság engedélye szükséges, mivel egy olyan biztonsági kérdést tartalmazó fejlesztés, amelyet nem lehet és nem szabad nyílt pályázat körében meghirdetni – csak olyan cégek körében, amelyek a biztonsági feltételeket szavatolni tudják.

Terminal – Mikorra tehető az az időpont, amikor ez egy teljesen elfogadható folyamat lesz?

dr. Dedinszky Ferenc – Ez ma már egy teljesen elfogadott dolog abban a 19-20 ügyben, amelyet már jelenleg is el lehet az Okmányirodákon keresztül intézni. Valójában sok mindentől függ: például, hogy mennyire válik az Internet-elérés Magyarországon általánossá. Mivel ez a fiatalok körében egyre nagyobb arányú, így egy generáció múlva már biztosra tehető az időpont, de én bízom abban, hogy rövidebb idő alatt – 10 éven belül – az államigazgatási ügyeknek a jelentős része elérhető lesz az Interneten keresztül, valamint, hogy az Internet-hozzáférés és főként a használat annyira változik, hogy 5-10 éven belül általánosan elfogadott lesz.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek