Connect with us

technokrata

e-business on demand: igény alapú e-business – Konferencia 2003. szeptember 25-én

Dotkom

e-business on demand: igény alapú e-business – Konferencia 2003. szeptember 25-én

2003. szeptember 25-én, a Sofitel Atrium Budapest (1051 Budapest, Roosevelt tér 2.) épületében tartja az IBM e-business on demand konferenciáját.

A gyorsan változó piaci elvárásoknak minden gazdálkodó szervezet igyekszik megfelelni, hogy üzleti hasznát maximalizálja. Ahhoz, hogy egy vállalat kiszolgálja a változó igényeket, erőforrásait és többek között a számítástechnikai hátteret is a gyakran növekvő vagy csökkenő terheléshez kell igazítania.

Új korszak kezdete
Néhány hónappal ezelőtt Sam Palmisano, az IBM Corporation vezérigazgatója új korszak kezdetét jelentette be: az úgynevezett e-business on demand korát. A kifejezés magyarul leginkább igény alapú e-business-re fordítható. Lássuk, mi is az az “on demand”!

A modern számítógép-ipar történetében három korszakot különbözethetünk meg: az első volt a mainframe-korszak, amely az irodák automatizálásával forradalmasította az üzleti életet; a második a kliens-/szerver-korszak, amely a szervezeti egységek automatizációjának kezdetét jelentette; és végül jött a harmadik – jelenlegi – szakasz, a hálózatok kora, melyet az IBM 1996-ban az “e-business” korának nevezett el.

Mindegyik korszakon világszerte nyomot hagytak az olyan vállalatok, melyek működésük átalakításához a számítástechnika új lehetőségeit vették igénybe. Ám semmi sem hozott nagyobb változást, mint az Internet.

Az e-business három szakasza
Eleinte a vállalatok egyszerű webhelyeken kínáltak hozzáférést az információkhoz. A fogyasztók az utazási információktól bankszámlájuk egyenlegéig bárminek utánanézhettek. Ekkor még a webhelyek a legtöbb esetben a nyomtatott formában már rendelkezésre álló információk megjelenítésénél alig nyújtottak többet. Később az Internet az üzleti tranzakciók médiuma lett, így például a bankok lehetővé tették, hogy az ügyfelek szabadon mozgathassák pénzeszközeiket számláik között, a légitársaságok elfogadták az online helyfoglalásokat. Napjainkra a világ gazdaságilag legfejlettebb hét országának mintegy háromnegyede már rég belépett az e-business első szakaszába. Jelenleg az 1.000 főnél többet foglalkoztató nagyvállalatok több mint egynegyede, valamint a világ legnagyobb vállalatainak több mint fele az e-business alkalmazásának második szakaszán dolgozik.

Vannak azonban vállalatvezetők, akik már a további fejlődésre összpontosítanak. Szerintük eljött az idő, amikor beteljesül a régi ígéret – az informatikától a vállalati hatékonyság radikális növekedését várják. Mindehhez azonban először a vállalat működését kell átszervezni, hogy reagálni tudjon a folytonosan változó környezetre és vásárlói igényekre. A rugalmas, alkalmazkodóképes szervezet kialakításához többek között szükséges a folyamatok integrálása és a megbízható technológiai háttér. Az IBM amellett, hogy saját magán tapasztalta meg az átalakulással járó feladatokat, tanácsadási üzletága révén konzultációval tudja segíteni ügyfeleit ennek a lépésnek megtételében is.

Már ma is láthatunk néhány, már “on-demand” elven működő megoldást, vegyük csak például a wimbledoni teniszbajnokságot. Manapság egy nemzetközi sportverseny szervezőjének milliókat kell kiszolgálnia egy rövid csúcsidőszak alatt: a játékosok, nézők (a helyszínen jelenlevők és virtuális nézők milliói) és a média igényeit kell kielégíteni úgy, hogy az utolsó pillanatban történő változások sem okozzanak zűrzavart, a rendezvény lebonyolítása zökkenőmentes legyen és mindenki hozzájuthasson a számára szükséges mennyiségű információhoz a versenyek menetéről és aktuális állásáról. Nem csoda, hogy a brit teniszklubnak a két hetes verseny során normál IT kapacitásának 250-szeresére van szüksége. Ennek megvásárlása és fenntartása azonban óriási költség az egyébként viszonylag kis szervezet számára, ezért az IBM-hez fordultak segítségért. A komplett “on demand” megoldás keretében ma már a Wimbledoni versenyek során az IBM által szállított infrastruktúra működik a háttérben, amelyet az IBM tart karban és menedzsel, a teniszklub pedig ezért csak annyit fizet, amilyen mértékben valóban igénybe is veszi az infrastruktúrát. A klub továbbra sem tulajdonosa, sem fenntartója a rendszernek, hanem azzal foglalkozik, amihez igazán ért: a sportverseny lebonyolításával.

Az igény-alapú működési környezet
Az igény-alapon működő vállalatnak igény szerint használható számítógépes háttérre van szüksége. Az elmúlt 40 év alatt a legtöbb vállalatnál heterogén, szétszórtan elhelyezett, egyre komplexebb számítógépes infrastruktúra épült ki. Ahhoz, hogy az igény-alapú működés előnyeit a cég élvezni tudja, számítógépes rendszereit új architektúrába kell foglalnia, olyanba, mellyel a legjobban hasznosíthatók nemcsak a meglévő eszközök, hanem a hagyományos vállalati kereteken kívüli erőforrások is bevonhatók. Az igény-alapú e-business nagyobb mozgásteret biztosít az új képességekkel bíró eszközök megszerzéséhez, és elősegíti a befektetés értékének pontosabb megállapítását is. A vásárló szabadon választhat a legfejlettebb megoldások szállítói között, nem kötik meg a kezét tulajdonjogi vagy kompatibilitási szempontok. Ezt az elgondolást követte például a finn légitársaság, a Finnair is, amely mint a piac viszonylag kis szereplője igyekezett pozícióját megtartani a nagy társaságok dominanciája közepette. Fennmaradási esélyét abban látta, ha többet, jobbat tud nyújtani utasainak, mint más légitársaságok. Így az IBM segítségével különféle elektronikus úton bonyolított szolgáltatásokat kínál utasainak, az internetes jegyvásárlástól az elektronikus reptéri bejelentkezésig, akár vezeték nélküli eszközökön is, személyre szabott szolgáltatásokat kínálva. Mindeközben a rendszer integráltan kezeli az összes beérkező információt, lehetővé téve a változásokra való gyors reagálást. Az ehhez szükséges infrastruktúra költsége pedig mint változó költség jelentkezik a megrendelőnél, az igénybevétel arányában.

Az IBM termékportfolióját is igyekszik ehhez a koncepcióhoz igazítani, legyen szó szoftverről, hardverről vagy IT szolgáltatásokról. Így például a hardverek tekintetében lehetséges az, hogy vásárló a hardver eszközért a felhasználás arányában fizet, akár saját tulajdonában van az eszköz, akár bérli vagy egyszerűen használja a szolgáltató által üzemeltetett eszközt.

Konferencia
2003. szeptember 25-én, a Sofitel Atrium Budapest (1051 Budapest, Roosevelt tér 2.) épületében tartja az IBM e-business on demand konferenciáját, ahol a lehetőségekkel és megoldásokkal hazai és külföldi szakembereik előadásában alkalom nyílik megismerkedni.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek