Connect with us

technokrata

A PC értékesítés újra felszálló ágban Közép- és Kelet-Európában

Dotkom

A PC értékesítés újra felszálló ágban Közép- és Kelet-Európában

Az EU-s előkészületek valamint a gyarapodó otthoni és kis irodai szegmens serkentette a 2003-as eladásokat.

A növekvő bérek és a sikeresebb kisvállalkozások serkentették a PC-piacot (asztali gép, notebook és x86-os szerver) Közép-és Kelet-Európában 2003-ban. A teljes értékesítés darabszám szerint 22,7% százalékkal, érték szerint pedig 17,3%-kal emelkedett az előző évben. Oroszország részesedett az eladott darabszám több mint a feléből, míg a régió három legnagyobb piaca, Oroszország, a Cseh Köztársaság és Lengyelország együtt e mennyiség több mint 70%-át tudhatták magukénak. Az IDC új tanulmánya, a ” Central and Eastern Europe Personal Computing 2004-2008 Forecast and 2003 Vendor Shares” szerint a NATO- és az EU-bővítés erős húzóerőt jelentett a PC eladásokban, különös tekintettel a kormányzati és az oktatási szektorra, mivel ezek a szegmensek jelentősebben fejlesztették IT infrastruktúrájukat a nemzetközi előírásoknak való megfelelés érdekében.

2003-ban az asztali számítógép eladások domináltak a régiónkban, melyek csökkenő áraik okán egyre szélesebb felhasználói kör számára váltak elérhetővé. A teljes piac érték szerint is dinamikusan nőtt, mivel a notebook-eladások megugrása ellensúlyozta az asztali gépek árcsökkenését. Bár a notebookok csak mintegy 10%-át tették ki az összes darabszámnak (az x86-os szerverek pedig csak alig több mint 2%-át), majdnem 20%-át adták a teljes piac értékének. „A kisebb vállalkozások egyre inkább felismerik a mobilitás előnyeit, és felszerelik kisebb beosztásban lévő alkalmazottaikat is notebookokkal.” – mondta Roman Maceska, az IDC CEMA senior kutatási menedzsere. „Ez különösen igaz az olyan érettebb piacokra, mint a cseh, a horvát és a lengyel.”

Az IDC új tanulmánya szerint, ugyanazok a tényezők, melyek a nagyobb asztali gépeladásokhoz vezettek, erősítették a notebook-eladásokat is: ezek a technológiai fejlesztések és az erősödő árverseny. A megnövelt akkumulátor idő, a nagyobb adatfeldolgozási képesség, és a vezeték nélküli eszközök biztonságának a növelése szintén segítette ezt a piacot. „A tényezőknek e kombinációja a helyi összeszerelőknek kedvez hosszú távon.” – mondta Maceska. „Alacsony áraikkal ugyanis jó pozíciókat harcolhatnak ki a SoHo és az SME szegmensekben. Mindazonáltal, a márkás gyártók is képesek megszólítani ezeket a rétegeket jobban kidolgozott marketing és értékesítési stratégiájukkal.”

A Közép-és Kelet-Európai régióban 2003-ban első helyen végzett HP tipikus esete a fentieknek. Erős csatornahálózatának köszönhetően a legtöbb helyi piacon jelen van, teljes megoldásokat hirdető agresszív stratégiájával pedig biztosította első helyét mind a három fenti termékkategóriában.

Oroszország és Ukrajna kivételével, a HP első vagy második helyen áll mind az asztali gép, mind pedig a notebook eladási listákon az egyes országokban. Az x86-os szerver szegmensben a HP végzett az első helyen minden országban, kivéve Ukrajnát. „A HP régiónkban elért sikere meggyőző.” – mondta Maceska. „Ám a jővőre nézve bizonytalan. A múlt évben ugyanis a helyi összeszerelők megszerezték a teljes PC piac több mint 80%-át régiónkban, sőt megjelentek a notebook piacon is, ami azt jelenti, hogy a piac dinamikája valószínűleg változni fog az elkövetkező néhány évben.”

2003-ban ezek az úgynevezett “nem márkás” helyi összeszerelők megszereztek négy helyet a legjobb ötből a bolgár, a román és az orosz PC piacon is, sőt mind az öt helyet Ukrajnában. Bár ez részben magyarázható az asztali számítógépek dominanciájával, a földrajzi helyzet is fontos szerepet játszik ebben. „A márkás gyártóknak általában inkább régiónk nyugati részeiben vannak jól kiépített csatornáik.” – mondta Maceska. „Ez a magasabb jövedelmi szintekkel, a fejlettebb infrastruktúrával, és a régebb óta meglévő helyi képviselettel, valamint e fejlettebb régiókra koncentráló marketing törekvésekkel magyarázható.”

Az IDC új tanulmánya a “Central and Eastern Europe Personal Computing 2004-2008 Forecast and 2003 Vendor Shares” részletes elemzéseket, megállapításokat és előrejelzéseket tartalmaz régiónk személyi számítógép piacának dinamikájáról. A tanulmány igyekszik átfogó képet adni azokról a változásokról és kihívásokról, amelyekkel a PC iparág szembenéz ezeken a fejlődő piacokon. A 2003-as adatok és elemzések a vezető IT cégekkel (gyártókkal, disztribútorokkal, összeszerelőkkel, rendszer-integrátorokkal, értéknövelt viszonteladókkal és dealerekkel) készített mélyinterjúkon és kérdőíves felméréseken alapulnak. A vizsgált országok: Bulgária, Horvátország, Cseh Köztársaság, Magyarország, Lengyelország, Románia, Oroszország, Szlovákia, Szlovénia, Ukrajna, és régiónk további országai (összesen 17 ország a Balkántól, a Balti-köztársaságokon és a Kaukázuson át Közép-Ázsiáig).



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek