Connect with us

technokrata

Magyar online reklámpiac 2001/I: 1 milliárd forint felett

Dotkom

Magyar online reklámpiac 2001/I: 1 milliárd forint felett

A tavalyi év első félévében mért 627 millió forint után 2001. első félévében 1,07 milliárd forint értékű internetes reklámfelületet vásároltak a hirdetők.

A Magyar Reklámszövetség Internet Tagozata az IDC közreműködésével készített felmérése szerint a hazai reklámpiac stagnálása mellett az online reklámozás továbbra is dinamikusan fejlődik, az előző év azonos időszakához képest több mint 70 százalékkal nőtt az online eszközökre fordított összegek nagysága. Az Internet-használat intenzitásának növekedésével párhuzamosan új hirdetők jelentek meg folyamatosan a piacon.

Miközben a médiatulajdonosi oldal stabilizálódása figyelhető meg, az ügynökségek között az Internet specialista szolgáltatók folyamatos térnyerése zajlik. Az online kommunikációs eszköztár tovább bővült, a hirdetői igények kiszolgálására az ügynökségek és a médiatulajdonosok kreatív, innovatív megoldásokat vezettek be. A piaci változásokra reagálva új néven, Interaktív Reklámköltés Riport elnevezéssel jelenik meg az MRSZ felmérése, mely a web és az e-mail mellett az SMS hirdetéseket is tartalmazza. A tavalyi évben érezhetően elindult az online reklámköltés koncentrálódása, mely az év első félévében megtorpant, kisebb mértékben csökkent, így a második negyedévben az öt legnagyobb online médiatulajdonos részesedése 67 százalékra csökkent.

Tovább folytatódott a piac struktúrájának érettebbé válásának megfelelően az ügynökségek szerepének bővülése, ezen belül az Internetre specializálódott interaktív szolgáltatók az év második negyedévében már a megrendelések 55 százalékát birtokolták. Csökken a közvetlen, hirdetői vásárlások aránya. A tavalyi év első félévéhez képest igen jelentősen átrendeződött a hirdetők összetétele. Bár továbbra is az IT/telekommunikáció/Internet szektor a legnagyobb hirdető, arányuk tovább csökkent, ezzel párhuzamosan ugrásszerűen nőtt az autóipar jelenléte is.

Az év első hat hónapjának kis túlzással minden hete újabb és újabb hirdetési formának a megjelenését hozta. A hagyományos banner népszerűsége nagy mértékben csökkent, helyét egyre inkább átveszik a folyamatosan meghonosodó kreatívabb megoldások (például: skyscraper, rechtangle, flying ad stb). A hirdetők hosszabb távú elkötelezettségét az Internet használata mellett a szaporodó szponzorációk is alátámasztják. Továbbra is dinamikusan nő az e-mail hirdetések piaca és megjelent az SMS reklámozás is.

Hazánkban két elszámolási módszer vált egyeduralkodóvá, a megjelenések (ad view) alapján történő elszámolás illetve a hirdetések megjelenésének időtartama alapján való árazás. Ez utóbbi az első félévben reneszánszát élte, folyamatosan növekedett népszerűsége.

Közel 30 százalékkal emelkedett a megvásárolt hirdetési helyek átlagos listaára az első félévben, melyen belül a második negyedévben kismértékben csökkent az árszintjük. Mintegy 30 százalékkal több reklámmegjelenést vásároltak a hirdetők a tavalyi év azonos félévéhez képest a hirdetők, így az év első félévében közel 180 milliószor jelent meg fizetett hirdetés az Interneten. A barterek aránya közel duplájára nőtt, így nagyjából 20 százalékot tesz ki az év első félévében.

Tovább
Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek