Connect with us

technokrata

Vita az új Elektronikus Hírközlési Törvény körül – interjú az ATSzE Szakmai szóvivőjével

Dotkom

Vita az új Elektronikus Hírközlési Törvény körül – interjú az ATSzE Szakmai szóvivőjével

Elektronikus Hírközlési Törvény: további egy évvel halasztódik a monopóliumok lebontása.

Bárányné dr. Sülle Gabriellát az Alternatív Távközlési Szolgáltatók Egyesületének (ATSzE) Szakmai szóvivőjét kérdeztük az új Elektronikus Hírközlési Törvényről.

Terminal – Az új törvény valóban nem fog tényleges változást hozni?

Bárányné dr. Sülle Gabriella – Az új Elektronikus Hírközlési Törvény (EHT) több mint 150 oldalon, közel 200 paragrafusban szabályozza a szolgáltatók és az előfizetők magatartását. Ebből legalább egy tucat olyan rendelkezést találtunk, amely több szempontból sem megfelelő. A minisztériumnál a szakmai konzultációkon próbáltuk érvényesíteni az előfizetők és alternatív szolgáltatók érdekeit, ám a végleges tervezethez már csak a parlamenti képviselőnek van lehetősége módosítást javasolni. A szerintünk nem megfelelő szabályok miatt az előfizetők és alternatív szolgáltatók szerződéskötési lehetőségei korlátozottak maradnak az első esztendőben, ezért továbbra sem tudnak fellépni például az indokolatlanul magas árak ellen.

Terminal – Miért nem várható változás?

Bárányné dr. Sülle Gabriella – A kormányzati és szakminisztériumi ígéretek ellenére az új EHT jelen állás szerint a legjobb esetben is teljesen hatástalan lesz 2004-ben. Az előfizetői és szolgáltatói szerződések változatlanok maradnak, ugyanis a törvényben nincs olyan új feltétel meghatározva, amely az első esztendőben változást eredményezne.

Terminal – A törvényi intézkedések hatása mikorra várható?

Bárányné dr. Sülle Gabriella – A törvény elfogadása után legkorábban 9 hónap múlva lesz hatása az intézkedéseknek, de a megvalósulás inkább másfél évre tehető.

Terminal – Miért nem várható az árak csökkenése?

Bárányné dr. Sülle Gabriella – Az új törvény néhány eleme miatt nem várható az árak csökkenése, továbbra sem valósul meg a szabad szolgáltató választás és még az internetezés is drágább lehet. Mindenki emlékszik a februári internetes árcsökkentési akcióra. Ekkor a minisztérium szerződést kötött a szolgáltatókkal az Internet behívások percdíjának 77 filléres támogatásra. Ám ezek a támogatási szerződések lejárnak az év végével, és az még mindig kérdéses, hogy hogyan lesz pótolva ez a kiesés, amely rengeteg internetezőt érint.

Terminal – Mit tehet az Alternatív Szolgáltatók Egyesülete?

Bárányné dr. Sülle Gabriella – Az ATSzE a törvény első tervezetének megjelenése óta folyamatosan részt vett a véleményezésben és szakmai, piaci érvekkel számos módosító javaslatot dolgozott ki azért, hogy a jelenlegi „egyszereplős” piacot egy tényleges versenypiac válthassa fel, aminek hatására érezhetően csökkenek az árak és javul a szolgáltatások minősége. Azonban augusztus 11. és szeptember 30. között – amikor is nem volt nyilvános a tervezet a minisztériumok egymás közötti egyeztetése miatt – számos olyan radikális változtatás került be a tervezetbe, amelyekhez a szakmának már nem volt lehetősége érdemben hozzászólni.

Terminal – Milyen eszközök álltak a parlamenti vita megkezdése óta a rendelkezésükre?

Bárányné dr. Sülle Gabriella – A Parlament Informatikai Bizottságának október 28-ai közmeghallgatásán felszólaltak a szolgáltatói érdekképviseletek, így ATSzE, és a HÉT (Hírközlési Egyeztető tanács egyesület) elnöke, továbbá egyes vállalatok, így a PanTel is. Átadták írásban a módosításokra vonatkozó, figyelemfelhívó javaslataikat. Kifejezték abbéli aggályaikat, hogy a tényleges piacnyitás addig nem valósulhat meg, amíg a feltételek változatlanok maradnak. A késedelmek miatt pedig a fogyasztók nem érzékelik a szabad szolgáltató-választás lehetőségét, pedig már két éve várnak rá.

Terminal – A szolgáltató választás esetében mi a korlátozás oka?

Bárányné dr. Sülle Gabriella – Szolgáltató-választásról akkor beszélünk, ha minimum két szolgáltató van jelen az adott területen, amelyek közül választani lehet, nem pedig csak azt, hogy egy szolgáltató kínálja több csomagját. Ám az új EHT miatt az előfizetők jelentős részének továbbra sem lesz valódi lehetősége másik szolgáltatót választani. Elsősorban a nagyon kedvező díjcsomagok esetében kötött határozott idejű szerződések aláírásakor az országos szolgáltató előfizetője vállalja, hogy lemond a távolsági és nemzetközi hívások esetében a szolgáltató-választás lehetőségéről. A törvénytervezetben az áll, hogy ezeket a határozott idejű szerződéseket nem 2004. januárban, hanem szeptember elsejéig kell módosítani. Ez az a nyolc hónapos késedelem, ami váratlanul érheti a fogyasztókat.

Terminal – Meddig marad „egyszereplős” a piac?

Bárányné dr. Sülle Gabriella – A törvény hatálybalépését követő egy évben mindenképpen a vezető távközlési szolgáltató határozza meg a piacot, azaz további egy évvel halasztódik a monopóliumok lebontása. Az emberek két éve várnak megoldásra, a parlamenti vita előtt álló EHT tervezete a jelen formájában azonban nem fogja beváltani a fogyasztók és az alternatív szolgáltatók előzetes reményeit és várhatóan semmilyen hatással sem lesz a jelenlegi piacra.

Terminal – Az új EHT jelenlegi tervezete miben ellentétes az Európai Unió joggyakorlatával?

Bárányné dr. Sülle Gabriella – Egyeztettünk Brüsszellel, szerintük helytállóak az észrevételeink. Az országjelentésben is szerepel, hogy még mindig nem valósult meg a szabad szolgáltató választás, magasak az összekapcsolási díjak stb., ám május elseje előtt ők sem tehetnek semmit.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek