Connect with us

technokrata

Bebukott webáruházak : de mi lesz a pénzünkkel?

milliard

E-gazdaság

Bebukott webáruházak : de mi lesz a pénzünkkel?

Olvasóink kérdezték, hogy mi lesz azoknak a pénzével, akik a bebukott webáruházaknak már kifizették a megrendelt terméket, de azt nem kapták meg? Utánajártunk.

Január 22-én adtunk hírt először arról, hogy a bemutatoterem.hu nem elérhető és hogy szervereket foglaltak le a NAV nyomozói. Aztán vasárnapra, azaz január 25-ére az is nyilvánvalóvá vált, hogy nem csupán szerverek, de a céget vezető személyek is lezárásra kerültek. Aztán hétfőn, azaz január 26-án a NAV sajtóközleményben tette közzé, hogy egy bűnbandáról van szó, akik 81 milliárd forintnyi termék pörgetésével – papíron utaztatásával – tettek szert több milliárdnyi tisztességtelen haszonra. A linkekre kattintva részletesen is olvashat az eseményekről, vagy látogassa meg gazdaság rovatunkat! Ezeket olvasva jogosan aggódnak a vásárlók – köztük számos olvasónk is – a miatt, hogy a befizetett pénzeiknek esetleg soha többet nyomát sem látják. A helyzet szerencsére nem ennyire gyászos.

milliard

Természetesen már a botrány kirobbanásának napján kerestük levélben az érintett cégeket, de a mai napig nem kaptunk tőlük választ. Mivel sejtettük, hogy így lesz, ezzel egyidőben megkrestük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot is, tőlük is megkérdeztük azokat a dolgokat, amiket az olvasóink tőlünk kérdeztek. Az NFH nagyon gyorsan és nagyon szakszerűen válaszolt kérdéseinkre és mi pedig ezen tanácsokat most közzé is tesszük. Nem lesz egyszerű harc, de végig kell verekednie a csatákat azoknak, akik szeretnék a pénzüket visszakapni. Íme a fegyverkészlet a harchoz. A megcsillagozott vonalak közötti rész az NFH levelét tartalmazza, azon módosításokat nem eszközöltünk.

*********************************************

A folyamatban lévő szerződések esetében a vállalkozás határidőben teljesít, ha a vállalt szállítási határidőn belül képes a teljesítésre. Ezért javasoljuk, hogy a vásárlók – amennyiben a terméket szeretnék kézhez kapni – várják meg a vállalt szállítási határidő leteltét. Ha a termék a szerződött időponton belül nem érkezik meg, a vállalkozás késedelembe esik a teljesítéssel. Ez esetben javasoljuk a vásárlóknak, hogy küldjenek ajánlott levelet az eladó honlapján megtalálható székhelycímre (a vállalkozás ugyanis a szerződés megkötése előtt kellő időben köteles a fogyasztót tájékoztatni a vállalkozás cégnevéről /nevéről és címéről/székhelyéről, illetve lakóhelyéről azonosításra alkalmas módon), amelyben szólítsák fel a kereskedőt – rövid határidő tűzésével – a termék kiküldésére, vagy elállási szándékuk esetében a pénz visszafizetésére.

A hatályos rendelkezések szerint (45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól, 23. § (1) bekezdése) ha a fogyasztó a 22. §-nak megfelelően eláll az üzlethelyiségen kívül kötött vagy a távollevők között kötött szerződéstől, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is.

Amennyiben a terméket a vállalkozás nem juttatja el a vásárlók felé, vagy a befizetett vételárat nem fizeti vissza, vagyis nem sikerül megegyezésre jutniuk a teljesítést illetően, a vásárlók jogaikat bírósági vagy békéltető testületi eljárásban tudják érvényesíteni. A békéltető testülethez fordulást az eljárás egyszerűsége, gyorsasága, valamint költségkímélőbb jellege miatt tekintjük kedvezőbb választásnak.www.bekeltet.hu

A bírósági eljárást megelőzően – amennyiben a feltételei fennállnak – fizetési meghagyásos eljárás indítható az illetékes közjegyző előtt pénztartozás visszakövetelése érdekében (vegyék azonban figyelembe, hogy ez bizonyos költséggel jár – az eljárási díj mértéke az alapeljárásban az előterjesztett igény 3%-a, de legalább 5000 forint és legfeljebb 300 000 forint). A fizetési meghagyás kibocsátásáról bővebben itt olvashatnak: www.fizetesi-meghagyas.hu. Amennyiben a vállalkozás felszámolás alatt áll, úgy a felszámolást végző felé jelezhetik az igényt.

Panaszbejelentéseikre a vállalkozásnak 30 napon belül írásban, érdemben kell válaszolnia. Ha ezen kötelezettségét megszegi, akkor eljárás iránti kérelemmel élhetnek e tekintetben a lakóhely szerint illetékes területi fogyasztóvédelmi felügyelőségnél.

Érdemes továbbá a közösségi oldalakon, illetve az erre szakosodott fórumon a károsultaknak összefogni, s akár pertársaságot alakítani.

Üdvözlettel:

Kalmárné Békés Renáta
vezető tanácsos

Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Stratégiai Kabinet

*******************************************************

Ennyi hát. Kérjük olvasóinkat, hogy számoljanak be nekünk a fejleményekről és főként arról, ha sikerült pénzt visszakapniuk!

Tovább
Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További E-gazdaság

Technokrata a Face-en

Tesztek