Connect with us

technokrata

600 milliárd forintról döntenek az Interneten

Dotkom

600 milliárd forintról döntenek az Interneten

Visszaszorulóban a papír: egyre több tevékenység kerül fel az Internetre. Többek között a központi közbeszerzés elektronikus rendszere is…

Stumpf István kancellária miniszter ma jelentette be a központi közbeszerzés elektronikus rendszerének elkészültét. A Magyar Posta elnök-vezérigazgatója, Kalmár István arról tájékoztatott, hogy a rendszer működtetésére Magyar Posta kapott 10 évre szóló koncessziót. Az első fázisban az évi 600 milliárd forintos teljes közbeszerzési volumen központosított közbeszerzési körbe eső része, – mintegy 55 milliárdos nagyságrendű tranzakció – kerül az elektronikus rendszerbe, majd a teljes kiépülés után minden közbeszerzési feladatot ezen a módon végezhetnek majd el az intézmények.

A rendszer az első valódi alkalmazási területe az elektronikus aláírásnak is. A teljes kiépítés után várható, hogy az államigazgatási körbe tartozó intézmények beszerzéseiket elektronikus úton bonyolítják majd. A rendszer technológiai alapjait a Compaq építette ki, az alkalmazás pedig az Oracle terméke.

A rendszer alapját 5 darab 64 bites Compaq Alpha szerver adja, melyek közül 2 darab DS 20-as, 2 darab ES 45-ös és egy csúcskategóriájú GS 80-as (úgynevezett WildFire) került telepítésre. Ezen utóbbiak clusterbe kötve működnek. A hardver eszközök részét képezi még 6 darab ProLiant szerver is.

A Compaq végezte a project teljes biztonsági rendszerének tervezését és kivitelezését is. Ez magában foglalja többek között a biztonsági rendszer (például tűzfal, titkosítás) kiépítését, a felhasználók azonosítását, a rendszermenedzsmentet, a mentési rendszert, a gépterem és a hálózat (erős- és gyenge áramú) kialakítását.

Ez a biztonsági megoldás az első hivatalos megvalósítása a digitális aláírás törvénynek, de nem csak a megrendelések digitális aláírását oldja meg, hanem a felhasználók erős azonosítását is. A megrendelő által biztosított hivatalos minősített tanúsítvány szolgáltatótól kapott tanúsítványok (X.509) intelligens kártyán (smart card) kerülnek tárolásra. A rendszerhez való csatlakozáskor a tanúsítvány és egy jelszó szükséges. Ezen tanúsítványok kezelése a tanúsítvány szolgáltatóval a visszavont (érvénytelenített) tanúsítványok kiszűrése a tanúsítvány érvényességének ellenőrzése került megvalósításra. A digitális aláírás esetén az összeállított megrendelés egy időpecséttel (GPS rendszerről származó univerzális idő felhasználásával) és egy tanúsítvánnyal kerül aláírásra a letagadhatatlanság megvalósítása érdekében.

A megvalósított rendszerfelügyelet integrálódik a Magyar Posta általános felügyeleti rendszerébe, és bármely olyan egység meghibásodásakor vagy túlterhelődésekor riaszt, amely veszélyeztetné a szolgáltatás elérhetőségét, biztonságát. A Compaq fürtözési technológiája a kialakított mentési rendszerrel és üzemeltetési renddel együtt biztosítja a nagy rendelkezésre állást.

A projekt része még az archiválás kiépítése, a dokumentum kezelő rendszer megvalósítása. A dokumentum kezelő rendszer a főleg az első időben még megmaradó papír alapú dokumentációk bevitelére és az elektronikus dokumentációkkal azonos módon történő kezelhetősége miatt van szükség. Az archiválás, amely alapjaiban különbözik a mentési rendszertől, lehetővé teszi évekre visszamenőleg az elektronikus közbeszerzésben történő tranzakciók egyedi visszakereshetőségét.

Az Oracle Exchange Marketplace olyan méretezhető és bővíthető platformot kínál, amely támogatja a tranzakció kezelést, a katalógusból történő rendelést, a hagyományos és fordított árveréseket, a számlázást és a pénzbeszedést.

A platform az egész közigazgatásra kiterjedő “önkiszolgáló” beszerzési környezetet biztosít, amely támogatja a profilok és a katalógusok nyilvántartását, a felhasználók hitelesítését, a munkafolyamatokat és a tranzakció kezelést. Az EKR rendszer tartalmazza a fenti funkciók elektronikus közbeszerzési eljáráshoz való igazítását, paraméterezését. Az EKR-n végrehajtott tranzakciókról e-mailes értesítést kapnak a folyamat érintett szereplői.

Ezeken az alapfunkciókon kívül az Oracle Exchange Marketplace dinamikus kereskedelmi tevékenységeket is támogat, például az online árverést és az online tárgyalást, ezen túlmenően a számlázás, a számlaegyeztetés és a fizetés teljesen integrált támogatása teszi majd teljessé az EKR szolgáltatásait.

Az Oracle Exchange által biztosított széles körű funkciók több kategóriába sorolhatók: szállítók és vevők (intézményi felhasználók) regisztrálása és profilbeállítása, vásárlás katalógusból, vásárlói (fordított) árverések és ajánlatkérések, értékesítői (hagyományos) árverések, illetve katalóguskezelés. Példa az Oracle Exchange és az EKR egyik funkciójára az összevont katalógus, amely több informatikai szállító termékadatait egyesíti egyetlen katalógusban.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek