Connect with us

technokrata

Cisco Systems: pénzügyi eredmények

Dotkom

Cisco Systems: pénzügyi eredmények

Növekvő profit a Cisco Systemsnél a 2002-es pénzügyi évben és a negyedik negyedévben. A cég a jövőben tovább szélesíti a részvény-visszavásárlási programot.

A Cisco Systems, Inc., az internetes hálózati piac vezető gyártója közzétette a 2002. július 27-én lezárult 2002. pénzügyi évének teljes évi, valamint negyedik negyedévi üzleti eredményeit.

A 2002. pénzügyi év negyedik negyedévének nettó árbevétele 4,8 milliárd dollár volt, ami a 2001. pénzügyi év negyedik negyedévében elért 4,3 milliárd dollárral összehasonlítva 12 százalékos növekedést jelent (A 2002. év harmadik negyedévének nettó árbevétele szintén 4,8 milliárd dollár volt).

A 2002. pénzügyi év negyedik negyedévi adózott nyeresége a GAAP könyvelési elvek szerint 772 millió dollár volt (részvényenként 0,10 USD), szemben a 2001. év negyedik negyedévében elért 7 millió (részvényenként 0,0 USD) dolláros adózott nyereséggel, illetve a 2002. év harmadik negyedévében elért 729 millió dollárral (részvényenként 0,10 USD). 2002 negyedik negyedévében a pro forma – rendkívüli tételektől megtisztított – adózott nyereség – amelybe nem számítanak bele a felvásárlások költségei, a beváltott részvényopciókra vonatkozó jövedelemadó és más, nem visszatérülő tételek – 1 milliárd dollár volt (részvényenként 0,14 USD), szemben a 2001. év negyedik negyedévében elért 163 millió dollárral (részvényenként 0,02 USD). 2002 harmadik negyedévében pedig ugyanez 838 millió dollár (részvényenként 0,11 USD) volt.

A negyedik negyedév során a Cisco Systems befejezte a Hammerhead Networks, Inc. és a Navarro Networks, Inc. felvásárlását. Az összesített vásárlási ár, beleszámítva a feltételezett kötelezettségeket, mintegy 260 millió dollárra rúgott. Ezenfelül a Cisco felvállalt egyszeri 28 millió dolláros (azaz adózás után számítva részvényenként kevesebb, mint 0,01 USD) leírást a folyamatban lévő kutatásokra és fejlesztésekre vonatkozóan.

A 2002. pénzügyi év nettó árbevétele 18,9 milliárd dollár volt, ami 15 százalékkal kevesebb a 2001-ben realizált 22,3 milliárd dollárnál.

A 2002. pénzügyi év GAAP szerinti adózott nyeresége 1,9 milliárd dollár (részvényenként 0,25 USD) volt, szemben a 2001-es 1,0 milliárd dolláros (részvényenként 0,14 USD) veszteséggel. A pro forma – rendkívüli tételektől megtisztított – adózott nyereség a 2002. pénzügyi évben 2,9 milliárd dollár (részvényenként 0,39 USD) volt, szemben a 2001. pénzügyi év 3,1 milliárd (részvényenként 0,41 USD) dolláros pro forma adózott nyereségével.

A készpénz és befektetés-állomány 21,5 milliárd dollárra gyarapodott a 2002. pénzügyi év végén. A működésből származó cash-flow 1,6 milliárd dollár volt a negyedik negyedévben és 6,6 milliárd dollár a teljes 2002. pénzügyi évben.

„Ismét stabil negyedévet zárt a Cisco, a gazdaság kihívásai ellenére” – jelentette ki John Chambers, a Cisco Systems elnök-vezérigazgatója. „Továbbra is azon tényezőkre koncentráltunk, amelyeket befolyásolni tudunk, és az eredmények magukért beszélnek. Működési teljesítményünk korábbi csúcseredményeinkkel egyezik meg, különösen a bruttó árrés és a nyereség bevételre vetített százalékos arányában.”

Tovább kommentálva a Cisco teljesítményét, Chambers megjegyezte: „E kihívásokkal teli időkben négy kulcsfontosságú területre koncentráltunk: a profitra, a készpénztermelésre, a termelékenységre és a nyereséges piaci részesedések megnyerésére. Negyedévről negyedévre következetesen javítottuk eredményeinket e kategóriákban, és a negyedik negyedévben több mint 1 milliárd dollárnyi pro forma adózott nyereséget értünk el, 1,6 milliárd dollárnyi készpénz származott a működésből, 22 százalékkal javult a termelékenységünk a tavalyi év negyedik negyedévéhez képest és 12 százalékkal nőtt a bevételünk az egy évvel korábbihoz képest, miközben tíz legnagyobb észak-amerikai versenytársunk 44 százalékos csökkenést élt meg. A Cisco további fejlesztéseket tervez az ügyfelek termelékenységnövekedésének alapjául szolgáló útválasztási és kapcsolási technológiák terén, illetve a stratégiai technológiák – így az IP telefónia, a tárolóeszközök, a hálózati biztonság és a vezetéknélküli megoldások – piacán, amelyek meggyőződésünk szerint a termelékenységnövelés következő hullámát fogják jelenteni.” – fejtette ki Chambers.

Bővül a részvény-visszavásárlási program

A Cisco bejelentette azt is, hogy az igazgatótanács megnövelte a cég részvény-visszavásárlást célzó programjának keretét összesen 8 milliárd dollárra 2003. szeptember 13-ig. Ez 5 milliárd dolláros növekedést jelent a 2001. szeptemberében eredetileg jóváhagyott 3 milliárd dollárhoz képest. Az összesen 8 milliárd dollárnyi részvényből eddig mintegy 2 milliárd dollárnyi visszavásárlása történt meg.

Piaci szegmensek szerinti áttekintés

Nagyvállalati piac

A nagyvállalati ügyfeleket továbbra is óvatos, ugyanakkor folyamatos vásárlások jellemzik. A Cisco stratégiája az, hogy a piacvezető technológiai megoldásokra koncentrál, amelyekkel ügyfelei kiterjeszthetik szervezeteiket a hagyományos vállalati határokon túlra. A Cisco megőrizte vezető pozícióját a vállalati útválasztási, kapcsolási, hálózati biztonsági és VoIP piacon: a negyedév során e kategóriák mindegyikében jelentetett meg új termékeket. Ez a lendület annak a közvetlen eredménye, hogy a szervezetek megkísérlik maximalizálni meglévő informatikai befektetéseik értékét, ugyanakkor igyekeznek felkészülni a jövőre. Jó példa a bolgár Közlekedési és Kommunikációs Minisztérium, amely a Cisco IP-telefonmegoldását alkalmazza, vagy a francia FINAMA Asset Management, amely a Cisco technológiájára épülő IP alapú tárolóeszköz-hálózatot épített ki. Kanadában több mint 20 oktatási intézményben alkalmazzák a Cisco IP telefónia megoldásait.

A negyedév során a Cisco új vállalati IP tárolóeszközöket, tartalomszolgáltató és hálózatfelügyeleti megoldásokat is bemutatott, és leszállította a komoly mérföldkőnek számító egymilliomodik IP-telefont. A cég továbbra is a VoIP technológiák terjedését prognosztizálja: eddig összesen nyolcmillió hangportot szállított le világszinten.

Szolgáltatói piac

A Cisco tapasztalata szerint a gerincszolgáltatók innovatív megoldásokat keresnek a bevétel növelése és ezzel egyidejűleg a költségek csökkentése érdekében. A szolgáltatók ezért keresik a vállalati ügyfelek igényeinek megfelelő, bevételtermelő szolgáltatásokat. A Cisco számos technológiai újítást is bemutatott, amelyekkel csökkenthető a szolgáltatók összköltsége, és amelyekkel kiaknázhatják meglévő eszközeiket, kihasználva és növelve szolgáltatási portfoliójukat. Ide tartozik két továbbfejlesztett, többszolgáltatásos kapcsoló – a Cisco MGX® 8950 és a Cisco MGX 8830 –, amelyekkel a gerincszolgáltatók új csomagalapú szolgáltatásokat kínálhatnak meglévő ATM vagy Multiprotocol Label Switching (MPLS) infrastruktúrájukon, például IP virtuális magánhálózatokat (VPN-eket) vagy IP-telefóniát.

Mindezek mellett a Cisco bemutatta az iparág legátfogóbb technológiai portfolióját az MPLS VPN-eken keresztüli felügyelt központi szolgáltatásokhoz. A Cisco IOS szoftvere révén elérhető új technológiák leegyszerűsítik a Layer 3 MPLS VPN-architektúrákat és bőségesebb funkcionalitást nyújtanak, így a szolgáltatók az egyszerű kapcsolati szolgáltatások helyett immár különféle értéknövelt szolgáltatásokat is kínálhatnak.

Kis- és középvállalati piac

A kis- és középvállalati szegmens továbbra is egészséges növekedést mutat a hálózatok kiépítése, illetve az intelligens hálózati megoldások alkalmazása terén. A stratégiai technológiák – például a hálózati biztonság, a mobilitás és az egyesített hang és adat alapú megoldások – különösen érdekesek a kis- és közepes méretű vállalatok számára.

A Cisco újabb lépést tett előre az intelligens szolgáltatások közepes méretű peremhálózaton való megjelentetése terén: továbbfejlesztett biztonsági szolgáltatásokat kínál a Cisco Catalyst® 3550 és 2950 sorozatú intelligens Ethernet-kapcsolókban. Ezek a szolgáltatások biztonságosabb hálózati adminisztrációt, szigorúbb felhasználói hitelesítést és jobb biztonsági felügyeletet tesznek lehetővé.

Az AMI-Partners által elvégzett független kutatás becslése szerint a világ több mint 14 millió helyi hálózattal (LAN-nal) rendelkező kis- és közepes vállalata (SMB-je) közül mintegy kilencmilliónak van egynél több telephelye/ irodája. Az AMI szerint a távolsági hálózatokat (WAN-okat), tárolóeszköz-hálózatokat (SAN-okat) vagy VPN-eket alkalmazó SMB-k száma várhatóan 20-50 százalékos növekedést fog mutatni világszinten a következő év során, mivel a cégek hálózataikat valószínűleg kiterjesztik távolabbi telephelyekre is. Ez a trend azt jelenti, hogy folyamatos lesz az igény a Cisco előnyös hálózati infrastruktúra-megoldásai iránt az SMB piacon.

A hang alapú és adathálózatok integrációja terén várható, hogy a kis- és közepes vállalatok egyre inkább ki kívánják aknázni az IP-telefóniát, mint a versenyelőny megszerzésének költséghatékony eszközét.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek