Connect with us

technokrata

Mennyire nehezíti meg a magyar internetezők életét a spam?

Dotkom

Mennyire nehezíti meg a magyar internetezők életét a spam?

A Symantec számára a Hírek Média, a legelső magyarországi netes piackutató által lefolytatott, 3782 fogyasztót érintő felmérés azt mutatja, hogy a levélszemét otthon és a munkában is egyaránt növekvő problémát okoz, bántónak, időt rablónak és nehezen kezelhetőnek bizonyul.

„A levélszemét a legjobb esetben is bosszantó. Ha a legrosszabb oldalát nézzük, visszataszító, és valódi veszélyt jelent a termelékenyégre és az erőforrásokra.” – nyilatkozta Konkoly-Thege Szabolcs, a Symantec magyarországi és romániai területi igazgatója – „Mivel a fogyasztóknak napról napra szembe kell nézniük a levélszemét folyamatos növekedésével, nyilvánvaló, hogy a nemkívánatos e-mailek olyan problémát jelentenek, amellyel mindenképpen foglalkozni kell, ha a felhasználók továbbra is élvezni akarják a netes számítástechnika előnyeit.”

A felmérés a fogyasztóknak a levélszeméttel kapcsolatos tapasztalatait és a nemkívánatos e-mailekkel kapcsolatos általános és egyéni aggodalmait vizsgálta. A válaszolók 89%-a gyakori kellemetlenségnek tartja a levélszemetet. Tizenkilenc százalékuk jelezte, hogy otthon, illetve a munkában több mint 20, míg 35 százalékuk öt és húsz közötti szemétlevelet kap hetente. A válaszadók hatvan százaléka egyetértett, vagy nagyon egyetértett azzal, hogy a levélszemét általánosságban káros, 86 százalékuk szerint a levélszemét idejüket rabolja és a magánéletükbe való betörésnek tartják.

Érdekes megjegyezni azt is, hogy a magyar internetezők mit minősítettek spamnek, hogyan értelmezik a kéretlen e-mail fogalmát. Legtöbbük a jóváhagyás nélkül érkező levelekre értelmezik a spam fogalmát, ennél kevesebben tartják úgy, hogy az ismeretlen feladótól bejövő e-mail számít kéretlennek, végül legkevesebben az érdektelen tartalmú digitális levelekre ˝húzzák rá˝ ezt a fogalmat.

Bár a válaszadók a munkahelyre érkező levélszemétre panaszkodtak, a felmérés kimutatta, hogy a nemkívánatos e-mailek többsége (42 százaléka) az otthoni számítógép-használóknak szól. A válaszadók 7 százaléka azt jelezte, hogy naponta 10 percnél többet foglalkozik a levélszeméttel. Harmincegy százalék azt mondta, hogy naponta öt percnél többet veszteget el erre. A válaszadók azt is jelezték, hogy a kapott levélszemét mennyisége növekszik, 48 százalékuk szerint több levélszemetet kapnak, és csak hat százalékuk szerint érkezik kevesebb.

A felmérés adataiból is egyértelműen kitűnik, hogy a spam, mint kommunikációs eszköz ma már rövid távon sem kifizetődő megoldás. Azon cégek, melyek hosszú távra tervezik online fogyasztói kommunikációjukat ma már mind a permission e-mailt választják – tette hozzá Trentin Tamás, a Hírek Média, Maxima online direct marketing üzletágának vezetője.

A válaszadók többsége (78 százalék) nem hallott a levélszemetet törvényen kívül helyező magyar jogszabályról, és bár majdnem minden válaszadó egyetértett azzal, hogy a levélszemét növekvő problémát jelent, 74 százalékuk nem használ levélszemetet szűrő szoftvert. Ehelyett 60 százalékuk olvasatlanul törli a levélszemetet, azonban 19 százalékuk megnyitja és elolvassa azt. Nagyobb gondot jelent az, hogy 17 százalékuk kéri a terjesztői listáról való törlését.

„A válaszadás, de még a «leiratkozás» gombra való rákattintás sem ajánlatos.” – tanácsolja Konkoly-Thege Szabolcs – „Ezzel ugyanis arról értesíti a levélszemét küldőjét, hogy ez az e-mail cím él, és hogy megnyitja a szemétleveleket. Ennek eredményeként egyre több nemkívánatos levelet fog kapni.”

A fogyasztóknak a növekvő levélszemét-áradattal szembeni nyugtalansága miatt a Symantec a Norton Internet Security 2003-at ajánlja. Ebben az integrált védelmi szoftveregyüttesben megtalálható a Norton Spam Alert, amely a Microsoft Outlook Express, az Eudora, a Netscape Messenger és más POP3 e-mail programokból kiszűri a bejövő reklámáradatot. A program felismeri a levélszemetet és a levél tárgya mezőben megjelöli azt. A felhasználók beállíthatnak olyan szabályt, amely egy kijelölt mappába gyűjti a levélszemetet, vagy egyszerűen törli azt.

Symantec tanácsok a levélszemét kezeléséhez

– Legyen bizalmatlan a Norton márkájú szoftverek nem jogos viszonteladótól származó ajánlatával szemben! Ha Norton termékkel kapcsolatosan netes bolthoz küldenek, annak érdemes utánanézni a Symantec webcímén. A Symantec és Norton márkájú szoftverek gyanús internetes ajánlatait e-mailben érdemes jelezni a spamwatch@symantec.com címen, vagy a BSA helyi képviseleténél.
– Ne válaszoljon a gyanús levélszemétre! A válasz megerősíti, hogy helyes volt az e-mail-címe, és még több levelet eredményez.
– Ha gyanakszik, ne kattintson arra a linkre, amely a levéllistáról való leiratkozás lehetőségét kínálja fel! A levelek küldői gyakran ezzel a trükkel győződnek meg a címzett létezéséről, és ennek még több szemétlevél lehet a következménye.
– Soha ne adjunk meg bankkártya- vagy más személyes információt nem biztonságos webhelyen (sárga színű, vagy sárga alapon bezárt lakatszimbólum látsszon a webböngésző alsó csíkjában)!
– Használjunk levélszemétszűrő vagy -megállító szoftvert!
– Ne adja meg e-mail-címét csevegőcsatornákon, közvetlenüzenet-szolgáltatáson keresztül vagy internetes hirdetőtáblán, illetve hírcsoportban!
– Ne adjuk meg a fő e-mail-címünket internetes regisztrációkor vagy az e-boltokban! Legyen nyilvános célra másik e-mail-címünk!
– Ne küldjük tovább a láncleveleket! Ez a fajta e-mail levélszemétnek minősül. Nemkívánatos, tolakodó, eldugíthatja a levélszervereket és lelassíthatja az internetforgalmat.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek