Connect with us

technokrata

Vezetékes és mobilpiaci összehasonlítás

Dotkom

Vezetékes és mobilpiaci összehasonlítás

Monitoring jelentés a Hírközlési Felügyelettől 2003 első negyedévére vonatkozóan a vezetékes (beszéd és Internet) és a mobil piacok legfontosabb adatainak összefoglalásával.

Vezetékes piac

  • 1999 eleje óta vezetékes fővonalak száma (az ISDN „B” csatornákkal együtt) 2000 utolsó negyedében volt a legnagyobb (3, 8 millió), azóta összességében enyhén csökkenő tendencia szerint alakul. 2003 első negyedében a fővonalszám 24 ezerrel lett kevesebb az előző negyedévhez képest.
  • A fővonalak számának csökkenésével párhuzamosan módosul az egyes fővonaltípusok aránya. 2003. I. negyedéve végén az egyéni fővonalak adták az összes fővonal mintegy 76%-át, míg körülbelül minden ötödik fővonal üzleti fővonal. A vezetékes szolgáltatók részesedése a fővonalak számából az elmúlt negyedévhez képest változatlan. (Matáv 79%, Vivendi 12%, Hungarotel 5%, Emitel 2%, Monortel 2%.)
  • 2003. első negyedében mintegy 10 ezerrel nőtt az ISDN-vonalak száma az előző negyedévhez képest. Az ISDN B-csatornák száma a tárgyidőszak végén 585 ezer körül alakult. Az összes B-csatorna 70%-a alap, 30%-a primer ISDN-vonal. Az ISDN-vonalak aránya az összes fővonalból 16% volt, ez lényegében nem változott az elmúlt negyedév óta.
  • 2003. I. negyedévében a kezdeményezett hívások összidőtartama körülbelül 2%-kal nőtt az elmúlt év utolsó negyedéhez viszonyítva. Ezen belül a beszélgetések időtartamának növekedése elhanyagolható (1% alatt)
  • A vezetékes-mobil beszélgetések időtartama és részesedése az összes beszélgetés időtartamából gyakorlatilag szintén nem változott az előző negyedév óta.
  • Vezetékes készülékekről összesen mintegy 68 ezer SMS-t indítottak (mobilkészülékek esetén ez a szám 285 millió). A vezetékes SMS-ek döntő többsége, 94%-a irányult mobilkészülékbe.

Internet forgalom

  • 2002. első negyedéhez viszonyítva az egyéni fővonalakról indított Internet-hívások rövidültek mintegy a harmadukkal (körülbelül 17 percre), míg az üzleti fővonalakról kezdeményezettek időtartama szinte alig csökkent (körülbelül 8 perc).
  • A betárcsázós Internet-forgalom összidőtartama mintegy 5 százalékkal nőtt, aránya a hívásperc-forgalomból 2003 első negyedében gyakorlatilag nem változott az előző negyedévhez képest. Az Internet-forgalom tette ki az összes hívásidő körülbelül egyharmadát. Az Internet-hívásszám-megoszlást tekintve is kissé nőtt az egyéni fővonalak szerepe.
  • Enyhén nőtt az egyéni fővonalakról kezdeményezett Internet-hívások részaránya (71%), az üzleti fővonalakról indítottak rovására (29%).

Mobil piac

  • 2003. első negyedév végére a mobil előfizetések – az aktív SIM-kártyák és az analóg előfizetések – száma először haladta meg a 7 milliót. Az előfizetések száma továbbra is erőteljesen nő, a növekedés abszolút értékben azonban elmarad a megelőző év azonos időszakától.
  • 2003. I. negyedév végén a pre-paid SIM-kártyák tették ki az összes előfizetés több mint háromnegyedét (78,6%, ez 5,57 millió darabot jelent), míg a post-paid előfizetések száma 1,513 millió volt. Ez utóbbi az elmúlt 1 évben kevéssé változott (+73 ezer), ezzel szemben a teljes piacbővülés 1,68 millió volt.
  • Az előfizetések megoszlása a szolgáltatók között nem változott jelentősen az elmúlt időszakban: a Westel Mobil Rt. és a Pannon GSM Rt. uralja a magyar piac közel 86,4%-át. Emellett folyamatosan növekszik a Vodafone részaránya (13,4%), míg a Westel Rádiótelefon Kft. részesedése jóval 0,3% alatti volt 2003 első negyedévében.
  • A hálózatokon lebonyolított beszédforgalom percben a szezonális trendnek megfelelően 3%-al csökkent. A hívások száma hasonlóan az előző időszakhoz csökkent (-8,5%). Ebből fakadóan nőtt a hívások átlagos hossza. Az egy előfizetésre (aktív SIM kártyára) eső beszédperc az előző negyedévhez képest 5,4%-al 187,1 percre csökkent. A saját mobil hálózatokba irányuló forgalom relatív súlya nem változott (56,2%), ezzel párhuzamosan a más mobil hálózatba irányuló forgalom súlya ismét nőtt 0,9%-al 29,4%-ra. A nemzetközi és belföldi irányú forgalom relatív súlya tovább csökkent.
  • 2003. első negyedévében az SMS-ek száma meghaladta a 285 milliót. Ez 3%-os növekedés az előző év hasonló időszakához képest. Egyúttal összességében az egy előfizetésre eső SMS-ek száma tovább csökkent, elsősorban annak eredményeként, hogy az előfizetések száma gyorsabban emelkedett. A mobil szolgáltatók hálózatából kezdeményezett bevételt hozó MMS-ek száma 40.293 volt a tárgyidőszakban.
  • GPRS szolgáltatást 48.781 felhasználó vett igénybe az első negyedév során.

Mi történt a távközlési piacon 2003 első negyedévében?

  • A Matáv február 1-jétől megváltoztatta hatósági áras tarifáit és bevezette új “Felező” és
    “Felező plusz” díjcsomagjait.

  • A Vodafone “kör SMS” néven új szolgáltatását indított.
  • A Westel márciustól három olyan új havidíjas és Domino csomagot vezetett be, amelyekben a különböző mobil- és vezetékes hálózatok egységes díjszabással, előnyös tarifával hívhatók. Ezenkívül hétvégi nyereményakciókat szervezett.
  • 200 órás, telefondíjat is tartalmazó úgynevezett ADSL-pótló Internet-csomagot kínált a Vivendi Telecom Hungary.
  • Az alternatívok és az IHM megegyezett arról, hogy az ISP-k március közepétől csomagjaikat átlagosan 25 százalékkal csökkentik. A márciusi költségcsökkenés a 15 (KezdőNet), 40 (HaladóNet) és 100 órás csomagokra érvényes.
  • A 2003. február 18-án bejelentett Internetdíj-csökkentés eredményeképpen a Matáv megállapodást kötött – leányvállalata, az Axelero mellett – négy hazai Internet-szolgáltatóval. A kedvező feltételek egységesen valamennyi szolgáltató számára igénybe vehetők, ezzel már most lehetővé válik az internetezők mintegy 80%-a számára az alacsonyabb fogyasztói árak elérése.

Távközlési kiadások
2002-ben a két áremelés között gyakorlatilag stagnáltak, szeptembertől az év végéig pedig összességében csökkenő ütemben emelkedtek a telefonszolgáltatási árak. A 2003. januári kisebb (körülbelül1%-os) fogyasztóiár-emelkedést februárban követte a telefonszolgáltatás árainak (szintén körülbelül 1%-os) emelkedése. A telefonszolgáltatási árak kissé (0,1 %-kal) magasabbak voltak 2003. I. negyedéve végén a fogyasztói árakhoz képest, mint 2002 hasonló időszakában.

Telefonhasználat, telekommunikációs eszközök penetrációja
A Csak mobiltelefonnal rendelkezők közel 42%-a 15-29 éves. A Csak mobiltelefonnal rendelkező csoporton belül a fiatalabb korosztály részaránya ugyan csökken, azonban még mindig a leginkább felülreprezentált korcsoport. Szintén felülreprezentáltak ebben a csoportban a 30-39 évesek, míg az 50-59 és a 60+ korcsoportok már csak elvétve élnek olyan háztartásban, ahol ne lenne vezetékes telefon, míg mobiltelefonnal rendelkeznének. Iskolai végzettség tekintetében csupán a szakmunkás végzettséggel rendelkezők körében felülreprezentáltak a Csak mobiltelefonnal rendelkezők.

***

A HÍF negyedéves jelentésének célja a vezetékes (beszéd és Internet) és a mobil piacok legfontosabb adatainak összefoglalása és elemzése. A monitoring jelentés a mutatókat egységesen 1999. I. negyedévétől vizsgálja.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek