Connect with us

technokrata

A Vodafone veszteségei ellenére félmilliárdot fizet az ESZA-ba

Dotkom

A Vodafone veszteségei ellenére félmilliárdot fizet az ESZA-ba

A legfiatalabb hazai mobiltársaság a tavalyi 27,4 milliárdos vesztesége ellenére körülbelül 500-600 millióval köteles hozzájárulni az egyetemes szolgáltatói alaphoz.

A legfiatalabb hazai mobiltársaság eddig 600 millió dollárt fordított arra, hogy magyarországi szolgáltatásának technikai hátterét megteremtse – jelentette be szerdai budapesti tájékoztatóján a Vodafone-t üzemeltető V. R. A. M. Rt. vezérigazgatója, Vitai Attila.

A Vodafone mindezek ellenére idén már pozitív eredményeket tervezett: a cég működési szinten 2002-ben már nyereségessé válhat, s két éven belül már forintban mérhető hasznot is hozhat tulajdonosainak, profitját azonban nagy arányban csökkentheti az a félmilliárdos kiadás, amelyet az egyetemes szolgáltatói alap számára kell befizetnie.

A vezetékes megoldásoknál igényelhető kisfogyasztói előfizetői csomagot ugyanis a Matáv szolgáltatja, amely a kispénzűek telefonhasználatát támogatja. A piacvezető szolgáltató előfizetőinek 18 százaléka váltott erre a díjcsomagra, csakhogy az alacsonyan tartott díj veszteséget termel, amit kompenzálni kell – mégpedig az ESZA-val, melyet a távközlési ágazat szereplői töltenek fel év végén bevételeik arányában. Így a veszteségekkel küszködő Vodafone-nak is hozzá kell járulnia a évi több tíz milliárdos nyereséggel záró Matáv bevételkieséséhez.

Az alap feltöltése idén 11 milliárdot igényel, amelyből 500-600 milliót a Vodafone-nak kell teljesítenie, azonban ezt két okból sem tudja elfogadni Vitai. Az egyik az, hogy a Westel fő tulajdonosa a Matáv, így gyakorlatilag a vállalat egyik zsebéből teszi át a pénzt a másikba, azonban a Pannon és a Vodafone esetében ez több milliárdos terhet is róhat a szolgáltatókra. A másik ok, amely aggasztja a Vodafone-t, hogy a Matáv-kedvezményt általában nyaralótulajdonosok veszik igénybe, akik valójában nem is rászorultak.

Emellett a Vodafone szerint 2-3 évente újra pályáztatni kellene az állami szállítókat, hogy a legkedvezőbb feltételeket ajánló szolgáltató juthasson előnyhöz a piac ezen szegmensében – különben nyomasztóvá válik a Westel fölénye.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek