Connect with us

Hirdetés

technokrata

Telefonfüggőség? A mobilpiac jelenleg megfékezhetetlen, a vonalakon bonyolított forgalom mégis folya

Dotkom

Telefonfüggőség? A mobilpiac jelenleg megfékezhetetlen, a vonalakon bonyolított forgalom mégis folya

Jelenleg hazánk telített vezetékes piaccal rendelkezik, míg mobilszolgáltatóink minden egyes új előfizetőért rendre megdolgoznak. Mindezek ellenére a vonalakon bonyolított forgalom folyamatosan növekszik – köszönhetően az Internet-használatnak.

Az elmúlt évben több mint kétmillióval gyarapodtak a mobil-előfizetések, ezzel párhuzamosan viszont nagyjából ötvenezerrel lett kevesebb a vezetékes ügyfél. Száz lakosra levetítve 36 hagyományos mellé 63 maroktelefon jut. Az ősz fordulatot hozott a szolgáltatók életében is: míg a Vodafone 1,39 százalékkal növelte piaci részesedését, addig a Westel 0,88, a Pannon GSM pedig 0,51 százalékot veszített a januári állapothoz képest.

A vezetékes megoldás az ezredfordulón élte fénykorát, száma azóta napról napra csökken. Példának okáért tavalyhoz képest közel félszázzal kevesebb a fővonal, míg a három mobilszolgáltató az idei évben havonta átlagosan 150 ezerrel növelte előfizetőinek számát. A Hírközlési Felügyelet (HíF) adatai szerint a tizedik hónapban ez már elérte a 6,4 milliós nagyságot.

Ebből is jól látszik, hogy jelenleg komoly verseny van a lakossági hangpiacon a vezetékes és mobil cégek között. 1997-ben a mobilra irányuló hívások az összes hívás 11,6 százalékát tették ki, amely 2001-ben már elérte a 20 százalékot, 2002 első 10 havában pedig meg is haladta azt. A mobilpiac növekedési üteme egyelőre töretlen, azonban már érezhetővé vált, hogy egyre kevesebb a megszerezhető új ügyfél. Ezen a szolgáltatók – a mobilkészülék-gyártók segítségével – úgy próbálnak változtatni, hogy az új alkalmazásokat és szolgáltatásokat nyújtó készülékek révén a fogyasztás szerkezetét próbálják módosítani. Ennek következtében egyre nagyobb a több mobillal és/vagy kártyával rendelkezők köre. A növekedést leginkább a pre-paid előfizetések generálják, az arány hetven százalék felett van.

Szeptemberben és októberben először a Westel piaci részesedése néhány tizeddel ötven százalék alá esett, ám még így is ez a társaság számolhatott be a legtöbb új előfizetőről a tizedik hónapban. A HíF adatai szerint ekkor a Westel piaci részesedése 49,65 százalék volt, azaz 0,88 százalékkal kisebb a januárinál. Ez a Pannon GSM esetében fél százalékos negatív tendenciát jelent, míg a Vodafone részesedése a hónapról hónapra tartó növekedés hatására a januári 10,08 után októberben elérte a 11,47 százalékot, bekaszálva az októberi új előfizetők közel 23 százalékát.

Annak ellenére, hogy a statisztikák szerint egyre kevesebb a hagyományos telefon Magyarországon, a vonalakon bonyolított forgalom folyamatosan növekszik. Szakértők szerint ennek alapvető oka az, hogy az Internet-használat nagyrészt a hagyományos telefonvonalon keresztül történik. A helyi hívásoknak közel felét, az összforgalomnak pedig 34-36 százalékát az internetezés teszi ki. A vezetékes piac ugyanakkor stabilizálódóban van, a mobiltelefonok számának növekedése ellenére egyre kevesebben mondják le a vezetékes telefont.

Az ADSL piacon az Axelero részesedése a Matáv szolgáltatási területén 49 százalékos. Az összes ADSL használók száma az idén eléri a 35 ezret, 2003 végére pedig várhatóan a 100 ezret a Matáv szolgáltatási területén.

A vezetékes piacot közel nyolcvan százalékos részesedésével a Matáv uralja, a fennmaradó 20% megoszlik a Vivendi, a Hungarotel, a Monortel és az Emitel között. A tavaly december óta tartó szabad verseny ellenére továbbra sem tapasztalható jelentősebb átrendeződés a szektorban.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés