Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) a közelgő Európai Parlamenti választások kapcsán az internetes kampánycsenddel és a választási monitoringgal foglalkozó panelbeszélgetést és vitát szervezett. Az eseményen jelent volt Márfai Péter, az MSZP országgyűlési képviselője, az Informatikai és Távközlési Munkacsoport vezetője is. Kérdéseinkre a szakember válaszolt.
Terminal – Valóban a kampánycsend intézményének kialakításánál a jogalkotók nem számoltak olyan speciális technológia környezetekkel, mint az Internet, vagy a mobiltelefónia?
Márfai Péter – Bár konkrét szabályozása nincs a világhálóra vonatkozóan, hagyománya van az internetes választási csendnek. Az online tartalomszolgáltatás és az internetes közösség képes az önszabályozásra.
Terminal – Az önszabályozás eddig minden esetben bevált a kampányok ideje és szünete alatt is?
Márfai Péter – Eddig minden parlamenti párt követte ezt az ésszerű és logikus magatartást, amely nemcsak az internetezők komfortérzetét növeli, hanem a pártok európaiságát is mutatja.
Terminal – Szükségszerű a szabályozási kényszer?
Márfai Péter – A kampánycsend betartása az Interneten többet jelent az önkéntes jogkövetésnél: ezt a jóérzés diktálja. Tapasztalataim szerint éppen ezért a szabályozás nem indokolt, de természetesen ki kell alakítani az erre vonatkozó előírásokat.
Terminal – Mi jelentheti a kampánycsend idején az elsődleges problémaforrást?
Márfai Péter – A kampánycsend idején problémát jelenthetnek a működtetett fórumok, és az ott megjelenő előzetes eredmények, hiszen ez esetben nem beszélhetünk jogalanyokról, ugyanis a fórumozók nem azonosítható személyek. Az Európai Unióban különbözőképpen szabályozzák a kampánycsendet, például közvetlen szomszédunkban, Ausztriában nincs korlátozva a tartalom-megjelenés. Ez akkor jelent gondot, ha egy magyar állampolgár osztrák szerveren keresztül hagyja figyelmen kívül a kampánycsendet.
Terminal – Várható-e máshonnan csendsértés?
Márfai Péter – Bár az Interneten működik az önszabályozás, a mobiltelefónia is problémaforrás lehet. Magyarországon nyolcmillió mobiltelefon üzemel, ezért felmerült, hogy mit lehet akkor, ha valaki a kampánycsend ideje alatt esetleg tömeges SMS-ek küldésével próbálja befolyásolni a választókat. Így ezen a területen is ésszerű önkorlátozásra volna szükség. Bár eddig nem tapasztaltunk visszaélést.
Az MTE szakértői a júniusi Európa parlamenti választások idején a tervek szerint közel 400 honlapot figyelnek majd, a legnagyobb tartalomszolgáltatók oldalaitól kezdve egészen a pártok, illetve képviselő-jelöltek weblapjáig.