Egy világviszonylatban 300 pénzintézet 400 kockázatkezelője körében végzett vizsgálat azt mutatja, hogy a nem megfelelő működési kockázatkezelés következtében évente dollármilliókban mérhető veszteség éri a pénzintézeteket. Bár a működési kockázatkezelés feljebb került a feladatok prioritási listáján, a pénzintézetek egyötödének még mindig nincs kidolgozott működési kockázatkezelési terve – annak ellenére, hogy 90%-uk évente több mint 10 millió USD-t veszít a gyenge működési kockázatkezelés miatt.
A felmérést a Risk Waters Group és a SAS közösen készítette.
Még azok a vállalatok is, amelyek rendelkeznek megfelelő kockázatkezelési programokkal, nehezen áldoznak pénzt a keretek megteremtésére, azaz az optimális működéshez szükséges személyi és szoftver-feltételek biztosítására. Meglepő módon annak ellenére, hogy az iparág éves veszteségei dollár-százmilliókra rúgnak, a vizsgált kockázatkezelőknek csupán 33%-a költ várhatóan mintegy 1 millió USD-t a működési kockázatkezelés javítására ebben az évben.
„Annak ellenére, hogy a vállalati „compliance” hangsúlyos feladat és sok pénzügyi szervezet néz szembe bírósági eljárással gyenge kockázatkezelése következtében, sok vállalat nincs is tisztában azzal, hogy mit kezdjen ezzel a fenyegető veszéllyel.” – nyilatkozta Payman Mestchian, a SAS UK kockázatkezelési vezetője. „Miközben új jogszabályok, mint a Sarbanes-Oxley és a Basel II feljebb sorolta a kockázatkezelést a prioritási listán, a ráfordítás – mind rendszerek, mind eljárások és létszám tekintetében – még mindig csak töredéke a szükségesnek.”
A vizsgálat arra is fényt derített, hogy sok vállalat késik a legnagyobb kockázatot jelentő területek azonosításával. Az informatikai rendszerek hibáját a válaszadók 47%-a jelölte meg főokként, míg kevesebb, mint egy harmaduk aggódik amiatt, hogy vállalata meg tudja-e tartani kulcsfontosságú alkalmazottait. Nőtt azonban annak felismerése, hogy a potenciális veszteségek a működési kockázatkezelés hiányosságainak tudhatók be. A vizsgáltak 21%-a vallotta, hogy vállalata 10.000 és 100.000 USD közötti veszteséget szenved legalább naponta egyszer. 35%-uk úgy véli, hogy a veszteségek akár az évi 120 millió USD-t is elérhetik.
„Itt nem csak a probléma azonosításáról van szó” – folytatja Mestchian – „hanem inkább arról, hogy mit tegyünk ellene. A vállalatok azzal küzdenek, hogy azonosítsák a veszélyes területeket. Egy pénzügyi igazgató vagy a kiemelt ügyfelekért felelős igazgató elvesztése és az azzal járó negatív kommunikáció sokkal nagyobb kárt okozhat egy bank részvényeinek értékében és az ügyfeleknek a társaságba vetett bizalmában, mint egy rendszerhiba.”
„Olyan szakképzet csapat nélkül, amely képes meghatározni a fő kockázati területeket és kialakítani a megfelelő rendszereket és jelentési struktúrákat, gyakorlatilag minden ráfordítás felesleges. A vállalatoknak inkább arra kell összpontosítaniuk, hogy pontosan mit kellene tenni a probléma megoldása érdekében, ahelyett, hogy átgondolatlanul komoly összegeket költenek el a problémára azt remélve, hogy az majd elmúlik” – teszi hozzá Mestchian.