Connect with us

technokrata

Notebook trendek

Dotkom

Notebook trendek

Aktuális notebook trendek, a legfrissebb adatokkal és rövid-, középtávú előrejelzéssel.

Az IDC által publikált adatok szerint évről évre több mint 22 százalékkal gyarapodnak a noteszgépek szállításai. A második negyedév az eggyel korábbi, hasonló időszakhoz képest 1,5 százalékkal magasabb értéket produkált e téren. Amennyiben csak az Amerikai Egyesült Államokat nézzük, akkor ott ez a két növekmény 18 és 8 százalék.

Az egész világon 9,6 százalékkal adtak el több noteszgépet a világon a második negyedévben, mint az első negyedben, mondta Allen Promisel, az IDC egyik elemzője. Ezzel összhangban a HP, a Dell és az IBM is növelte szállításait, a Toshiba azonban erre nem volt képes. Ennek eredményeként a noteszgép-forgalmazók globális listáján nem is történt változás: a HP továbbra is vezet, csakúgy, mint az első negyedévben.

Lássuk a számokat!

A világ összes noteszgépének 17,3 százaléka, azaz minden hatodik notebook HP logó alatt kerül forgalomba. Szorosan követi őt a Dell, melynek piaci részesedése jelenleg 15,4 százalékon áll, a dobogóra pedig még felfért az átmeneti nehézségekkel terhelt Toshiba is (11,2 százalékot hasítva ki a globális piacból). Az IBM már nem tudta átlépni az egyszámjegyű részesedést: a világon legyártott hordozható számítógépek ˝csak˝ 9,6 százaléka kerül ki a Kék Óriás ˝kezei közül˝. Ötödik helyen a Fujitsu-Siemens áll, 6,1 százalékkal.

Érdekes, hogy az USA piacán fordított a helyzet: a Dell vezet 26,6 százalékkal, míg a HP a második, 20,3 százalékos részesedéssel. Majdnem holtversenyt láthatunk a harmadik és a negyedik helyen a Toshiba és az IBM között (9,6 és 9,3 százalék). Az Egyesült Államok piacán az ötödik helyet az Apple szerezte meg (7 százalék), a Gateway pedig a hatodik legnagyobb noteszgép-szállító, a piac 4,1 százalékát uralva.

A fentiekben már utaltunk rá, hogy kinek jobban, kinek kevésbé sikeresen alakult 2003 második negyedéve. A Toshiba például 21 százalékos eladási csökkenésről számolt be (elsősorban a japán piac gyengélkedése és az angolszász területeken érvényesülő ˝árnyomás˝ következtében), míg a HP 10 százalékkal több hordozható számítógépet tudott értékesíteni, mint egy negyedévvel korábban.

A jövő kihívásai

A noteszgép-eladások már 1998 óta folyamatosan növekednek, állítja az IDC. A piac ugyanakkor folyamatos változásban van, hamarosan újabb nehézségek várhatók. Elemzők szerint a DRAM és az LCD panelek árainak emelkedése választás elé állítja a gyártókat: vagy lebutítják modelljeiket, vagy árat kell majd emelniük (amire pedig már régóta nem volt példa a notebook szegmensben). Ennek begyűrűzése a negyedik negyedévre, azaz a karácsonyi bevásárlási láz idejére prognosztizálható.

Ettől függetlenül a hordozható számítógépek piaca töretlenül fejlődik: a második negyedévben a világszerte értékesített összes PC közül a noteszgépek már 27 százalékos részesedést harcoltak ki maguknak. Ez két százalékpontos emelkedés a korábbi, hasonló időszakhoz képest. Az IDC előrejelzése szerint hamarosan elérik a 30 százalékot is, a teljes szállításokat tekintve, s 2007-re már az eladott számítógépek több mint harmada ebből a szegmensből fog származni.

Erősödőben a vezeték nélküli számítógép-használat

A mobil számítástechnika következő, logikus lépésének tekintett Wi-Fi megjelenésével az utazó üzletemberek 70 százaléka úgy véli, hogy új hordozható számítógép vásárlásakor Wi-Fi-vel felszerelt gépet választanak majd. Ezt a The Brain Group nevű nemzetközi kutató- és stratégia-ügynökség állapította meg egy felmérés során. Az elemzők szerint kiugró növekedés várható a vezetéknélküli felhasználásra alkalmas, hordozható személyi számítógépek értékesítésében. Az IDC piackutató cég előrejelzése szerint 2003-ban az összes mobil PC eladás 42 százalékát a vezeték nélküli felhasználásra alkalmas, hordozható számítógépek teszik ki, és ez az arány 2006-ra eléri a 95 százalékot.

”Az úton lévő felhasználók voltak azok a vásárlók, akik 10 évvel ezelőtt elsőként használták a mobiltelefont napi munkavégzésük fontos részeként, és hasonló életciklusra számítunk a Wi-Fi esetében is.” mondta Sean Maloney, az Intel ügyvezető alelnöke és az Intel Communications Csoport vezérigazgatója – „Jelenleg azt tapasztaljuk, hogy az üzleti utazók és a technológia megszállottjai használják a Wi-Fi-t, de ez a technológia sokkal gyorsabban terjed az általános felhasználók körében, mint annak idején a mobil telefonok használata.”



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek