Connect with us

technokrata

Újabb áttörés az üzemanyagcellák terén

Dotkom

Újabb áttörés az üzemanyagcellák terén

Még kompaktabb mérettel bíró megoldást jelentettek be a napokban.

Egyre többet hallhatunk az olyan energiaforrásokról, melyek – szemben napjaink megoldásaival – folyékony üzemanyagot alkalmaznak tároló gyanánt. Több nagy előrelépésről is beszámoltunk már itt, a Terminalon, nemrég azonban egy újabb technológiával előállított üzemanyagcella a korábbiaknál is előrébb jutott. Na de ne szaladjunk ennyire előre, nézzük, hogyan működik egy ilyen eszköz!

Maga a technológia metanolból (avagy metil alkoholból) képes hidrogén lebontására, majd ezen hidrogénnek egy úgynevezett katalizátor membránon keresztül a fő üzemanyagcellába való eljuttatására. Ennek során energia szabadul fel, amely szabályozott keretek között tökéletesen felhasználható egy elektromos eszköz árammal való ellátására. Melléktermékként pedig széndioxid és víz keletkezik – ez utóbbi főként a reakció stabilitásának biztosítása végett került bele az üzemanyagcellákba.

Itt jön a képbe az MTI Micro Mobion nevű prototípusa, mely teljes mértékben nélkülözi a vizet, ráadásul könnyebb is legyártani, mint a riválisok megoldásait. Az eredményről az MTI vezető technológusa, Shimshon Gottesfeld számolt be. Az újítást részletezve elárulta, hogy egyrészt ennek révén megszabadulnak a vízpumpa alkalmazásának kényszerétől, ami így csökkenti a leendő üzemanyagcellák méretét és komplexitását; másrészt nagyobb energiasűrűséget eredményez a technológia, ami végül még tovább tartó üzemidővel járhat.

Egyéb – nem a fejlesztőktől függő – problémák azonban egyelőre az alkalmazás elterjedése útjában állnak (már azon kívül, hogy még csak a prototípus létezik). Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala korábban életbe léptetett egy olyan szabályt, miszerint a repülőkre ülő utazók nem szállíthatnak olyan üzemanyag tartályt, melyben a metanol koncentrációja meghaladja a 24 százalékot – márpedig az MTI fejlesztésében ez az érték magasabb. A cégnél közölték, hogy már elkezdték a lobbizást annak érdekében, hogy megváltoztassák az ominózus rendelkezést.

Miért is van szükség a folyékony üzemanyaggal bíró akkumulátorok kifejlesztésére? Egyrészt környezetkímélőbbek, mivel a bennük alkalmazott anyagok kevésbé károsítják a környezetet, ha kijutnak a burkolatból, másrészt a jelenlegi technológiákkal szemben sokkal nagyobb használati időt tesznek lehetővé. Míg napjaink egy átlagos noteszgépe 2-4 órát tud folyamatosan működni egy töltéssel, az üzemanyagcellával ellátott notebookok akár 10 vagy még ennél is több órán át használhatók – leállás vagy újratöltés nélkül. A verseny mindenesetre egyre éleződik, ami nekünk, vásárlóknak a legjobb.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek