Connect with us

technokrata

A Sun nemzetközi szemináriumot tartott az e-kormányzat kiépítéséről

Dotkom

A Sun nemzetközi szemináriumot tartott az e-kormányzat kiépítéséről

Az állami és helyi kormányzatok számára nagy kihívást – és egyben óriási lehetőségeket – jelent, hogy ki tudják elégíteni a kormányzati szolgáltatások és információk online elérhetőségére irányuló, egyre növekvő igényt.

A Sun Microsystems 2004. február 25-én szemináriumot rendezett a csatlakozó országok politikusai, kormányzati hivatalnokai, illetve a közigazgatás egyéb képviselői számára „Az e-kormányzat infrastruktúrájának kiépítése” címmel. A rendezvény célja az volt, hogy az e-kormányzattal kapcsolatos tapasztalatokat megossza a csatlakozó országok döntéshozóival, bemutassa az állampolgár-centrikus e-kormányzati szolgáltatások gyakorlati előnyeit, illetve már megvalósított e-kormányzati megoldásokat mutasson be. A Sun rendezvényének különleges aktualitást ad az, hogy 2004. február 26-27. között Budapesten rendeznek az információs társadalom témakörében miniszteri szintű eEurope plus konferenciát “Új növekedési lehetőségek egy kibővített Európában” címmel, amelynek résztvevői a Sun rendezvényén is előadást tartottak. A szeminárium első felében Csepeli György, az IHM politikai államtitkára, valamint Bradier Ágnes, az Európai Bizottság e-kormányzati szakértője az EU e-kormányzati programokról beszélt, a szeminárium második felében a Sun szakemberei a Sun e-goverment megoldásait, az Európában működő legjobb gyakorlatokat mutatták be.

Az állami és helyi kormányzatok számára nagy kihívást – és egyben óriási lehetőségeket – jelent, hogy ki tudják elégíteni a kormányzati szolgáltatások és információk online elérhetőségére irányuló, egyre növekvő igényt. Mind nyomatékosabb kereslet mutatkozik a „mindent egy helyen” típusú szolgáltatások, valamint a kritikus fontosságú kormányzati információk és szolgáltatások szélesebb körű elérhetősége iránt. A cél az, hogy számos államigazgatási szerv továbbfejlessze meglévő rendszerét: a vállalati portálarchitektúrákat úgy alkalmazzák, hogy azok egyszerre több különféle közönséget – polgárokat, munkavállalókat, szállítókat és más kormányzati hivatalokat – is képesek legyenek kiszolgálni.

Párhuzamosan azzal, hogy világszerte mind több és jobb minőségű online szolgáltatást várnak el a polgárok, a közigazgatási hivatalok körében indult kezdeményezések mind szigorúbb szabványokat követelnek meg, amelyek számos kérdést vetnek fel, így például a biztonságot, az adatok védelmét, a papírmunka csökkentését és az információ szabadságát.

Emellett a kormányzatoknak minden szinten biztosítaniuk kell a hivatalok közötti, illetve az azokon belüli jobb együttműködést és kommunikációt, amely összességében hivatalok ezreit érinti a világon. A közigazgatási hivatalok komplex feladatok előtt állnak, hiszen tökéletesebb online szolgáltatást kell nyújtaniuk több különböző célközönség számára, mindeközben meg kell felelniük az online szabványokra vonatkozó elvárásoknak. Emellett megfelelő szintű biztonságot, hozzáférhetőséget, teljesítményt, hozzáférés-felügyeletet, szolgáltatás-ellátást, integrációt és rendszerfelügyeletet is biztosítaniuk kell.

A kormányzati portálok első nemzedéke gyakran hivatalközi szabványosítás és integráció híján emelkedett hivatali szinten használt rendszerré, amelynek eredményeképpen a felhasználó meglehetősen korlátozott információt szerezhetett csak, adattárról adattárra vándorolva. A portáltechnológia ideális megoldás lehet állami közigazgatási szervek számára, mivel hatékonyabban tudja kezelni az állami szolgáltatások kínálatát, a választópolgárok nagy számát, illetve a kettő összekapcsolásának követelményét.

Az e-kormányzat kiépítésével a szolgáltatások minősége, mennyisége és elérhetősége jelentősen megnő, ami az állampolgárokat – közülük kiemelten a fiatalokat – a demokratikus folyamatokban való részvételre ösztönzi; csökken az adminisztrációval töltött idő, és így az ahhoz kapcsolódó költségek is; a korrupció lehetősége szintén csökken.

Manapság, amikor a világon egyre több címtáralapú alkalmazás vezényel számos fontos kormányzati eljárást, az átfogó azonosságkezelés minden kormányzati szerv számára alapvető feladat. A Sun szerint átfogó azonosságkezelési stratégiára van szükség ahhoz, hogy a kormányzati szervezetek egy webes infrastruktúra közbeiktatásával üzleti tevékenységet bonyolíthassanak le a polgárokkal, alkalmazottakkal, gyártókkal és más kormányzati hivatalokkal. Amennyiben egy komplett azonosságkezelő szoftvermegoldást valósítanak meg, a kormányzatok számos előnyhöz jutnak, hiszen ezáltal egyszerűsödik a felhasználók adminisztrációja, hiszen az egységes azonosítóprofilhoz a többi végrehajtó hivatal is hozzáférhet. Az azonosítási információk pontosításának eredményeképpen alacsonyabb felhasználó-adminisztrációs költségekre lehet számítani. A hozzáférés-vezérlés központosításával fokozódik a biztonság, és az állami szintű kezelés sokkal gazdaságosabb.

A Sun Microsystems jelentős erőforrásokat – globálisan évi 1.6 milliárd USD-t – fordít kutatás-fejlesztésre, ezáltal a Fortune500-as listán a 34. helyet foglalja el. A Sun több mint 200 kimondottan a közszféra ügyféligényét kielégítő munkatársat alkalmaz, 500 millió eurós bevételt realizálva évente az európai elektronikus kormányzati megoldásokból.

A Sun, amely elkötelezett a nyílt forráskód, a nyílt rendszerek és nyílt szabványok iránt, az elmúlt években jelentős tapasztalatokra tett szert az e-kormányzati szolgáltatások infrastruktúrájának kiépítésében. A Sun számára fontos, hogy megfeleljen a közszféra folyamatosan változó, növekvő és egyre komplexebbé váló igényeinek, amit bizonyít az is, hogy 2001-ben megalakította az európai, közel-keleti és afrikai régió kormányainak kiszolgálására a brüsszeli Public Sector Centre-t. A Sun a Java Enterprise System-en és a Java Desktop System-en alapuló megoldásai segítenek megadni a választ azokra a kérdésekre, amelyekkel a kormányoknak e-szolgáltatásaik kiépítése során szembe kell nézniük – többek között a már meglévő rendszerek modernizálásával és az újonnan beszerzett rendszerekhez való integrációjával, webszolgáltatások fejlesztésével és a mobilitás biztosításával. A Sun jelentős és nagyon széleskörű e-Goverment referenciákkal rendelkezik (például: eTax – e-adózás Franciaországban, eJustice – e-igazságszolgáltatás az Egyesült Királyságban és Svájcban, ePolice – e-rendőrség, eToll – elektronikus autópálya regisztrációs rendszer stb.).

Az e-kormányzat nyújtotta szolgáltatások előnyei ma már egyértelműek, de kiépítésének leghatékonyabb módjával kapcsolatban még vannak eltérő vélemények. Erkki Liikanen, az Európai Bizottság tagjának állásfoglalása e téren a következő: „Az Európai Unióhoz csatlakozó országokban működő szervezeteknek és vállalatoknak fontolóra kell venniük a nyílt forráskódú platformokra és alkalmazásokra való áttérés anyagi előnyeit”.

Tovább
Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek