Connect with us

technokrata

Ismét megszerezte az elsőséget az ABB

abb2

E-gazdaság

Ismét megszerezte az elsőséget az ABB

Az ABB piacra dobta az első, változtatható sebességű hajtásvezérlési szoftvert,.

Az újdonság  modell alapú prediktív vezérlést (Model Predictive Control) alkalmaz a hajtásnyomaték szabályozására. Az MPTC szoftvert eredetileg arra a célra fejlesztették ki, hogy a kompresszorállomás működését a villámcsapások, a téli viharok vagy a légvezetékek eljegesedése okozta feszültség-kimaradások során is biztosítani lehessen.

A gázkompresszor-állomásokon nagy teljesítményű, akár 50 MW-os kompresszorokkal szabályozzák és fokozzák a távvezeték-rendszer nyomását, így biztosítva a földgáz sok száz kilométer távolságra történő szállítását. Régebben gázturbinák hajtották a kompresszorokat. Ma ezt a feladatot a jobb hatásfokkal működő szinkron villanymotorok látják el. A motorok vezérlését változtatható sebességű hajtás, így például az ABB legnagyobb teljesítményű MEGADRIVE-LCI biztosítja.

Ha a villamosenergia-hálózaton üzemzavar lép fel, a védelmi rendszer gyorsan leállítja a kompresszorokat, ami azzal jár, hogy leáll a gázszállítás is. A kompresszorok újraindítása órákig, de akár napokig is eltarthat. A gázszállítás leállása pénzügyi veszteségeket okoz, amelynek mértéke a nagyobb létesítmények esetében évente több százmillió dollárra is rúghat.

ABB Building

A MEGADRIVE-LCI-be épített MPTC modell alapú szabályozásra épülő vezérlő algoritmus segítségével a feszültségzavarok és a hálózati üzemzavarok fellépésekor részleges nyomatékot lehet biztosítani a kompresszor számára, így megelőzhető, hogy a kompresszornál nyomáslengés alakuljon ki.

A MEGADRIVE-LCI az első alkalmazás, amelynél sorozatban gyártott, sok megawattos hajtásrendszerhez sokkal gyorsabb, dinamikus viselkedésű MPTC-t használnak azért, hogy a mögöttes, optimalizálandó problémákat a másodperc ezredrésze alatt meg lehessen oldani.

A szoftver üzempróbáit a tél során a Statoil két norvégiai létesítményében végezték. A szoftvert az ABB MEGADRIVE-LCI hajtásaira telepítették. A szoftverrel felszerelt hajtások 2 db 42,2 MW-os kompresszort szolgáltak ki a kollsnesi gázfeldolgozó üzemben, illetve 3 db 7,5 MW nyomásfokozó kompresszor meghajtását biztosították Kårstøban. A vezérlő szoftver sikeresen megvédte az üzemelő kompresszorokat a feszültségesésektől.



Szólj hozzá!

További E-gazdaság

Technokrata a Face-en

Tesztek